וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בדרום: כך יכולים התושבים לקבל פיצוי על הנזק

13.11.2018 / 13:20

מי אחראי על תשלום הפיצויים, איך מבקשים פיצוי, מי קובע כמה כסף תקבלו ומה עם יום העבודה שהלך לאיבוד? כל מה שצריכים תושבי הדרום לדעת על ההתמודדות עם נזקי הלחימה

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: משדר באולפן וואלה! NEWS על ההסלמה בדרום)

הלחימה המתמשכת בדרום גורמת הן לפגיעות בנפש והן לנזק רב לרכוש. תושבי היישובים בעוטף עזה אינם צריכים לשאת לבדם בעלויות הלחימה והמדינה נדרשת לסייע להם. איגדנו עבורכם את המידע העיקרי בנושא - מי אחראי על פיצוי התושבים ואיך עליהם לנהוג כדי לוודא שיקבלו את המגיע להם.

1. רכוש בבעלותי נפגע כתוצאה מנפילת רקטה. מי יפצה אותי?

האחראי לפיצוי הוא מס רכוש, המפעיל קרן מיוחדת לפיצוי אזרחים על פגיעה ברכוש כתוצאה מפעולות מלחמתיות וטרור.

2. איך מגישים את הבקשה לפיצוי?

את התביעה אפשר להגיש בכתב באמצעות אתר האינטרנט של מס רכוש. באתר מס רכוש ניתן למצוא גם סרטון הדרכה המסביר כיצד יש למלא את טופס התביעה. מס רכוש דורש הודעה מידית על דבר הפגיעה (בתוך שבועיים ממועד הפגיעה). את הבקשה לקבלת פיצוי יש להגיש בתוך 3 חודשים. לבקשה זו יש לצרף את אישור המשטרה על כך שהנזק נגרם כתוצאה מפעולת איבה (פגיעת רקטה, בקבוק תבעה, ירי וכו').

3. איך נקבע סכום הפיצוי?

הסכום המשולם נקבע על ידי שמאי מס רכוש. אנשי מס רכוש משתדלים לקצר את ההליכים ומגיעים לשטח עוד בטרם התקבלו תביעות, בנסיון לספק במהירות הערכות לנזק שנגרם. גובה הפיצוי על הנזק נקבע בהתאם לשווי השוק של הרכוש הנפגע, על פי שיפוטם של השמאים. לאנשי מס רכוש יש מחירון סדור של שווי חפצי הבית וכלי הרכב. מכיוון שקשה להעריך שווי פרטני של פריטים כמו בגדים ורהיטים יש פיצוי כולל לכל פריט בהתאם למספר בני המשפחה. כך למשל הפיצוי הכולל לרהיטים בדירת זוג יהיה עד 24 אלף שקל, ובגדים שאבדו בדירת זוג עד 11,922 שקל.

עוד באותו נושא

שני מחבלים נהרגו בתקיפת צה"ל בעזה; גורם מדיני: אין מגעים להפסקת אש

לכתבה המלאה

4. הפיצוי חל על כל תכולת הבית?

מסיבות שניתן להבין, אין פיצוי על סכומי כסף מזומן שאבדו בבית הנפגע, וכן על תכשיטים וחפצי אמנות, שהערך האמיתי שלהם קשה לאומדן, במיוחד לאחר שאבדו.

הריסות מפגיעת רקטה באשקלון, 13 בנובמבר 2018. רויטרס
הריסות בבית באשקלון שנפגע מרקטה (צילום: רויטרס)/רויטרס

5. כיצד ניתן פיצוי על פגיעה ברכב?

יש לפנות לשמאי מס רכוש ולדווח על הפגיעה. השמאי יאשר את התיקון ואת המוסך בו מבקש הבעלים לתקן את הרכב. במקביל יש להודיע על הפגיעה לחברת הביטוח בה מבוטח הרכב. בתום התיקון יש להגיש את החשבון למס רכוש בצירוף מסמכי הרכב, צילום הצ'ק ואישור מחברת הביטוח. (האישור מחברת הביטוח נועד להבטיח שהמבוטח לא הגיש תביעה כפולה למס רכוש ולחברה).

6. הנזקים אינם נמדדים רק בשווי רכוש אלא גם באובדן ימי עבודה. עסקים נפגעים כתוצאה מאבדן ימי ייצור, לקוחות ופיגור במועדי מסירה. כיצד מפצה המדינה על נזקים אלה?

זו שאלה כאובה שהמדינה טרם נתנה לה פיתרון מניח את הדעת. מס רכוש מפצה על נזקי רכוש בלבד (נזקים ישירים). היום הודיע משרד האוצר על כוונה לפצות את תושבי עוטף עזה גם על אבדן ימי עבודה להורים ועל הפגיעה בעסקים בתחומי התיירות, וכן לדבוראים שנפגעו כתוצאה מאבדן שטחי מרעה בעקבות טרור השריפות. עם זאת אין למדינה מענה סדור לבעיות רבות של עסקים ומפעלי תעשיה הנפגעים מאבדן ימי העבודה ובמכירות.

7. כיצד מפצים בתי עסק?

שווי הנכסים הפיזיים שנפגעו ממפוצה בהתאם להערכת השמאים. אבדן מלאי כתוצאה מהפגיעה מפוצה במחירי עלות, ובהתאם לקבלות המוצגות על עלות המלאי.

8. בתוך כמה זמן מתקבל הפיצוי ממס רכוש?

ההמתנה לפיצוי עשויה לארוך זמן רב, לעתים אפילו שנים. משך ההמתנה תלוי בטיב התביעה. במקרה של תביעות פשוטות שאין לגביהן מחלוקת עשויה ההמתנה לארוך מספר שבועות. במקרים רבים, ובעיקר בתביעות של עסקים וחקלאים, עשוי הטיפול בתביעה להמשך חודשים ואפילו שנים. בעבר הגיעה הנהלת מס רכוש להסדר של תשלום מקדמות לעסקים על חשבון הפיצוי הסופי, במטרה למנוע קריסת עסקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully