וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכר במגזר הציבורי עולה - יש מי שזה נוח לו

15.2.2019 / 0:00

לראש הממשלה בנימין נתניהו כבר אין בעייה עם "האיש השמן". השכר במגזר הציבורי עולה ועושה רושם שלממשלה אין בעיה עם זה. למה - והאם האנשים הנכונים הם המרוויחים מכך?

רופאים. ShutterStock
רופאים/ShutterStock

ב-2003 הציג שר האוצר בנימין נתניהו את האני מאמין שלו. בנאום סוחף, הוא טען שהבעיה של המשק היא שהמגזר הפרטי הוא "איש רזה" שצריך לשאת על הגב את המגזר הציבורי שהוא "איש שמן". שר האוצר נתניהו עשה ניסיון אמיץ לעשות לאיש השמן דיאטה. על הניסיון הזה, הוא מקבל עד היום קרדיט רב גם מבכירי הכלכלנים בארץ וגם מהמגזר העסקי. אבל בקרב הציבור, המאבק של נתניהו בוועדי העובדים גרם לו נזק פוליטי שהביא את הליכוד בבחירות של 2006 לשיא שלילי של 12 מנדטים.

אז לזכותו של נתניהו ניתן לומר שהוא בהחלט למד את הלקח. מאז שהוא נבחר מחדש לראשות הממשלה ב-2009 ועד היום, הוא עושה כל מאמץ להימנע ממאבקים עם ארגוני העובדים. לא במקרה, השביתה הכללית האחרונה במשק היתה ב-2012.

דוח האוצר שפורסם השבוע על השכר במגזר הציבורי מראה למה הם לא צריכים שביתות: בין 2007 ל- 2017, שכרם של העובדים במגזר הציבורי עלה בכמעט 21%, בזמן שהשכר של העובדים במגזר הפרטי עלה רק בכחצי מזה - 11%. מי שחושב שזה לא כל-כך נורא בגלל שלמורים, עובדים סוציאליים, ואחיות מגיע יותר, צודק. אבל בגלל שארגוני עובדים נוטים לדאוג לאלה שבראש הפירמידה יותר מאשר לעובדים החלשים, התוצאה היא שרוב עליות השכר מגיעות לעובדים הבכירים.

השכר עולה - השרים והח"כים מרוויחים

הדרך הקלה להגדיל את התוצר היא להעלות את השכר במגזר הציבורי. ואין דבר שנראה יותר טוב עבור שר אוצר, משנה שנגמרת עם צמיחה משמעותית בתוצר

הדוגמא הבולטת היא הרופאים. אני בהחלט מסכים שלרופאים מגיע שכר גבוה. אבל מי שזוכר את שביתת הרופאים האחרונה, זוכר שההסתדרות הרפואית טענה שהשביתה היא בעיקר בגלל המצוקה של המתמחים שעובדים משמרות בלתי אפשריות ומקבלים שכר נמוך יחסית. בהסתדרות הרפואית הבטיחו שעיקר התוספות שהם דורשים ישמשו להגדלת השוויון בין הרופאים הצעירים והמומחים הוותיקים. התוצאה, אבל, היא שהשכר של הרופאים הבכירים עלה בעשור האחרון ב-80%, בזמן שהשכר של המתמחים עלה רק ב-59%. כלומר, הפערים גדלו, לא קטנו. אותו דבר קורה גם אצל המורים, האחיות, העובדים הסוציאליים, וכל השאר.

מעבר לרצון של ראש הממשלה להימנע ממאבק עם ארגוני עובדים, ישנה סיבה נוספת לכך שהשכר במגזר הציבורי עולה מהר כל-כך בשנים האחרונות, ומחולק באופן לא שוויוני כל-כך. באופן היסטורי, משרד האוצר היה בנוי כך שלראשי האגפים היה מספיק כוח כדי לעצור את הפוליטיקאים מלחלק כספים. זה הוביל לכך שהפוליטיקאים יכלו גם לא לחלק כספים, וגם לטעון שזאת לא אשמתם, כי הכל באשמת פקידי האוצר רעי הלב. אבל בשנים האחרונות, ראש הממשלה ושרי האוצר (ושר האוצר האחרון מצטיין במיוחד) עוסקים בלהחליש את המשרד. התוצאה היא שהיום כבר אין את מי להאשים, ולכן לפוליטיקאים אין שום בעיה לחלק כסף לכל גוף שיש לו מספיק כוח פוליטי (או מספיק נציגים במרכז הליכוד).

מעבר לזה, ייתכן שיש שתי סיבות נוספות שלשרי האוצר היום יש עניין להגדיל את השכר במגזר הציבורי. הראשונה היא שבשל בעיות מדידה, התוצר של המגזר הציבורי נמדד על פי השכר של העובדים. לכן הדרך הקלה להגדיל את התוצר היא להעלות את השכר במגזר הציבורי. ואין דבר שנראה יותר טוב עבור שר אוצר, משנה שנגמרת עם צמיחה משמעותית בתוצר.

הסיבה השנייה היא ששכר השרים וחברי הכנסת צמוד לשכר הממוצע במשק. כלומר כל עלייה בשכר במגזר הציבורי, מביאה ישירות לעלייה בשכר של חברי הכנסת והשרים. אז למה שמישהו מהם יצביע נגד?

עוד באותו נושא

סיכום קדנציה בשוק המזון: כחלון לא הזיק לצרכנים - ותרם ליצרנים

לכתבה המלאה

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully