וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החריגה מיעד הגירעון לא מטרידה - התנהלות האוצר דווקא כן

15.3.2019 / 0:00

הבעיה בניהול התקציב של משרד האוצר היא קביעת יעד של 2.9% מלכתחילה ולאו דווקא החריגה מיעד זה. אבל שעת ההודעה המוזרה מעידה משהו על איך פועל המשרד. דעה

משה כחלון במטה מפלגת כולנו בבת ים , פברואר 2019. ראובן קסטרו
שר האוצ, משה כחלון/ראובן קסטרו

קראתי כמה מהדברים שנכתבו ונאמרו מאז שמשרד האוצר החליט שהזמן הכי מתאים לפרסום נתוני הגירעון לחודש פברואר הוא דווקא 11 ומשהו בלילה שבין חמישי לשישי. מאז, כותרות העיתונים מלאות בחשש מההשפעה העתידית של הגירעון הזה על האזרח הקטן שבקרוב יצטרך לשלם בגדול. אז חשבתי לעצמי שכדאי לשים את הדברים בפרופורציה. כי החריגה מהגירעון בפני עצמה לא צריכה לגרום לאזרח הממוצע להתחיל לרעוד מפחד. גם מהשמועות על תוכנית אימים של האוצר להעלאות מסים לא הייתי מתרגש יותר מדי. אבל בכל זאת, אני חושב שיש לנו סיבה טובה מאד להיות מוטרדים.

לא הייתי מאבד הרבה שינה מכך שהחריגה בגרעון הגיעה ל-3.5% במקום 2.9%. הבעיה היא לא בכך שיש חריגה. הבעיה היא ששר האוצר בכלל מתכנן מראש חריגה של 2.9%. לתכנן גירעון של 2.9% שקול להורים שמתכננים להיות במינוס וחושבים שהם יוכלו לחיות כך כל החיים, כי את המינוס יכסו הילדים שלהם. במו אזני שמעתי את מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מתלונן על כך שהתקשורת קוטלת את שר האוצר על החריגה הנוכחית, אבל לא נותנת לו פרסים על כך שבשנים הקודמות הגירעון היה קטן מהמתוכנן. אבל בוא נגיד את האמת: אם שי באב"ד היה צריך לבנות את התקציב המשפחתי במקום את זה של מדינת ישראל, האם הוא היה חושב שגירעון של 38 מיליארד שקל (2.9% מהתוצר) זה משהו שצריך להתגאות בו?

שנית, לא הייתי מוטרד מהשמועות על כך שבמשרד האוצר מתכננים קיצוצים בתקציב של משרדי הממשלה ו/או העלאת מיסים. במיוחד לא הייתי מוטרד מהשמועה שבמשרד האוצר מעוניינים להטיל מע"מ על פירות וירקות. כי האמת היא במשרד האוצר רוצים כבר הרבה מאד שנים להטיל מע"מ על פירות וירקות, ויש לכך סיבות טובות. לכן, אף אחד במשרד האוצר לא צריך את הגירעון הנוכחי כדי לתכנן להטיל את המע"מ הזה. אבל זה לא קרה (וכנראה לא יקרה גם עכשיו) בגלל שלפוליטיקאים יותר קל להעלות את המע"מ על כל שאר המוצרים מלהטיל מע"מ שווה על פירות וירקות. אולי בגלל שלמי שיטיל מע"מ על פירות וירקות יהיה קשה להצטלם בשוק מחנה יהודה לפני הבחירות הבאות.

עוד באותו נושא

להחביא קפיצה בגירעון בשעת לילה מאוחרת: 3.5% מהתוצר

לכתבה המלאה

המנכ"ל עובר עם מחשבון על המסמכים?

אם המורשת של כחלון לשר שיבוא אחריו היא משרד אוצר שבו כלום לא קורה בלי שהמנכ"ל יאשר, מצבנו לא טוב

אבל מה שממש מטריד אותי זה מה שאפשר ללמוד מפרסום ההודעה באמצע הלילה על ההתנהלות במשרד האוצר בעידן משה כחלון, ומה שזה מלמד על מה שצפוי בעידן של שר האוצר הבא. כי כשמנכ"ל האוצר הסביר למה הוא החליט לפרסם את הנתונים באמצע הלילה, הוא טען שהכול נעשה מסיבות מקצועיות, ושלו אין שום שיקולים פוליטיים. הבעיה היא שזה לא נשמע מאד אמין כשהדובר הוא מישהו שרץ לכנסת במקום ה-11 ברשימת כולנו, ולא הפך לח"כ רק בגלל שכולנו זכתה בעשרה מנדטים בלבד.

מנכ"ל האוצר גם הסביר שאי אפשר היה לפרסם את הנתונים יותר מוקדם בגלל שהוא היה חולה, ולא יכול היה לאשר את הנתונים לפרסום בשעה יותר מוקדמת. אז לפני הכל, אני מאחל לו בריאות שלמה. אבל כשמשרד האוצר עובד באופן לא פוליטי, פרסום של מסמך מקצועי כמו נתוני הגירעון יכול להיות מפורסם גם בלי שהמנכ"ל יאשר אותו. הרי המנכ"ל לא יושב עם מחשבון לבדוק שכל המספרים נכונים. אבל כשמנכ"ל המשרד משוכנע ששום נתון לא יכול לעבור בלי שהוא יאשר אותו, יש משהו מאד לא מקצועי בהתנהלות של המשרד.

ואם המורשת של כחלון לשר שיבוא אחריו היא משרד אוצר שבו כלום לא קורה בלי שהמנכ"ל יאשר, מצבנו לא טוב. כי ההיסטוריה מלמדת שכמשרד האוצר הופך למשרד שמנוהל באופן פוליטי, ההחלטות שמתקבלות הן לא תמיד הטובות ביותר לציבור.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully