וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הנפט בשיא: הסיבות שבגללן הדלק ימשיך להתייקר בחורף הזה

27.9.2018 / 8:00

אם לא יקרה אירוע חריג, צפוי מכל הדלק הבא שתמלאו להתייקר בשבוע הבא - ולשבור שיא של 4 שנים במחירים. את הדאגה לגבי התייקרות הדלק העולמי אפשר היה לשמוע אפילו בנאומו של נשיא ארה"ב טראמפ באו"ם. אז איך זה קשור לחופשה הבאה שלכם?

דלק תחנת דלק תדלוק. ShutterStock
תחנת דלק/ShutterStock

אם לא יקרה אירוע חריג, צפוי מכל הדלק הבא שתמלאו להתייקר בשבוע הבא - מיד אחרי חג שמחת תורה, בתחילת חודש אוקטובר. העלייה לא תהיה חריפה והיא נאמדת כרגע בכ-10 אגורות לליטר בלבד; ובכל זאת, תהיה זו התייקרות חודשית של יותר מ-3%, אשר תתצטבר ל-10% מתחילת השנה - ותגיע לשיא מחירים של 4 שנים.

קשה קצת לזכור, אבל רק לפי שנה היה מחירו של ליטר בנזין הרבה מתחת ל-6 שקלים. בשנים האחרונות מיאנו להתרגש ממחירי הדלק, שהתמתנו בעקבות הגידול בהיצע הגלובלי והחולשה הבולטת של קרטל הנפט העולמי. אבל לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב יחזרו המראות של תורים בתחנות הדלק ערב התייקרות נוספת של הנוזל החיוני.

את הדאגה הגוברת לגבי התייקרות מחיר הדלק העולמי אפשר היה לשמוע אפילו בנאומו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, באו"ם. טראמפ ניצל את ההזדמנות ללחוץ קצת על אדוני הנפט הבינלאומי, ארגון אופק, להוריד את המחירים.

מתקן לקידוח נפט בין בתים למגורים באזרבייג'ן. רועי שושן, מערכת וואלה
מתקן לקידוח נפט/מערכת וואלה, רועי שושן

עלייה מסחררת במחירי הנפט

הסיבה העיקרית להתייקרות הבנזין היא, כמובן, עליית מחירי הנפט בעולם - שאינם מפסיקים לטפס. במהלך החודש האחרון עלו מחירי הנפט בכ-7.5%, כאשר העלייה במהלך 12 החודשים האחרונים מגיעה כבר ליותר מ-46%. שיעור העלייה במחיר הבנזין קטן יחסית לשיעור העלייה במחיר הנפט העולמי, שממנו מופק הבנזין, בעיקר מפני שכמעט מחצית המחיר שאנחנו משלמים על הבנזין הוא מס הבלו - מס בסכום קבוע של 3 שקלים, המתעדכן לפי מדד המחירים, אבל אינו משתנה עם מחיר הנפט הגולמי.

גורמים נוספים המשפיעים על מחיר הבנזין בתחנת הדלק הוא שער הדולר, שירד בחודש האחרון ומיתן מעט את עליית מחיר הדלק, אבל עלה ב-4% מתחילת השנה; וכן מדד המחירים לצרכן אשר משפיע על מס הבלו.

לעלייה המסחררת במחירי הנפט אחראי בעיקר הנשיא טראמפ, אבל לא רק הוא. טראמפ נכנס לכהונתו בתקופה בה היו מחירי הנפט הגולמי בשפל: ארצות הברית, שהייתה בעבר יבואנית גדולה של נפט, הגבירה מאוד את הפקת הנפט הגולמי, כשהיא משתמשת בשיטות מתקדמות שהגדילו את יכולתה להפיק נפט במחירים שהלכו וירדו. ברחבי העולם נוצרו מלאים ועודפים גדולים של נפט; ונוכח המחירים הנמוכים נקלעו יצואניות נפט רבות, כמו ונצואלה, לקשיים כלכליים.

החופשה הבאה עלולה להיות יקרה יותר

המתח הבינלאומי הגובר, נוכח מלחמת המכסים והמאבק באיראן, מחממים עוד יותר את המדורה, ואנליסטים מעריכים שזינוק נוסף בשיעור של 25% ויותר הוא בהחלט אפשרי

כך, בקרטל הנפט, המאגד את יצואניות הנפט הגדולות, נוצרו קרעים ומחלוקות על רקע דרישות מנוגדות: חלק מהמדינות דרשו להגדיל את התפוקה כדי לחפות על הירידה בהכנסות; חלק מהמדינות נמנעו מהגדלת התפוקה, בניסיון להביא להעלאת המחירים. לסעודים, הנחשבים לכוח המוביל בקרטל, הייתה גישה מעניינת: הם ביקשו להוריד את המחירים לרמה כזו - שתחסל את תעשיית הנפט החדשה בארצות הברית.

מעל לכל ריחפה השאלה האיראנית: איראן הייתה אחת המפיקות הגדולות בקרטל. היא יצאה מהשוק בתקופה שבה הוטלו עליה סנקציות בינלאומיות, החלה לשקם את תעשיית הנפט שלה בעקבות חתימת הסכם הגרעין והסרת חלק מהעיצומים - אבל החלטת טראמפ לבטל את הסכם הגרעין ולהחריף את המצור הכלכלי על איראן, נתנה את אות הזינוק לעלייה מחודשת של מחירי הנפט העולמיים.

המתח הבינלאומי הגובר, נוכח מלחמת המכסים והמאבק באיראן, מחממים עוד יותר את המדורה, ואנליסטים מעריכים שזינוק נוסף בשיעור של 25% ויותר הוא בהחלט אפשרי. לעליית מחירי הנפט יש השלכות בינלאומיות רבות, אבל בסופו של דבר היא מגיעה לכיסו של כל אחד מאתנו. אם תימשך עליית המחירים - עלולה החופשה הבאה להיות יקרה יותר. אם תכננתם לטוס לחו"ל חורף, ייתכן שכדאי להזמין את הטיסה כבר כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully