וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע האמת של דנקנר: ציון דרך בטיפול בעברייני הבורסה?

29.8.2018 / 8:00

עבירה של הרצת ניירות ערך קשה להוכחה, שכן על הפרקליטות להוכיח שקניית המניות נעשתה לצורך השפעה בתרמית והונאת משקיעים - ולא מטעמים עסקיים. היום צפוי העליון להכריע בערעור של נוחי דנקנר ושותפו, הברוקר איתי שטרום, שכופרים בטענות אלה

גזר הדין של נוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות של ADB  בבית המשפט המחוזי בתל אביב, 5 בדצמבר 2016. מור שאולי
נוחי דנקנר בבית המשפט/מור שאולי

בית המשפט העליון יכריע היום (רביעי) בערעור של איש העסקים נוחי דנקנר על הרשעתו בעבירה של הרצת מניות חברת איי.די.בי אחזקות. הכרעה של העליון בנושא זה עשויה להיות ציון דרך לטיפול בעברייני הבורסה: עבירה של הרצת ניירות ערך קשה לעתים קרובות להוכחה, שכן על הפרקליטות להוכיח שקניית המניות נעשתה לצורך השפעה בדרכי תרמית והונאת המשקיעים, ולא מטעמים עסקיים. על פי פסק הדין של השופט חאלד כבוב מאפריל 2016, הצליחה הפרקליטות להוכיח מעבר לספק שדנקנר ושותפו, הברוקר איתי שטרום, רקמו מזימה להונאת המשקיעים בבורסה. אלא שהנאשמים כופרים, כמובן, בטענה זו.

על פי האישום, פעלו השניים להשפעה בתרמית על שערי המניות של חברת אי.די.בי שנסחרו בבורסה. אי.די.בי הייתה חברת אחזקות ציבורית, שמניותיה נסחרו בבורסה ובאמצעותה שלט דנקנר על שורה של חברות ענק. ב-2012 נקלעה אי.די.בי למצוקת מזומנים, בעקבות שורה של טעויות עסקיות. מבחינתו של דנקנר היה זה גיוס הון של להיות או לחדול, שכן החברה עמדה על סף קריסה - ודנקנר ביקש לחלץ את החברה ממצוקתה באמצעות מגירת מניות למשקיעים בבורסה.

ההנפקה, שכונתה "הנפקת החברים", יצאה לדרך בפברואר 2012 - אך לא זכתה לביקושים רחבים בקרב הציבור. ערב ההנפקה נוצרו בשוק היצעים כבדים למניה, שאיימו להוריד את השער בבורסה ולפגוע בה. על פי כתב האישום נגד דנקנר, הוא הפעיל את הברוקר שטרום, שגייס אשראי והזרים למסחר ביקושים גדולים בנסיון לבלום, ולו לשעות אחדות, את ירידת השערים.

גזר הדין של נוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות של ADB  בבית המשפט המחוזי בתל אביב, 5 בדצמבר 2016. מור שאולי
נוחי דנקנר בבית המשפט/מור שאולי

דנקנר קיווה לעונש קל, אולי אפילו סמלי

דנקנר סייע לשטרום בגיוס אשראי לצורך הזרמת הביקוש למניה, ובין היתר התקשר לבכירה בבנק הבינלאומי כדי שתסייע בהזרמת אשראי לשטרום

דנקנר סייע לשטרום בגיוס אשראי לצורך הזרמת הביקוש למניה, ובין היתר התקשר לבכירה בבנק הבינלאומי כדי שתסייע בהזרמת אשראי לשטרום. השניים טענו בבית המשפט שפעלו ממניעים עסקיים לגיטימיים ובאופן חוקי, אולם השופט כבוב היה נחרץ בפסק דינו.

בדצמבר 2016 נגזרו על דנקנר 2 שנות מאסר, שנה על תנאי וקנס של 800 אלף שקל. על שטרום הוטלה שנת מאסר וקנס של 500 אלף שקל. השופט כבוב קבע שאין מדובר במעידה חד פעמית של דנקנר, אלא בפעילות מתמשכת במשך 3 ימים, במהלכם הוזרמו הביקושים ובוצעו שורה של פעולות פיננסיות בניסיון להשפיע בדרכי תרמית על מניות אי.די.בי.

גזר הדין המם את הצדדים. דנקנר קיווה לעונש קל, אולי אפילו סמלי. בפרקליטות דרשו עונש "ברף הכבד של הענישה" של 3-4 שנים לפחות. שני הצדדים מיהרו לערער על גזר הדין, ודנקנר ערער גם על עצם הרשעתו. היום, כאמור, צפויה ההכרעה על הערעור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully