וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט המחוזי : שנתיים מאסר לנוחי דנקנר

איתי שטרום נידון לשנת מאסר. דנקנר ושטרום הורשעו בהשפעה בדרכי תרמית על ניירות ערך - עבירות שהעונש עליהן עשוי להגיע לחמש שנות מאסר. דנקנר ביקש את רחמי בית המשפט

מור שאולי

בבית המשפט המחוזי בתל אביב מתנהלת הבוקר (שני) הקראת גזר הדין של איש העסקים נוחי דנקנר, שהורשע בהשפעה בדרכי תרמית על ניירות ערך. עם דנקנר הורשע גם הברוקר איתי שטרום, ששיתף אתו פעולה ופעל עבורו בפרשה. נוחי דנקנר נשלח לשנתיים מאסר וקנס של 800 אלף שקל. איתי שטרום נשלח לשנת מאסר ונקנס ב-500 אלף שקל.
השופט הורה גם על עיכוב ביצוע של העונש למשך 45 ימים.

"השופט חאלד כבוב התייחס בתחילת דבריו למסכת הראיות נגד דנקנר ושטרום. "אין להתעלם מהעובדה שמדובר בהנפקה קריטית לחברה. אכן מדובר בזמן קצר שבו בוצעו העבירות אך אין מדובר במעידה חד פעמית. מדובר בסכומים גבוהים שנועדו להשפעה בדרכי תרמית. מדובר בחמ"ל שהקים דנקנר לצורך הצלחת ההנפקה. הוא השפיע על מחיר המניה בבורסה, כדי להעביר מסר לכאורי", אמר השופט.

השופט אמר כי המניע של דנקנר לביצוע העבירה היה רצונו להציל את החברה שלו שנקלעה לקשיים. "מדובר במעשים מתוחכמים. משקיעים מהציבור הוטעו והולכו שולל", אמר השופט. בהתייחס לשטרום אמר כי מצא קושי לאתר את התמריץ שהניע את שטרום לבצע את העבירות. "ככל שנחשפתי לראיות נוכחתי לדעת שרצונו של שטרום להתיידד עם דנקנר הוא שהניע אותו לפעול בניגוד לדרך פעולתו הרגילה".

כבוב הגדיר את מתחמי העונש שיינתנו לדנקנר ושטרום: 20-42 חודשי מאסר לנוחי דנקנר, ו-12-20 חודשי מאסר לשטרום הוגדרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
גזר הדין של נוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות של ADB  בבית המשפט המחוזי בתל אביב, 5 בדצמבר 2016. מור שאולי
נוחי דנקנר בבית המשפט/מור שאולי

"דנקנר הוגדר כאדם נורמטיבי מלח הארץ שנפל מאיגרא קמה לבירא עמיקתא על ידי פרקליטו, הגדרה זו מקובלת עלי", אמר כבוב. "לא הוכח בפני שדנקנר איבד את כל הונו וירד מנכסיו". עם זאת אמר השופט כי הוא "מוכן לקבל את הטיעון שהיכולת שלו לעמוד בחובותיו תרד אם יישלח למאסר ממושך".

כבוב התייחס גם לתרומותיו של דנקנר. "תרומתו של דנקנר לחברה היתה יוצאת דופן. היטיב לתאר זאת נשיא המדינה מר שמעון פרס. יש לזכור שתרומות אי.די.בי נגזרו מרווחי החברה שדנקנר היה שותף לה. דנקנר חש מחויבות אישית לסייע ליישובים ולא רק בתרומה כספית".

עו"ד איריס ניב סבאג המייצגת את איתי שטרום הגיבה לגזר הדין ואמרה כי "לאיתי שטרום נעשה בתיק הזה עוול מעצם ההרשעה, המאסר שהוטל עליו מייצר תחושה קשה. להבנתנו, לא היה בסיס להרשעה, ובית המשפט טעה טעות קשה כשפירש את הפעילות של איתי פרשנות פלילית". לדבריה, "מדובר בתיק מאוד יוצא דופן ושונה מתיקי ניירות ערך אחרים שנידונו עד כה. במהלך המשפט הראינו שאיתי שטרום התנהל בתום לב, השתמש בכספו שלו לבצע פעילות כלכלית שהאמין בה, ובית המשפט עצמו קבע בהכרעת הדין ששטרום לא פעל מתוך תאוות בצע. כמו כן, בתיק היה עד מדינה ש'עקץ' את איתי וגנב ממנו מאות אלפי שקלים, ששיקר בנקודה קריטית ובית המשפט לא נתן לכך משקל. אנחנו מתכוונים לערער על הכרעת הדין ועל גזר הדין לבית המשפט העליון".

ראשוני. נוחי דנקנר. ספק 500
נוחי דנקנר בכניסה לבית המשפט/ספק 500

על פי פסק דינו של כבוב פעלו דנקנר ושטרום להזרים ביקושים מלאכותיים למניות חברת האחזקות אי.די.בי שבה שלט דנקנר, במטרה לייצב את שער המניה במחירים גבוהים, בניגוד למגמת השוק. דנקנר, שפעל למימון פעולות ההרצה של מניות החברה, ביקש באותה עת לגייס מאות מיליוני שקלים בהנפקת מניות של אי.די.בי, והשער הגבוה נועד לשכנע את המשקיעים שרכישת המניות בהנפקה עשויה להשתלם. דנקנר פעל לשכנע מקורבים וחברים לרכוש את מניות החברה בבורסה על מנת להשפיע על שערן, וכמו כן הסדיר לשטרום אשראי בבנק הבינלאומי הראשון, כדי שיוכל לממן את פעולות הקנייה.

בבית המשפט הוכח ששטרום ביצע פעולות רבות של קנייה ומכירה במניות אי.די.בי, ללא כל היגיון כלכלי, תוך שהוא מוכר לעיתים מניות במחירים נמוכים ממחיר הקנייה. "הנאשמים פעלו באופן משותף ומתואם לתמיכה בשער מניית אי.די.בי, פעילות שמטרתה העיקרית הגדלת מחזור המסחר במניה ומניעת ירידת שער המניה, כמו גם העברת מסר לשוק שיש גורמים חסרי עניין שקונים ומוכרים את הנייר ללא מניע פסול", קבע השופט כבוב. השופט הוסיף כי שוכנע ללא צל של ספק שהשניים "פעלו באופן בלתי חוקי כדי להשפיע על שער המניה".

העונש המרבי על העבירות בהן הורשעו דנקנר ושטרום מגיע לחמש שנים. בשלב הטיעונים לעונש ביקשה התובעת מטעם המדינה עו"ד חנה קורין מבית המשפט להחמיר בעונשם של השניים, כשעל דנקנר היא הציעה להטיל עונש 3-5 שנים, במסגרת המגמה הכללית להחמיר בעונשם של עבריינים בתחום ניירות הערך. לגבי שטרום הציעה הפרקליטות להסתפק בעונש נמוך יותר, בהיותו שני בדרגה בביצוע העברות.

גזר הדין של נוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות של ADB  בבית המשפט המחוזי בתל אביב, 5 בדצמבר 2016. מור שאולי
נוחי דנקנר בבית המשפט/מור שאולי

דנקנר ביקש בקול נשבר את רחמי בית המשפט, הציג סרט וידיאו שבו הוא נראה בימי זוהרו, תורם לנזקקים ולרשויות מקומיות בתקופת מלחמת לבנון השנייה. שורה של עדים סיפרו ופארו את פעלו הפילנטרופי שבמסגרתו תרם מאות מיליוני שקלים, חלקם מכיסו וחלקם מקופת החברות הציבוריות הרבות בהן שלט. דנקנר גם הגיש מכתב שבח שכתב הנשיא המנוח שמעון פרס על תרומותיו לחברה.

גם שטרום ביקש מהשופט לנהוג במידת הרחמים, הביא עדי אופי שסיפרו על נדיבותו ואת מפקד יחידתו הצבאית שסיפר בשבח התנדבותו.

בדברי הסיכום אמרה עו"ד קורין כי אין צורך להביא בחשבון את גודל תרומותיו הכספיות של דנקנר מכיוון שיש בכך משום הפליה כלפי נאשמים שאינם בעלי אמצעים ואינם יכולים להפריש תרומות.

גזר הדין של נוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות של ADB  בבית המשפט המחוזי בתל אביב, 5 בדצמבר 2016. מור שאולי
נוחי דנקנר/מור שאולי
גזר הדין של נוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות של ADB  בבית המשפט המחוזי בתל אביב, 5 בדצמבר 2016. מור שאולי
השופט חאלד כבוב/מור שאולי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully