וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנו את העולם: אלו הצעדים שיש לנקוט בדרך למיזם חברתי מצליח

אוריה לין

13.8.2018 / 8:01

למידת הנושא והבעיה, בחינת המצב בשטח ובניית מודל עסקי - עסק חברתי צריך להחזיק את עצמו לאורך שנים רבות ולא יכול להתבסס רק על תרומות. מה צריך היזם לעשות? מדריך

משרד אופן ספייס. ShutterStock
אופן ספייס/ShutterStock

כשעורכת הדין אילנה פז קיבלה שיחת טלפון והקול בקצה השני הציע לה לבצע הסבה מקצועית לעולם ההייטק, היא לא תיארה לעצמה עד כמה חייה הולכים להשתנות. על אף שלא הייתה מעוניינת בהסבה מקצועית להייטק בעצמה, היא הבינה שהדבר עשוי לעזור ולשפר את חייהן של נשים רבות שלא מקבלות הצעות כאלו והחליטה שהיא רוצה לתת להן הזדמנויות כמו זו שהיא קיבלה.

משם הדרך הייתה ארוכה ומפותלת עד שהקימה את Up & Beyond, מיזם חברתי שהוא חממה מקצועית לנשים בתת תעסוקה הרוצות להשתלב בעולם ההייטק. במהלך ההקמה של המיזם נתקלה אילנה בקשיים מכל עבר, החל מאתגר הבירוקרטיה לפתיחת עמותה, דרך ניסיון למצוא מודל כלכלי שיאפשר את קיום המיזם ועד למציאת שותפים שיתחברו לרעיון.

סיפורה של אילנה הוא אחד מיני רבים בתחום המתפתח של יזמות חברתית. הנסיגה של מדינת הרווחה בישראל הביאה לגידול בארגוני המגזר השלישי, המבקשים למלא את החסר. אולם הגידול במספר הארגונים, לצד צמצום התמיכה הממשלתית לאור המשבר הכלכלי העולמי בעשור האחרון, הגבירו את התחרות על המשאבים בין ארגוני המגזר השלישי ואת הלחץ הכלכלי עליהם.

כדי להתגבר על מגמות אלה, התפתח תחום היזמות החברתית, הן במדינות OECD והן במדינות מתפתחות. יזמות חברתית היא למעשה קשת רחבה של תופעות, המלוות את המגזר החברתי בעשורים האחרונים. בשלושת העשורים האחרונים התופעה צברה תאוצה ובשנים האחרונות ניכרת התרחבות משמעותית שלה, הכוללת התפתחות של פעילות מיזמים ועסקים חברתיים בתחומים רבים בעלי חזון ומטרות חברתיות וסביבתיות. מגמה זו כוללת גם התרחבות של מסגרות תומכות למיזמים ועסקים חברתיים, ביניהן "מינגה - הזירה לעסקים חברתיים", "התוכנית החברתית של עמותת בוגרי 8200", ו"הכוורת - ההאב החברתי של ישראל".

אם עולם היזמות החברתית מסקרן אתכם, הנה כמה המלצות שישמשו אתכם בהמשך הדרך.

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

לקריאה נוספת:
המועצה לצרכנות: איפה המקום הכי זול לקנות בו משקאות קלים
דווקא בחודש אוגוסט: מי עדן הודיעה ללקוחות שנגמרו לה כדי המים
קופצת לאילת: קבוצת פוקס פותחת חנות שלישית של אורבן אאוטפיטרס

אז... מאיפה מתחילים?

חשוב להבין בתחילת הדרך מהן החוזקות שלכם, אך לא פחות חשוב להבין במה אתם לא מבינים מספיק ואיפה אתם צריכים להכניס שחקני חיזוק

צאו ולמדו - יש בעיה חברתית שמפריעה לכם אך אתם לא יודעים מאיפה להתחיל? הצעד הראשון הוא להתחיל לברר וללמוד מה קורה בעולם בתחום הזה - מה הבעיה החברתית, מה היקף השוק אליו הבעיה נוגעת, מדוע עד היום לא נמצאו פתרונות טובים, אלו פתרונות נעשו ונכשלו? אחרי שתבררו את כל זה או שתמצאו נתיב יצירתי להתמודדות עם הבעיה או שלא, אבל קודם כל אתם חייבים להבין את הנושא לעומק. רק משם תוכלו להמשיך ולצמוח.

גייסו שחקני חיזוק - חשוב להבין בתחילת הדרך מהן החוזקות שלכם, אך לא פחות חשוב להבין במה אתם לא מבינים מספיק ואיפה אתם צריכים להכניס שחקני חיזוק. אין יזם ששולט בכל עולמות התוכן הנדרשים כדי לקדם נכון את המיזם שלו. למשל, יכול להיות יזם שהוא מתכנת נהדר עם רעיון מעולה, אבל זה לא אומר שהוא יודע לפתוח דלתות, שהוא בקיא במודלים כלכליים, שהוא יודע למי להתחבר, איך לשווק נכון או איך לבנות צוות.

התחילו מבניית תוכנית ממוקדת המשקפת את החזון שלכם - אם אתם מספר יזמים שעובדים יחד, חשוב לשבת ולגבש יחדיו חזון ותכנית ברורה למיזם שלכם. הדינאמיקה הקבוצתית היא קריטית בשלבים הראשונים. על היזמים להעלות שאלות (למשל שאלות בנוגע לתקציב) ולחשוב יחד כקבוצה על פתרונות כמה שיותר מדויקים.

עוד באותו נושא

המצאתם את הגלגל? כך תדאגו שלא יגנבו את הפטנט שלכם

לכתבה המלאה

ו... מה השלב הבא?

מודל עסקי יכול להיות לא רווחי או מצומצם, אך המטרה שלו היא להוכיח שהמיזם החברתי יכול להתקיים לאורך זמן

בנו מודל כלכלי - זהו אחד האתגרים העיקריים שעומדים בפני כל מיזם, ובוודאי בפני מיזם שהוא חברתי. מודל עסקי יכול להיות לא רווחי או מצומצם, אך המטרה שלו היא להוכיח שהמיזם החברתי יכול להתקיים לאורך זמן. כשמסתכלים על חברת סטרטאפ שהיא נטו עסקית אז התוחלת היא בדרך כלל עד 12 שנים ואז מוכרים אותה או שהיזמים עושים אקזיט. לעומת זאת, כשאנחנו מסתכלים על מיזמים חברתיים אנחנו צריכים שהם יעבדו 50 שנה תוך שיפור תמידי. 50 שנה אי אפשר לעבוד רק על תרומות. צריך להוסיף נדבך כלכלי לבסיס התרומות וזה הדבר הכי מאתגר במיזמים כאלה.

אל תתייאשו ויחד עם זאת למדו מהכישלונות - כמעט כל יזם נתקל גם בתגובות שליליות, בעיקר בתחילת דרכו של המיזם. יזמים חברתיים מתחילים לא צריכים להתייאש ולהפסיק מיזם שהם חשבו עליו ושהם מאמינים בו, גם אם מישהו אמר להם שהמיזם שלהם חסר ערך. מצד שני, מומלץ ללמוד גם מאלו ששללו. חיזרו אל אותם אנשים, נסו להבין את הביקורת שלהם ולמדו מזה.

רתמו את הטכנולוגיה לעזרתכם - השתמשו בטכנולוגיות המדהימות שקיימות כיום. אין צורך להמציא כלום, רק להשתמש במה שיש. על היזם לדעת ולהבין את יתרונות הטכנולוגיה. כיום, יזם שלא חושב או לפחות מנסה להסתכל על פתרונות מהזווית הטכנולוגית - מפספס. זה הבסיס לכל המהפכות ב-20 השנה האחרונות, זה בסיס להגיע ישירות לאדם שאיתו אתה רוצה להיטיב.

מפו איומים וחסמים - זיהוי ואיתור איומים וחסמים פוטנציאליים של המיזם שלכם הוא חלק חשוב ובלתי נפרד מתכנון המיזם. אנשים צריכים להבין שאין ואקום בעולם. גם כשאתם מנסים לעשות למען החברה ולהיטיב עמה, אתם עלולים להיתקל בהתנגדות שבכלל לא חשבתם שקיימת, רק כי היה שם גוף או נושאי אחריות אחרים לפניכם. לכן, מיפוי האיומים והניסיון להבין את המקום בו אתם יכולים להשתלב בצורה המיטבית הוא חשוב.

השינוי החברתי מעבר לפינה

השמיים הם הגבול, חישבו בגדול - חישבו כיצד המיזם שלכם יכול להגיע לעוד מקומות ואוכלוסיות. מי שרוצה לייצר שינוי אמיתי בחברה, צריך לשאול את עצמו כיצד הפעולות שלו יטיבו עם כמה שיותר אנשים ויפתרו בעיות ברמה הלאומית והבינלאומית. צריך לחשוב תמיד על קנה המידה של המיזם.

דעו מתי לשחרר - על יזמים חברתיים להבין שהמענה לבעיה החברתית, השינוי החברתי, הוא המטרה שנמצאת בעדיפות עליונה. יכול להיות שאתם יזמים נהדרים ורעיונאים מעולים, אך זה לא בהכרח אומר שאתם האנשים המתאימים לנהל את המיזם ולהפוך אותו למשהו יציב על פני שנים. כשמדובר במיזמים חברתיים משמעותיים, במוקדם או במאוחר יהיו גופים גדולים שייכנסו לתמונה ויכול להיות שהיזם יידחק קצת הצידה. יזם חברתי טוב צריך לדעת לשים את השינוי החברתי במרכז, לא את עצמו.

הכותב הוא מנהל "הכוורת", ההאב החברתי של ישראל מיסודו של ג'וינט ישראל וקרנות הביטוח הלאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully