וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לטענות משרד החקלאות - לא החקלאים אשמים בבצל היקר

איתמר גור

29.11.2018 / 11:20

משרד החקלאות טוען כי החקלאים מעלים את מחירי הבצל בצורה מלאכותית ואף פתח את השוק ליבוא. בפועל המחיר היקר נובע ממחסור עולמי ומהצורך של החקלאים להתפרנס בשוק החופשי. דעה

בצלים. ShutterStock
בצל/ShutterStock

מחירי הבצל גבוהים בצורה בלתי סבירה, כך הודיע לאחרונה משרד החקלאות, והכל בגלל מגדלי הבצל הגדולים שלא משחררים בצל לשוק כדי ליהנות מהמחירים המופרזים. אכן שערורייה שכמה חקלאים מחזיקים מדינה שלמה כבת ערובה ולא מאפשרים להכין חביתה הגונה עם בצל כמו שאנחנו אוהבים.

אבל במשרד החקלאות לא אמרו נואש וכדי להלחם בחקלאים, אויבי העם, החליטו "לפתוח את האפשרות ליבוא בצל מהעולם באופן בלתי מוגבל על מנת להביא למחיר סביר לצרכן". פתרון לא רע - אלא שהוא לא יעבוד. איך אני יודע את זה? פשוט המשכתי לקרוא את הודעת המשרד בה נכתב כי "יש סיכוי קטן להצלחת פתיחת השוק ליבוא לאור המחסור הקיים באירופה בבצל". עד כאן.

אז מה היה לנו? מחסור ארצי בבצל שהוביל לעליית מחירים, חקלאים תאבי בצע שמנצלים את המצב לטובתם, פתיחת השוק ליבוא, המחירים נשארים גבוהים כי המחסור הוא עולמי.

זה הזמן לגילוי נאות. כותב שורות אלו הוא חקלאי קטן וכלכלן עוד יותר קטן. אבל דבר אחד למדתי בשנותי הקצרות בחקלאות. כדי לקיים משק חקלאי צריך להרוויח. אסתכן ואומר שהמטרה העיקרית של המשק החקלאי היא להרוויח. להרוויח כסף וכמה שיותר. ועל זה נאמר במקורותינו, פשיטא. אלא שאם היינו בבית המדרש מישהו ממשרד החקלאות היה עונה צריכא. שהרי לא דומה סוחר ספינרים לחקלאי. לראשון מותר לעשות ככל יכולתו כדי להרוויח וליהנות מגאות ולו רגעית בשוק ולשני אסור.

ונניח לרגע שאכן יש כמה חקלאים שמחזיקים מלאי עצום של בצל שיכול להוריד בבת אחת את המחירים, מדוע לא לשחרר את הסחורה בצורה מבוקרת שתשמור על מחירים גבוהים? הרי כל בר דעת היה נוהג כמו אותם חקלאים. למה זה לא לגיטימי? אם הבצל יהיה יקר לצרכנים הם לא יקנו והמחיר ירד. נדמה לי שלומדים את זה בשיעור השני במבוא לכלכלה.

עוד באותו נושא

הבצל מתייקר ומחירו הסיטוני טיפס ל-7 שקלים לק"ג

לכתבה המלאה
השר אורי אריאל בישיבה מיוחדת בכנסת לכבוד ביקורו של נשיא צ'כיה, 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
שר החקלאות, אורי אריאל/ראובן קסטרו

פייק ניוז

ולו ייווצר המצב ההפוך? נניח לרגע שהיתה עונה מוצלחת מאד, שפע עד בלי די הורעף משמים וחקלאי ישראל המוכשרים גידלו המוני בצלים עד כדי עודף גדול בסחורה שהביא לנפילת מחירים והבצל נמכר בחצי שקל לקילו. האם מישהו במשרד החקלאות היה קורא לצרכנים לתרום עוד חצי שקל לכל קילו לטובת החקלאים הנדכאים? וודאי שלא וטוב שכך.

אני בעד שוק חופשי. תביאו מה שאתם רוצים מחו"ל. העובדה היא שהמחירים לא יורדים. רואים את זה בתפוח, באננס, בענבים מדרום אפריקה וכך גם בבצל. אז אולי, רק אולי, הסיבה היא לא החקלאים.

משרד החקלאות והעומד בראשו לא פועלים לטובת החקלאים, זה מצער אותי אבל עד הבחירות אין מה לעשות, עד אז לפחות שלא ישסו בהם את תושבי ישראל עם פייק ניוז שנועדו לכסת"ח מישהו שם למעלה.

יאללה לכו לקנות בצל ישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully