וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכולות עושות קאמבק: כך תנהלו אותן נכון

איזק סיוה

28.1.2019 / 12:23

המכולות השכונתיות אולי מעלות זכרונות של זמנים עברו אך למעשה הן יכולות לנגוס בנתח השוק של הרשתות הגדולות. מה צריך לדעת כדי לפתוח עסק קטן ולהצליח? מדריך

מכולת. ShutterStock
מכולת/ShutterStock

לא מעט אנשי עסקים או סתם משקיעים עם הון פנוי מתלבטים האם לפתוח עסק חדש למרות שבידם תקציב דל יחסית. ננסה לחשוף בפניכם את סוד הקסם של המכולות השכונתיות אשר היו ועוד יהיו בשנים הקרובות מקור הכנסה רווחי. זאת בהנחה כי תהליך ההקמה שלהן יעשה בתבונה.

בשונה מהמקובל לחשוב, המכולות השכונתיות מצליחות לנגוס בקמעונאים הגדולים, בין היתר בגלל השינוי בהרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי. היתרון של המכולות על פני הסופרים טמון בעיקר בנוחות, ביחס האישי ללקוח ובעיקר בגלל שזמן שווה כסף וההגעה למכולת אינה מצריכה חיפוש חניה ועמידה בתורים ארוכים בתום הקנייה.

לפני כ-5 שנים, הרגלי הקנייה של משקי הבית היו בין קנייה אחת גדולה ל-3 בחודש בחנות מזון גדולה. הקניות הללו אפשרו למלא את המזווה הן במזון והן במוצרי ניקיון וכדומה. במקביל, משקי הבית ביצעו השלמות בין 8 ל-11 פעמים בחודש - במינימרקטים קטנים, כמו גם במאפיות, ירקנים שכונתיים ועוד. גובה עלות המוצרים במכולות הביא לכך שהיקף סל הקניות בהן יהיה קטן יחסית והלקוחות העדיפו לקנות בסופרים הגדולים במחירים זולים יותר.

בשנים האחרונות חל מפנה בהרגלי הצריכה. הצרכן הישראלי כבר לא חושש ממחסור ורוכש ברשתות הגדולות לפי תוכנית השימוש במוצר ולא כדי לאגור. לעומת זאת, מספר הקניות בחודש - הן ברשתות הגדולות והן במכולות השכונתיות - לא השתנה. כתוצאה מכך, חלק גדול מסל הקניות ברשתות עבר למכולות.

מהו המיקום המומלץ להקמת מכולת שכונתית?

מכולת שכונתית צריכה לקום - איך לא - בשכונה. יחד עם זאת, איש עסקים נבון יקפיד לשמור על טווח מרחק של לפחות ק"מ אחד בין סופר גדול לבין המקום שהוא מתעתד לפתוח בו את המכולת. כמו כן, מומלץ שהמיקום יהיה באזור מסחרי קטן ולא בסמוך לכביש ראשי או כל ציר אחר בלי חנייה ודרכי גישה נוחים בהליכה. בנוסף, מומלץ שהמכולת תהיה מול מדרכה עמוקה שעליה ניתן יהיה להוציא סטנדים שיבליטו את החנות, המדרכה העמוקה תצור גישה נוחה לרוכבי אופניים ואולי אפילו תהיה כר פורה להתקהלויות שכונתיות.

עוד באותו נושא

עדן טבע בהשקה מחודשת: מותג פרטי ובשר בריא

לכתבה המלאה

האם כדאי להשקיע בפרסום?

בהחלט. מכולת שכונתית, כמו כל עסק אחר זקוק לחשיפה ראשונית. העסקים השכונתיים ובכלל זה גם המכולות, יחשפו את מרכולתם בהתחלה ע"י פלאיירים או פרסום במקומון ובהמשך יוכלו ליהנות מפרסום שיגיע מפה לאוזן. השירות במכולות חייב להיות ללא דופי; להקפיד על אוירה "שכונתית", להראות אכפתיות קהילתית, להעניק יחס אישי ללקוחות, ולעמוד בהבטחות שהוצגו בפרסום. בנוסף לחשיפה הראשונית, הפרסום חייב לשלב לפחות 6 קמפיינים בשנה, בין אם לקראת החגים או פרסומים עונתיים - אשר יאפיינו גם את הדינמיות והקשר התוסס עם השכונה.

מה הם קהלי היעד?

נדמה כי מכולות מזמינות בעיקר את האוכלוסייה המבוגרת לחיקן אך בעקבות השינוי בהרגלי הצריכה בשנים האחרונות נראה שכל שכבות האוכלוסייה עושים בהן שימוש באופן תדיר. יחד עם זאת, כפי שהזכרנו בהתחלה, הצרכן הישראלי הפנים בשנים האחרונות כי זמן הוא שווה ערך לכסף. כך, שגם אוכלוסייה צעירה מעדיפה לבצע השלמות במכולות ולחסוך זמן יקר. בנוסף, טרנד הבישול נכנס בשנים האחרונות לכל שכבות האוכלוסייה, מה שמביא את הלקוחות למכולת כדי לרכוש במדויק את המצרכים לארוחת הערב עליה חשקו במהלך היום או לשם אירוח מכובד.

איך מתכננים את פנים המכולת?

המכולות נפרסות בדר"כ על שטח ריצפה קטן וביחס לסופרים הוא אפילו קטן מאוד. חשוב לתכנן את המכולת כך שיהיה ניתן להתנייד בנוחות ולשקול בכובד ראש האם המקום מאפשר התניידות בעגלת קניות או עם סל פלסטיק. בנוסף, חשוב לשמור על מסלול קנייה מעגלי עד כמה שניתן וזאת כדי שהלקוח יוכל לחלוף על פני כל המוצרים בחנות.

רוב הלקוחות, לאחר כניסתם לחלל כלשהו, פונים באופן טבעי ימינה. להתנהגות הזאת אין הסבר מדעי מלבד נוחות ארגונומית והעובדה שכ-90% מהאוכלוסייה הם ימניים. בעל מכולת יכול לנצל את ההתנהגות הצרכנית הזו, ולקבוע כי הקיר הימני בסופר - קיר הכוח - יקבל עדיפות מסחרית על פני שאר האזורים בסופר ויכיל מוצרים שבהם הרווחיות גבוהה.

תכנון "קיר הכוח" צריך להיות מוקפד גם בסידור הסחורות ואופן מיקומן של הקטגוריות השונות, גם ע"י מיקום נכון של מוצרי אימפלס שחשיבותם ותרומתם לרווח גדולה במכולת קטנה, והשילוב בין היררכיית גובה נעימה מחד וניצול שטחי מדף מקסימליים מאידך.

הכותב הוא מומחה לשיווק קמעונאי, מנכ"ל בי סמרט בקבוצת בוכוולטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully