וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הגרילה נגמרה - הצרות הסביבתיות של קולומביה התחילו

טל כהן, זווית

21.12.2018 / 0:00

אחרי יותר מ-50 שנה של לוחמת גרילה התפרק ארגון פאר"ק הקולומביאני מנשקו בשנת 2017. אבל החדשות המשמחות על סיום הלחימה נהפכו לחדשות פחות טובות לאקלים במדינה - מספר שריפות היער עולה והמגוון הביולוגי נמצא בסכנה. למה זה קרה?

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: היערות מתגעגעים למחתרת)

להסכם השלום ההיסטורי של הממשלה הקולומביאנית לארגון הגרילה פאר"ק ("הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה"), ששם סוף ליותר מ-50 שנה של מלחמה היתה השפעה שלילית ובלתי-צפויה על מצב יערות הגשם במדינה.

מחקר חדש של האוניברסיטה הלאומית של קולומביה בשיתוף אוניברסיטת ראטגרס האמריקאית מצא כי בשנתיים האחרונות זינק מספר שריפות היער באזורים שהיו בעבר בשליטת ארגון הגרילה ב-600 אחוז והתחזית שלהם לשנה הבאה היא עלייה של 52 אחוז בבירוא היערות בקולומביה. העלייה החדה הזאת פוגעת באופן קשה בחי ובצומח באזורים שהיו ידועים כבין העשירים ביותר בעולם מבחינת המגוון הביולוגי המתקיים בהם.

כיצד בדיוק השפיע הסכם השלום על היערות? החוקרים מצביעים על כך שהמלחמה המתמשכת מנעה מחקלאים ובעלי חוות באזורים אלו לשרוף את השוחים המיוערים בתחומם על מנת לפנות מקום לשדות חקלאיים. לוחמי הגרילה לא עשו זאת כדי לשמור על הסביבה, כמובן, אלא בעיקר משום שהיערות העבותים סיפקו להם מחסה מכוחות הצבא (תצלומי לוויין ואוויר) והעניקו להם יתרון אסטרטגי על אויביהם.

אין אכיפה מספקת

השיטות של הפאר"ק למנוע את שריפות היער היזומות היו פשוטות ויעילות במיוחד: החקלאים והחוואים צוו לשמור על העצים באיומי אקדח.

השיטות של הפאר"ק למנוע את שריפות היער היזומות היו פשוטות ויעילות במיוחד: החקלאים והחוואים צוו לשמור על העצים באיומי אקדח. כעת, בימי השלום, קשה הרבה יותר לשלטון בקולומביה להגן על יערות הגשם. למעשה, מי שאחראים בשנה האחרונה לרבות מהשריפות הם לוחמי הגרילה עצמם, שקיבלו לידם בהסדר השלום שטחים נרחבים ביערות (שבחלקם יש שמורות טבע רשמיות), שאותם הם מבראים כעת לצרכי חקלאות.

בנוסף, מהמחקר עולה שלממשלת קולומביה אין מנגנוני אכיפה מספקים להתמודד עם בירוא היערות הלא-חוקי הזה, לא מעט בגלל הרגישות הפוליטית והמצב הביטחוני המתוח-עדיין בעקבות הסכם השלום. החוקרים המליצו לכונן במדינה ניטור בזמן אמת של המצב ביערות, פיתוח תכניות ל"כופר יערות" (תשלום לבעלי האדמות תמורת הסכמתם לשמור על היערות), עבודה משותפת עם לוחמי הגרילה לשעבר כדי לספק להם אלטרנטיבות לבירוא היערות ואסדרה של מתן רישיונות לבירוא יערות באזורים האמורים.

"הגיע הזמן לעשות הסכם שלום גם עם היערות בקולומביה". כך נחתם המחקר, שמציע ללמוד לקחים מהמקרה הקולומביאני וליישם אותם מבעוד מועד בעתיד באזורי קונפליקט אחרים בעולם.

עוד באותו נושא

הגזם שלכם יכול להיות שימושי: מה לעשות עם הפסולת הצמחית?

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully