וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה לפנסיה של בני הזוג במקרה של גירושין

דלית יניב-מסר

14.8.2018 / 8:07

כשבני זוג מתגרשים הרכוש המשותף מחולק ביניהם. לא רבים יודעים כי גם הכסף הנצבר בפנסיה שלהם נחשב כרכוש. האם חייבים להעביר את הכסף ואיך מחשבים כמה? מדריך

זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
גירושין/ShutterStock

במקרה של גירושין נדרשים בני הזוג לחלק את הרכוש המשותף שצברו במהלך הנישואין שווה בשווה. מקרים החורגים מכלל זה הם מקרים בהם חתום הזוג על הסכם ממון נפרד, אז מחולק הרכוש על פי המוסכם.

אך רבים לא יודעים כי גם קצבת הפנסיה, אחד החסכונות החשובים הנצברים במהלך חיינו, נחשבת לרכוש משותף. לכן, במקרה של גירושין צריכים בני הזוג להתחלק גם בסכום אותו צברו בקרנות שלהם מאז החתונה.

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

לקריאה נוספת:
רוצים להיות מיליונרים לפני גיל 35? הנה 5 דברים שעליכם לעשות - ומיד
חושבים שמחירי הפופקורן גבוהים? חכו לעלייה במחירי התירס
בושם ב-15 שקלים ותיק לחזייה ב-20: מיניסו פתחה חנות ראשונה בישראל

האם הפנסיה שנצברת במהלך הנישואין נחשבת לרכוש משותף?

כן. זכויות פנסיה הן חלק מהרכוש שצברו בני הזוג במהלך נישואיהם ולכן הם מהווים נכס משותף בר איזון.

האם אצטרך לחלק את הפנסיה שצברתי במהלך שנות נישואיי עם הגרוש\ה?

כן. כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית מהזכויות שצבר בן זוגו במהלך החיים המשותפים, מיום הנישואין ועד למועד הקרע. אם אין פערים בגובה הפנסיה שנצברה על ידי כל אחד מבני הזוג - כל אחד יישאר עם קרן הפנסיה שלו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

האם אפשר להחליט ללא בית משפט שלא מתחלקים בפנסיה?

אפשר לקבל החלטה משותפת בכל נושא שקשור לגירושין, גם בעניין חלוקת (או אי חלוקת) הזכויות הפנסיוניות, שהן חלק מן הרכוש המשותף. יחד עם זאת, על מנת למנוע מחלוקות עתידיות, מומלץ שכל החלטה שמקבלים בני הזוג בהסכמה והקשורה לגירושין תקבל את אישורו של בית המשפט שייתן לה תוקף של פסק דין.

לרוב, בני זוג עדיין עובדים בעת הגירושין והפנסיה אינה נזילה, איך מחלקים את הפנסיה?

תחשיב הזכויות בפועל נערך על ידי אקטואר, שידע לעשות את החישובים הנדרשים. קיימות שתי אפשרויות: אפשרות אחת היא להוון את הזכויות ולחלק את הזכויות הנזילות ואת אלה שעדיין לא (פנסיוניות וסוציאליות מכל סוג) - כבר במועד הפירוד.

היתרון הוא שהקשר הכלכלי בין בני הזוג מתנתק במועד הפירוד ולא במועד גמילת הזכות. הבעיה: אי אפשר לחייב את בן הזוג לשלם היום על משהו שעדיין לא קיבל לידיו. אפשרות אחרת היא לקבל את החלק בזכויותיו הפנסיוניות של בן הזוג במועד גמילת הזכות, כלומר, במועד הפרישה של בן הזוג הרשום בקרן הפנסיה.

האם אני אמור לקבל את הכסף מקופת הפנסיה וללא תלות בבן הזוג?

כן. בחודש פברואר 2015 נכנס לתוקפו "החוק לחלוקת חסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע"ד 2014", המאפשר לבן הזוג שזכאי על פי פסק-דין לתשלומי פנסיה מן הצד השני, לקבל את התשלום לו הוא זכאי ישירות מקופת הפנסיה ללא תלות בבן הזוג לשעבר. החוק תקף הן לגבי בני זוג נושאים והן לגבי ידועים בציבור.

החוק מאפשר לפצל את קופות הפנסיה של בני הזוג, באופן שנפתחת קופת פנסיה על שם כל אחד מבני הזוג, ועל קרן הפנסיה מוטלת החובה לשלם ישירות לקופה את הכספים המגיעים לכל אחד מבני הזוג, על פי פסק הדין. כך, למעשה, קופת הפנסיה יוצאת משליטתו של בן הזוג הרשום, וכל אחד מבני הזוג, שולט על החלק שלו, על פי פסק הדין.

הכותבת היא עורכת דין בעלת משרד עצמאי העוסק בדיני משפחה ותיקי גירושין מורכבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully