וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפעמים צריך להיפרד: איך כדאי לנהוג כשהשותפות העסקית במשבר?

עו"ד משה כאהן

11.12.2018 / 9:40

עסקים רבים המתנהלים על ידי שותפים מתפרקים בסופו של דבר בעקבות סכסוכים המתגלעים בין המנהלים. איך כדאי לבנות שותפות שתחזיק מעמד ומה לעשות כשמגיע המשבר? מדריך

סכסוך שכנים. ShutterStock
סכסוך/ShutterStock

יש לכם רעיון עסקי מנצח ואתם רוצים להקים עסק משותף עם חבר או בן משפחה. אתם כבר רואים בעיני רוחכם את ההצלחה העסקית הרבה וממהרים להקים ביחד שותפות. למרות ההתלהבות, חשוב לזכור שממש כשם שנישואין רבים מסתיימים בגירושין, כך גם שותפים עסקיים עלולים להגיע בשלב מסוים לסכסוכים ואף להיפרדות.

סקר שנערך על ידי חברת P-value בקרב בעלי עסקים מצא כי 67% מהשותפויות העסקיות מתפרקות. נתון זה חייב להדיר שינה מכל מי שמבקש לפתוח עסק בשותפות עם אחרים. שותפויות עסקיות רבות המתחילות באופטימיות ואופוריה, מגיעות לסוף דרכן בסכסוכים מרים וכואבים בין השותפים, המשפיעים באופן הרסני על הסביבה העסקית והמשפחתית.

עוד עולה מהסקר כי מחצית מאנשי העסקים שהיו בעבר בשותפויות עסקיות ופירקו אותה עשו זאת בטרם מלאה שנה לעסק. 58% מבעלי העסקים שהשתתפו בסקר אינם ממליצים על ניהול עסקים עם שותפים.

אם בכל זאת החלטתם להקים שותפות להלן מספר טיפים חשובים.

יש להימנע מצעדים שעלולים להוביל לפגיעה בעסק עצמו כגון פיטורים גורפים, מניעת תשלום לספקים ועובדים, פגיעה בשירות ללקוחות וכו'

• לפני ההתקשרות עם השותף הפוטנציאלי, בדקו האם אתם אכן זקוקים לו כשותף. מהו הערך המוסף הייחודי שהוא יביא לפעילות המשותפת. ככלל, אין להפוך לשותף את מי שיכול לספק שירותים מקצועיים תמורת תשלום.

• לפני ההתקשרות עם השותף הפוטנציאלי, ערכו לו בדיקת רקע. בדומה לזוגות לפני התמסדות של קשר רומנטי, יש לבדוק מראש לעומק אם מי אתם עתידים לקשור את עתידכם הכלכלי.

• מערכת היחסים העסקיים חייבת להתקיים על בסיס הסכם מפורט בין השותפים, הן על אופן ניהול השותפות, חלוקת התפקידים והסמכויות, מה שיכול לסייע להימנע ממחלוקות עתידיות, והן על האופן בו יתנהלו הצדדים במקרה של סכסוך. קביעת מנגנונים מוסכמים של דרכי סיום ההתנהלות העסקית המשותפת ואופן סיומה במקרה של מחלוקת עשויה לחסוך בעתיד לצדדים לא מעט כסף ועגמת נפש וגם למנוע פגיעה חמורה במוניטין של הצדדים.

• כאשר השותפים מגיעים למצב של סכסוך, רצוי לגבש צוות של יועצים מקצועיים. מטרת הצוות היא לנטרל את החלק האמוציונלי בין הצדדים ולנסות להגיע להבנות והסכמות רציונאליות.

• עם פרוץ הסכסוך רצוי לקבל בדירקטוריון או באסיפה הכללית החלטות ברוב קולות אשר לעיתים יכריעו את הסכסוך באיבו. לדוגמא: קבלת החלטה על שינוי זכויות החתימה, ע"מ למנוע עיכוב בתשלומים השוטפים ע"י הצד שכנגד. חשוב לציין שבחברה שבה שני הצדדים בעלי זכויות הצבעה שוות, בדרך כלל, לא ניתן לקבל החלטות מסוג זה.

• רצוי לא לערב גורמים חיצוניים לסכסוך, דוגמת עובדים, לקוחות וספקים. בנוסף, יש להימנע מצעדים שעלולים להוביל לפגיעה בעסק עצמו כגון פיטורים גורפים, מניעת תשלום לספקים ועובדים, פגיעה בשירות ללקוחות וכו'.

• אם יש לכם אלטרנטיבה, אל תמהרו לפנות לבית המשפט לפני שהפעלתם אותה. הליכים משפטיים עלולים להיגרר לאורך שנים ולפגוע לא אחת בהתנהלות השוטפת של החברה. לעיתים, זה עלול להסתיים בהחלטה שאינה טובה לאף אחד מהצדדים. בנוסף, חשוב לציין שפנייה לבית המשפט עלולה להפוך את הסכסוך לפומבי וליצור פגיעה גם במוניטין של החברה.

• אם אחד הצדדים בסכסוך התחיל לפעול באופן חד צדדי שעלול להוביל לפגיעה אנושה בחברה ובעמדת המיקוח של הצד השני - אל תהססו לפנות לבית המשפט ולנסות להוציא סעדים במעמד צד אחד. במקרים אלה עדיף לפעול במהירות.

עוד באותו נושא

אלון גל מייעץ: האם בעל חברת הטיולים יקנה מלון?

לכתבה המלאה

הכותב הוא עו"ד מתמחה במשפט עסקי וישמש כמרכז האקדמי של יום העיון בנושא "סכסוכי שותפים" שיערך ביום 17.12.18 באוניברסיטת בר אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully