וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת הגז: ישראל בדרך להיות מעצמת גז אזורית

28.9.2018 / 0:00

העסקה עליה חתמו חברות הגז הישראליות להפעלת צינור הגז המצרי, מעידה על פוטנציאל הייצוא הגדול הפתוח בפני ישראל. באיחור של 8 שנים נראה כי השאיפות הישראליות בתחום הגז עומדות להתגשם. פרשנות

צילום: יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על עסקת הגז עם מצרים)

השאיפה הישראלית בת 8 השנים להפוך למעצמת גז אזורית הולכת ומתממשת. ההסכם לרכישה והפעלה מחדש של צינור הגז למצרים, תחת בעלות משותפת מצרית-ישראלית-אמריקנית, יאפשר לממש את העסקה להזרמת גז ממאגרי הגז הישראלים למפעלי תעשייה אמריקניים. מדובר בעסקה קטנה יחסית והיקפה נע בין 5% ל-10% מהצריכה השנתית של המשק המצרי. היא מצטרפת לעסקה הבינלאומית שבמסגרתה תקבל חברת החשמל הירדנית גז מהמאגר הישראלי לווייתן.

העסקה מעידה שלמרות ההצהרות המצריות על שיקום משק הגז שלהם ועל חזרתה של מצרים לייצור עצמי של כל צריכת הגז, נותר מרווח המאפשר גם לישראל למכור גז. בעבר העריכו בישראל שהפוטנציאל המצרי גדול ודחוף הרבה יותר: לפני 7 שנים קרס ייצור הגז במצרים והיא היתה מוכנה לשלם כל מחיר פוליטי וכלכלי כדי להיחלץ ממשבר האנרגיה אליו נקלעה.

אולם הגז הישראלי התמהמה, בעיקר בשל מחלוקות פנימיות על היתרים ליצוא גז ובהמשך הדיונים על מתווה הגז המפורסם. כשנפתרו סוף סוף המחלוקות חזר המשק המצרי לאיתנו. במצרים התגלו מאגרים חדשים, גדולים בהרבה מהמאגרים הישראלים, ופעילות החיפושים הנמרצת צפויה להניב כמויות גדולות נוספות.

אסדת הקידוח "תמר" מול חופי חיפה. AP
קידוח תמר/AP

מתקני ההנזלה המצרים התייבשו

המתקנים הוקמו בתקופה שבה היתה מצרים עשירה בגז ויכלה להרשות לעצמה את היצוא. אולם קריסת תעשיית הגז ייבשה את המתקנים, בהם הושקעו מאות מיליוני דולרים

לכן מעריכות חברות הגז הישראליות שפוטנציאל היצוא למשק המצרי מוצה בשתי עסקות דולפינוס. אולם העסקה אינה סותמת את הגולל על חזון יצוא הגז מישראל. במצרים קיימים שני מתקני ענק להנזלת גז. המתקנים אמורים לקבל גז טבעי באמצעות צינורות ולהפוך אותו לנוזל שאותו ניתן לייצא באמצעות מכליות מיוחדות לרחבי העולם. הגז הנוזלי יקר מהגז המוזרם בצינורות אבל יש לו ביקוש רב באזורים שאינם קרובים למאגרי גז טבעי.

המתקנים הוקמו בתקופה שבה היתה מצרים עשירה בגז ויכלה להרשות לעצמה את היצוא. אולם קריסת תעשיית הגז ייבשה את המתקנים, בהם הושקעו מאות מיליוני דולרים. גם היום, כשמצרים חדלה כמעט לייבא גז, היא אינה מסוגלת לספק למתקנים גז לייצוא. מזה זמן רב מנסות חברות הגז הישראליות לחתום על הסכם לאספקת גז למתקני ההנזלה המצריים ללא הצלחה.

מגעים אלה התקיימו בצל סכסוך קשה בין מצרים לישראל סביב החוזה המצרי לאספקת גז לחברת החשמל. החוזה בוטל בעקבות שורה של פיצוצים בצינור שהזרים גז ממצרים לישראל. חברת החשמל הישראלי תבעה מהמצרים פיצוי על הפסקת האספקה שעלתה למשק הישראלי מיליארדי שקלים. הבוררות הבינלאומית קבעה שמצרים תפצה את חברת החשמל בכ-1.7 מיליארד דולר אך המצרים סירבו לקיים את פסק הבוררות ובמקביל הקפיאו את הדיונים על יבוא גז מישראל.

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בשולי עצרת האו"ם בניו יורק 27 בספטמבר 2018. אבי אוחיון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
עיתוי ההודעה אינו מקרי. פגישת עבד אלפתח א-סיסי ובנימין נתניהו בניו יורק/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון, לע"מ

להחליף את הרוסים באספקת הגז לאירופה

במשרד האנרגיה יוזמים תוכנית אירופית-ישראלית להנחת צינור גז שיספק גז מהמאגרים בישראל, קפריסין ואולי גם מצרים לאירופה באמצעות צינור

עסקת הגז שנחתמה בכל זאת עם שותפות דולפינוס המצרית לא היתה יוצאת לפועל ללא אישור השליט המצרי עבד אלפתח א-סיסי, ואין זה מקרי שהיא פורסמה שעות ספורות לאחר הפרישה שקיים א-סיסי בניו יורק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בישראל רואים בכך פתח לחידוש הדיונים על הרחבת יצוא הגז באמצעות מתקני ההנזלה המצרים.

אפיק יצוא נוסף, עליו רמז גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאומו באו"ם השבוע, הוא לאירופה. במשרד האנרגיה יוזמים תוכנית אירופית-ישראלית להנחת צינור גז שיספק גז מהמאגרים בישראל, קפריסין ואולי גם מצרים לאירופה באמצעות צינור. בדיקות טכניות ראשוניות גילו שהפרויקט ניתן ליישום, אולם המבחנים הכלכליים הראו שמחיר הגז מישראל והאזור יהיה כפול כמעט ממחיר הגז שקונה היום אירופה, בעיקר מרוסיה.

בישראל מעריכים שאירופה תהיה מוכנה לסבסד יבוא גז יקר מהמזרח התיכון, כדי להבטיח את בטחונה ואת אי התלות האנרגטית ברוסיה. בנאומו באו"ם הזהיר נשיא ארצות הברית את אירופה מפני התלות בגז הרוסי, ונראה שפסקה זו בנאומו התאימה מאד למסרים הישראלים בתחום זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully