וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נעים לפרוש? ישראל במקום ה-19 בדירוג הפנסיה הגלובלי השנה

7.9.2018 / 0:00

חברת ניהול השקעות בינלאומית דירגה את מדינות העולם לפי איכות חיי הפורשים לגמלאות ל-2018. אמנם ישראל רשמה התקדמות בחלק מהמדדים - אבל יש לה עוד לאן לשאוף כדי להגיע לשוויץ

שתי נשים מבוגרות שותות קפה. ShutterStock
נשים בגמלאות/ShutterStock

אחד החששות של הישראלים הוא שבתקופת הפרישה לגמלאות, היקף הפנסיה לא יצליח לספק איכות חיים ראויה. דוח חדש מגלה כי ביטחון הפרישה של הישראלים אכן הושפע לרעה השנה, בעקבות הידרדרות במדדי תוחלת ואיכות החיים; אולם מצד שני חלה עלייה בדירוג הגלובלי של מדדי הפנסיה - ביחס למדינות אחרות ברחבי העולם.

על פי בדיקה של חברת ניהול ההשקעות הבינלאומית נטקיסיס, מדינת ישראל עלתה מקום אחד בדירוג הבינלאומי של מדדי הפנסיה, הבוחן את איכות חיי הפרישה מעבודה, והגיעה למקום ה-19 (עם ניקוד של 72%) בדירוג הפנסיה לשנת 2018.

דירוג הפנסיה הגלובלי בוחן את ביטחון הפרישה לפנסיה ב-43 מדינות ברחבי הגלובוס, ומציע דירוג כולל ודירוג באחוזים כמדד של האטרקטיביות של סביבת הפרישה של המדינה. הדירוג מורכב מ-4 דירוגי משנה: רווחה חומרית, איכות חיים, בריאות ומצב פיננסי בעת הפרישה, המבוססים על 18 מדדים, לרבות תוחלת חיים, הכנסה לנפש, תלות בעת זקנה, אינפלציה וריבית ריאלית.

למקום הראשון בדירוג הגיעה שווייץ ואחריה איסלנד. בנמקום השלישי ניצבת נורבגיה ושבדיה תופסת את המקום הרביעי. אחריהן בדירוג ניו זילנד, אוסטרליה, אירלנד, דנמרק, קנדה והולנד. העשירייה השנייה מורכבת מלוקסמבורג, פינלנד, גרמניה, אוסטריה, צ'כיה, ארה"ב, בריטניה, בלגיה, ישראל ומלטה.

דירוג המדינות לפי איכות הפנסיה. מערכת וואלה!
המדינות המובילות בדירוג הפנסיה הגלובלי ב-2018/מערכת וואלה!

שיפור במצב פיננסי בעת הפרישה

ישראל מפגרת מאחור בהשוואה למדינות מערביות במדד תוחלת החיים. השנה, ישראל לא כלולה יותר ברשימת 10 המדינות המובילות במדד זה

מהדוח עולה כי במדד חוסן המוסדות הפיננסיים, מדורגת ישראל במקום ה-12 מתוך 25. ישראל השתפרה בזכות ניקוד גבוה של המדדים "הלוואות בנקאיות שלא שולמו", "נטל המס" ו"הממשל". אך דירוג הממשל, למרות השיפור מהשנה שעברה, עדיין מפגר מאחור בהשוואה למדינות המובילות האחרות.

המשמעות היא שהשיפור במצבם של הפורשים בישראל הושג בזכות שיפור ברמת האי שוויון בהכנסה, שיעור החזרי ההלוואות במדינה, נטל המס הנמוך ורמת הממשל בישראל. הכלכלנים מדגישים את שיפור מצבם הפיננסי של הפורשים, ככל הנראה בגלל הגדלת קצבאות הזקנה.

כמו כן, לישראל יש מתאם חיובי במדד "תלות בעת זקנה" והיא דורגה במקום העשירי במדד זה, זו השנה השנייה ברציפות. מתאם זה בוחן את הנטל המושם על עובדים מן המניין, לספק את הכספים הנדרשים לממן את תשלומי הפנסיה ואת תשלומי הביטוח הלאומי לפנסיונרים. ככל שהמתאם גבוה יותר - כך הנטל גדול יותר.

בנוסף, ישראל מציגה שיפור הדרגתי בדירוג "מצב פיננסי בעת הפרישה" בשנת 2018 עם 71%, בהשוואה ל-70% ול-69% ב-2017 וב-2016, בהתאמה.

ישראל אף זכתה לניקוד גבוה יותר בדירוג "רווחה חומרית" (מקום 24 ב-2018 ו-2017, לעומת מקום 22 ב-2016), בעיקר הודות לשיפור במדד השוויון בהכנסות, אשר טיפס ב-2 מקומות והוציא את ישראל מרשימת 10 המדינות עם השוויון הנמוך ביותר בהכנסות הנכללות בדירוג.

עם זאת, ישראל הידרדרה בדירוג "איכות חיים" (מקום 18) בהשוואה לשנה שעברה. תרומתו של השיפור המשמעותי שנרשם השנה במדד איכות האוויר בישראל התקזזה עם הירידה במדדים "מגוון ביולוגי", "אושר" ו"איכות הסביבה". יתרה מכך, ישראל דורגה בחמישייה האחרונה של מגוון ביולוגי ובתי גידול בקרב 25 המדינות המובילות.

ישראל מפגרת מאחור בהשוואה למדינות מערביות במדד תוחלת החיים. השנה, ישראל לא כלולה יותר ברשימת 10 המדינות המובילות במדד זה, לאחר שירדה 4 מקומות למקום ה-14.

החברה המדרגת היא חברת ניהול ההשקעות הצרפתית-אמריקאית Natixis Investment Managers, המיוצגת בישראל על ידי חברת 4F investment partners. "המדד של נטקיסיס חושף סוגיות מרכזיות שימשיכו להשפיע על היציאה לגמלאות בשנים הבאות. ישראל אינה חסינה בפני האתגרים הנובעים מהגידול בתוחלת החיים, עומס על משאבי הממשלה וריביות נמוכות שהפכו למציאות החדשה", אמר איתי ברקן, מנכ"ל משותף בחברת 4F investments partners.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully