וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה: אלה המפעלים המזהמים ביותר בארץ

15.10.2018 / 14:00

דוח "ההשפעה הסביבתית" שפרסם המשרד מדרג את המפעלים והחברות בארץ על פי רמת ההשפעה השלילית שלהם על הסביבה. מנכ"ל המשרד קרא לציבור לקחת בחשבון את התנהלות החברות בהשקעותיו

מפעלים מזהמים. עיבוד תמונה
מפעלי ים המלח, בתי הזיקוק בחיפה, תחנת אורות רבין/עיבוד תמונה

חברת הכימיקלים רותם אמפרט מקבוצת החברה לישראל היא שיאנית הנזק הסביבתי לשנת 2017, כך עולה ממדד ההשפעה הסביבתית שמפרסם היום (שני) המשרד להגנת הסביבה. הדוח שפרסם המשרד כולל התייחסות מיוחדת לחברות ציבוריות בעלות "השפעה סביבתית".

5 מהמפעלים המדורגים בציון הסביבתי הגרוע ביותר נמנים עם החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר. הסיבה לכך היא המיקוד של החברה בחברות בתחום הדלק והפטרוכימיה וכן הבעלות על מפעלי ים המלח, הגורמים נזקים סביבתיים קשים באזור.

החברה זכתה בתואר המפוקפק בעיקר בגלל האירוע בו קרסה בריכת שפכים גדולה של המפעל, זיהמה את שמורת הטבע הסמוכה ואת נחל אשלים, השמידה צמחיה וגרמה למותם של בעלי חיים נדירים. בעשיריה הפותחת של המפעלים המזיקים ביותר נמצאים מפעלים נוספים בתחום זיקוק הנפט, הפטרוכימיה (מוצרים המופקים מנפט גולמי) והחשמל. המפעל המזהם ביותר אחרי רותם אמפרט הם בתי הזיקוק בחיפה, אחריהם בית הזיקוק פז באשדוד, מפעל הפטרוכימיה כמל אוליפינים הצמוד לבתי הזיקוק בחיפה, מפעל הפטרוכימיה גדיב, מפעל המגנזיום בים המלח, תחנת הכוח הפחמית רוטנברג באשקלון, מפעל נייר חדרה, מפעל התרופות טבע טק ברמת חובב ותחנת הכוח אורות רבין בחדרה.

סריקות בנחל אשלים לאחר המפגע הסביבתי החמור יולי 2017. שרון טל, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
נחלך אשלים אחרי הזיהום/מערכת וואלה! NEWS, שרון טל, רשות הטבע והגנים

גידול של 29% בהפרות הסביבתיות המדורגות

התגברות המודעות לנזקים סביבתיים גרמה בשנה האחרונה לסגירת מפעל חיפה כימיקלים ומאיימת על קיומם של מפעלים נוספים כמו בתי הזיקוק

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי בשנה שעברה היה גידול של 29% בהפרות הסביבתיות המדורגות. הגידול מיוחס להרחבת פעולות האכיפה של המשרד. לפני כחודש פרסם המשרד נתונים המצביעים על שיפור באיכות האוויר באזור מפרץ חיפה, המוקד הגדול ביותר לזיהום אוויר הנפלט ממפעלי תעשיה.

במשרד מקווים שפרסום המדדים ישמש אמצעי הרתעה נוסף לחברות המזהמות. בין היתר מציינים את קיומן של חברות השקעה המעדיפות חברות שאינן גורמות נזקים סביבתיים: "אנחנו קוראים לציבור ולמשקיעים להיעזר בנתוני המדד ולקחת בחשבון את ההתנהלות הסביבתית של החברות", אמר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר.

התגברות המודעות לנזקים סביבתיים גרמה בשנה האחרונה לסגירת מפעל חיפה כימיקלים ומאיימת על קיומם של מפעלים נוספים כמו בתי הזיקוק. לפחות 3 מהמפעלים המזהמים בעשיריה הפותחת צפויים להיסגר בעתיד או להקטין בשיעור ניכר את הזיהום שהם מייצרים: משרדי הממשלה דנים בתוכנית לסגירת בתי הזיקוק בחיפה בתוך 7 עד 10 שנים. התוכנית תלויה בין היתר בקצב המעבר של התחבורה להנעה בחשמל או בגז. חברת החשמל צפויה בתוך 5 שנים לסגור את יחידות היצור הפחמיות בחדרה ובכך לצמצם בשיעור ניכר את הזיהום הנפלט מהתחנה. בהמשך צפויות להסגר גם היחידות הפחמיות בתחנת רוטנברג באשקלון.

10 המפעלים המזהמים. מערכת וואלה!
10 המפעלים המזהמים/מערכת וואלה!

בהשוואה בין החברות העסקיות מככבות חברות הדלק בצמרת רשימת החברות בעלות הסביבה הסביבתי השלילית. הסיבה העיקרית לכך היא שתחנות הדלק הן מקור קבוע למפגעים סביבתיים, בעיקר בגלל דליפת אדים רעילים לאוויר ונזילות הגורמות לזיהום קשה של הקרקע.

בישראל פועלות למעלה מאלף תחנות דלק הנמצאות תחת מעקב מתמיד ולכן יש מידע רב על דליפות של זיהום מהתחנות. בראש רשימת החברות הפוגעות בסביבה ניצבת חברת פז, שהיא בעלת המספר הרב ביותר של תחנות דלק וכמו כן היא מחזיקה גם בבית זיקוק שהוא אחד המזהמים הגדולים במדינה. הציון הגרוע ביותר יחסית למספר התחנות ניתן לחברת הדלק "דור אלון". בציון הטוב ביותר זכתה חברת סונול.

במקום השני במדד ההשפעה הסביבתית (שהוא למעשה מדד הפגיעה הסביבתית) ניצבת תשלובת כימיקלים לישראל, שעיסוקה העיקרי בהפקת אשלג בים המלח. פעילות החברה גורמת בעיקר לשינויים סביבתיים ונופיים קיצוניים באגן ים המלח. העלות הכספית של הנזקים הנגרמים לטבע ולנוף בגלל פעילות החברה נאמדת בלמעלה מעשרה מיליארד שקל.

העשיריה הפותחת של החברות המזהמות כוללת גם את חברות הדלק דור אלון ו"דלק", חברת החשמל, החברה לישראל (בעלת בתי הזיקוק בחיפה וכימיקלים לישראל) בתי הזיקוק, אלקטרה, טבע וטן.

10 החברות המזהמות ביותר. מערכת וואלה!
החברות המזהמות ביות/מערכת וואלה!

תגובות

מחברת רותם אמפרט נמסר: "דירוגה של רותם אמפרט משקף אירוע חריג בנחל אשלים שבעקבותיו החברה פעלה לשיקום מלא של הנחל בתיאום כלל הגורמים. בשנים האחרונות השקיעה רותם אמפרט עשרות מיליוני דולרים בתחומי הגנת הסביבה, והיא תמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לעמוד בתקני הסביבה המחמירים ביותר".

מקבוצת בזן נמסר בתגובה: "מדד ההשפעה אינו מתחשב בהיקף הפעילות של המפעלים אותם הוא מודד ואינו לוקח בחשבון את התועלת של המפעלים למשק - כלכלית וסביבתית. יש לציין, כי גם לדברי מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, על מפרץ חיפה מושתים תקני הסביבה המחמירים ביותר בעולם המערבי.

"לאחרונה פרסם המשרד להגנת הסביבה דוח שקבע כי כל שקל השקעה שביצעו המפעלים משמעותה תועלת של 3 שקלים למשק בעקבות הפחתת מזהמים. תוצאות ההשקעה במפרץ חיפה - שיפור של למעלה מ-90% באיכות האוויר באזור, כפי שמעידים הדוחות של הגופים הרשמיים במדינה. התועלת למשק כולו מההשקעות הסביבתיות של התעשייה הכימית - ובזן בראשה - באיכות הסביבה נאמדת בכ-7.48 מיליארד שקל. ההשקעות של בזן בתחום איכות הסביבה הן בטכנולוגיות מיטביות (BAT)".

מובע טק נמסר בתגובה כי: "טבע טק לא קיבלה כל התראה או תלונה מגורם כלשהו על חריגה או הפרה בנושאים הקשורים לאיכות הסביבה. ההיפך הוא הנכון. בדיקות של המשרד להגנת הסביבה מוכיחות כי חלה דווקא ירידה בפליטות המזהמים של המפעל - דוגמה המעידה על השיפור המתמשך והרציף במפעל בנושאים הנוגעים לאיכות הסביבה דבר אשר כנראה לא משתף בדירג הנוכחי.

"בטבע-טק מושקעים מדי שנה משאבים רבים - כספיים ושאינם כספיים - ונעשה שימוש בשיטות מתקדמות וטכנולוגיות חדשניות לשמירה על הבטיחות ורווחת העובדים וההגנה על הסביבה. יודגש כי הייצור באתר נעשה בהתאם לכל דרישות החוק, התקנים, הנהלים וההיתרים שקבע המשרד להגנת הסביבה ואף בהתאם לנהלים והתקינה הגלובליים המחמירים הנהוגים בתעשייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully