וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלון גל מייעץ: כך תיחלצו ממשכנתא חונקת

אלון גל

15.2.2019 / 0:00

המאמן האישי מגיע לוואלה! עסקים: מדי שבוע מייעץ גל בתחומי חיים שמעסיקים את כולנו. הפעם: מאזינה שחתמה עלרכישת דירה בלי להבין למה היא נכנסת - ושקועה בחובות

סטרס. ShutterStock
סטרס/ShutterStock

המאזינה ליאת (שם בדוי) עלתה לשידור בתוכניתו של המאמן האישי אלון גל ברדיו 103FM וסיפרה על הבעיה הכלכלית אליה נקלעו היא ובן זוגה. "אנחנו נשואים עם שלושה ילדים קטנים וגרים במרכז. בעלי הוא עולה חדש יחסית טרי שלא יודע לקרוא ולכתוב בעברית.

"לפני שלוש שנים קנינו דירה בצורה מסובכת ביותר", סיפרה. לדבריה, תחילה היו השניים אמורים לקבל כסף מקרוב משפחתו של הבעל, אבל בפועל זה לא קרה והזוג כבר חתם על חוזה לקניית הדירה. "לא היה לנו מושג על מה חתמנו. במעמד החתימה הייתה עורכת דין שייצגה את הצד השני, ואילו אנחנו ייצגנו את עצמנו. לא ידענו עד כמה זה מורכב, והאמת היא שבא לי לבכות. הסתבכנו כהוגן והכל נפל עלי כי אני זו שדוברת את השפה".

"קודם כל אף פעם - אבל אף פעם, אל תחתמו על חוזים מסובכים בלי עורך דין שייצג אתכם", אמר גל. "במכירות קלות זה בסדר, לעיתים לחתום במעמד עורך דין אחד שמייצג את שני הצדדים, אבל במכירות מורכבות אין דבר כזה".

המאזינה המשיכה וסיפרה: "לקחנו משכנתה שאנחנו לא יכולים לעמוד בה. קנינו דירה בשווי 4 מיליון שקלים עם משכנתה של 2 מיליון ו־320 אלף שקלים. עכשיו אנחנו מחזירים לבנק בכל חודש כ־9,400 שקלים". לדבריה, בעלה אינו עובד באופן מסודר, כך שלא תמיד יש להם סכום כסף עצום שכזה להחזיר, אבל זה - מן הסתם, ממש לא מעניין את הבנק.

"לא קלטתי שזה מה שקרה לנו. ניסיתי לחפש אשמים ואז הבנתי שאני אשמה כי אני חתמתי על החוזה. אני לא יכולה לברוח מזה", אמרה ואף הודתה שלא פעם עולה במוחה השאלה 'עם מי התחתנתי?'. לדבריה, "נשארתי עם בעלי למרות כל מה שקרה".

"תורידו את התיק ותזיזו את האקדח מהראש"

האם קיימת אופציה להקטין - לכל הפחות, את המשכנתא, ולהקל במקצת על הזוג? "אין לי אפילו יכולת לקחת עורך דין בשביל שיעזור לי עם הסיפור הזה", אמרה המאזינה. "אני תקועה ומרגישה בורה כי אני לא מבינה בזה ולא יודעת מה אפשר לעשות".

"בשביל להקטין את המשכנתא תצטרכו להביא כסף מזומן לבנק - והרי אמרת שאין לכם", השיב גל. "גם אם תשנו את מסלול ההחזר, ברמה העקרונית ההבדלים לא יהיו כאלה גדולים כך שמשם לא תגיע הישועה. נסו לראות אם אתם יכולים למכור את הבית", הציע.

"כשקנינו את הבית הוא עלה 3 מיליון ו־400 אלף שקלים. 2 מיליון וקצת קיבלנו מהבנק, ואת השאר מהלוואות ממשפחה וחברים. המזל הוא שהחברים והמשפחה לא עומדים עם סטופר כמו הבנק בכל חודש בשביל שנחזיר להם את ההלוואה", סיפרה המאזינה.

"אם קיבלתם משכנתה סימן שיש לכם זכויות על הבית", אמר גל והסביר: "אם לא היו לכם זכויות עליו, הבנק לא היה נותן לכם אגורה. אבל הוא נתן, ולכן זה אומר שאתם יכולים וצריכים למכור את הזכויות האלה.

"אם הבית שווה 4 מיליון או אפילו קצת פחות, תוכלו לסגור את המשכנתא, להחזיר את ההלוואות למשפחה והחברים ולקבל את הכסף שיישאר. גם אם לא יישאר כלום זה עדיין מצב עדיף מאשר אתם נמצאים בו היום. אחרי שתחזירו את כל החובות תורידו את התיק הזה מעליכם ותזיזו את האקדח מהראש".

במקום דירת היוקרה בה השניים גרים כיום, יצטרכו לשכור דירה קטנה יותר, ואם יוכלו כדאי להם לרכוש דירה להשקעה ולקבל עליה את כספי השכירות. "עורך דין שמבין בדברים האלה יוכל לעזור לכם. שוב, אתם חייבים לבדוק מהן הזכויות שיש לכם על הבית - והרי בטוח שיש לכם, אחרת הבנק לא היה נותן לכם אגורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully