וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עוצמת הקשר בין המציאות לאמירות הפוליטיקאים?

22.2.2019 / 0:00

כולנו באמת לא סקטוריאלית? נתניהו לא אוהב את המגז הציבורי? לעבודה יש באמת פיתרונות כלכליים? התדמית הסבוכה של מקצוע הכלכלה מאפשרת לפוליטיקאים לפעמים להגיד מה שהם רוצים

יאיר לפיד ובנימין נתניהו בדיון בהשתתפות רה"מ בעקבות חתימות 40 ח"כים בנושא יוזמת השלום הערבית. מאי 2013. עומר מירון
יאיר לפיד ובנימין נתניהו/עומר מירון

הרבה פעמים אומרים לי שכלכלה זה מקצוע מסובך, ויש לי כמה חברים שחושבים שצריך דוקטורט בשביל להבין אותו. כנראה שזה מה שגורם לפוליטיקאים לחשוב שהם יכולים להגיד על נושאים כלכליים פחות או יותר מה שהם רוצים. אז הנה המדריך הפשוט לדברים שפוליטיקאים אומרים ושהציבור, כביכול, לא אמור להבין.

נתחיל ממשה כחלון. הוא הודיע שבניגוד למפלגות הדתיות והחרדיות, כולנו אינה מפלגה סקטוריאלית, ולכן, כולנו לא תעביר כספים למגזרים מסוימים על חשבון כל השאר. כמעט באותה נשימה, כחלון גם הודיע שצריך לגלות חמלה כלפי השכבות החלשות, ולדאוג לזוגות צעירים מרובי ילדים. אז כנראה שכחלון לא שם לב, אבל רוב הזוגות מרובי ילדים משכבות חלשות שייכים לאותו סקטור שאליו שייכות המפלגות החרדיות והדתיות.

נמשיך בבני גנץ שהצהיר שהמפלגה שלו נקייה מאינטרסים, מכיוון שחוסן לישראל לא מקבלת כסף מאף איש עסקים. זה בהחלט נשמע יפה, אבל מתברר שעם עקרונות קשה לרוץ לכנסת. אז כשבני גנץ אמר שהוא לא מקבל כסף מאנשי עסקים, כנראה שהוא התכוון להגיד שהוא לא קיבל כסף מאף איש עסקים חוץ מאלפרד אקירוב, גדעון יניב, וסמדר אונגר. או במילים אחרות, חוסן לישראל לא לוקחת כסף מאף איש עסקים חוץ מאלו שמוכנים להלוות לה.

אם כבר מדברים על חוסן לישראל, אז ממה שהבנתי, הם מבטיחים לפעול להורדת יוקר המחיה. אבל במקביל, המועמד שלהם לתפקיד כלכלי בכיר הוא יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. קצת קשה לי לראות איך ניסנקורן פועל להורדת יוקר המחיה, בהתחשב בעובדה שיהיה קשה להוריד את יוקר המחיה בלי לפגוע באינטרסים של העובדים בחברת חשמל, רשות הנמלים, הבנקים ובעוד כמה ועדי עובדים די חזקים. או במילים אחרות, חוסן לישראל תפעל להוריד את המחירים של כל המוצרים, בתנאי שלחברות שמייצרות אותם אין ייצוג בהסתדרות.

דווקא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, יש לכאורה מצע כלכלי ברור. אבל מצד שני, ב-2003, כשראש הממשלה היה שר אוצר, הוא הכריז שהדבר הכי חשוב לכלכלת ישראל זה להקטין את המגזר הציבורי. שר האוצר נתניהו טען שכשהמגזר הציבורי הוא גדול מדי, המדינה תפשוט בסופו של דבר את הרגל. כשר אוצר, בנימין נתניהו עשה למגזר הציבורי דיאטה משמעותית, שהיה לה חלק חשוב בעובדה שישראל צלחה את המשבר העולמי של 2008 בקלות יחסית. אבל מאז שהוא נבחר לראשות הממשלה, כנראה שהוא שינה את דעתו. תרשים 1 מראה איך המגזר הציבורי חזר להתנפח, וכיום החלק של המועסקים במגזר הציבורי גדול יותר מאשר כשנתניהו היה שר אוצר. אז כנראה ששר האוצר נתניהו חושב שמגזר ציבורי מנופח זה רע למשק, אבל ראש הממשלה נתנידהו דווקא חושב שזה דבר מצוין.

עוד באותו נושא

השכר במגזר הציבורי עולה - יש מי שזה נוח לו

לכתבה המלאה
אחוז המועסקים במגזר הציבורי. מערכת וואלה!
תרשים 1: אחוז המועסקים במגזר הציבורי מתוך כלל המועסקים במגזר העסקי והציבורי. מקור: בנק ישראל/מערכת וואלה!

לפחות נתניהו לא לבד כשמדברים על סתירות פנימיות. לפי המצע של מפלגת העבודה בבחירות האחרונות, אפשר גם להגדיל את ההוצאה הציבורית בעוד אחוז או שניים בשנה, גם לא להעלות מסים, וגם לא להגדיל את הגרעון. זה בערך כמו שמישהו יציע לאדם שנמצא במינוס להישאר עם אותו שכר, לבזבז עוד אלפיים שקל בחודש, לא לקחת הלוואות ולא להגדיל את האוברדאפט. כנראה שבמפלגת העבודה יודעים איך אפשר לעשות את זה.

לפני סיום, אי אפשר בלי להזכיר את יאיר לפיד שבתור שר אוצר החליט שאלכוהול זה דבר לא בריא, ושכדי לצמצם את הצריכה צריך להעלות את המס על משקאות משכרים. התוצאה הייתה שהמס על משקאות זולים עלה בהרבה, בזמן שהמס על משקאות יקרים ירד באופן חד. כך שלדעתו של יאיר לפיד, כנראה שהאלכוהול בוודקה מזיק, אבל האלכוהול בוויסקי הוא דווקא מאד בריא.

למזלנו, יש מפלגה אחת שעושה בדיוק מה שהיא אומרת, ומראה לכל השאר איך עושים את זה נכון. אז כדאי שכל המפלגות ילמדו מיהדות התורה. כל מה שהם מבטיחים, הם גם מקיימים.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully