וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה תרחישים לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל

עמירם ברקת

8.7.2019 / 12:52

בנק ישראל צפוי להכריז היום בשעה 16:00 על גובה הריבית לחודש יולי. מחלקת המחקר צפויה לפרסם את התחזיות לריבית לשנה ולשנת 2020. הנה שלושה תרחישים לגבי ההשפעה הצפויה על שוק האג"ח

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
אמיר ירון/רויטרס

בנק ישראל צפוי להודיע היום (ב') בשעה 16:00 על החלטת הוועדה המוניטרית של הבנק לגבי שער הריבית לחודש וחצי הקרובים, על-רקע קונצנזוס בקרב האנליסטים לפיו לא צפוי שינוי בשער הריבית. בהחלטה הקודמת צפה רק חזאי אחד העלאת ריבית, אולם הבנק בחר שלא להעלות את שער הריבית מעל 0.25%, השער שאליו הועלתה בנובמבר האחרון.

בהנחה שהבנק המרכזי לא יחולל הפתעה רבתי, תרכז את מירב העניין התחזית המעודכנת של חטיבת המחקר של הבנק לגבי תוואי העלאות הריבית המתוכנן ל-2019 ו-2020.

בעדכון הקודם של התחזית צפתה חטיבת המחקר העלאת ריבית אחת ברבעון הרביעי של השנה ושתי העלאות ריבית ב-2020. מאז פרסום התחזית הקודמת חלה נסיגה של 180 מעלות במדיניות העלאות הריבית של הפד וגם הבנק האירופי אותת על חזרה למדיניות של הרחבה מוניטרית. בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש מאי (0.7%) היה גבוה מתחזיות רוב האנליסטים, בגלל זינוק במחירי הפירות הטריים, וקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלה לשיא חדש של 1.5% אולם מדד חודש יוני צפוי להיות נמוך.

להערכת יונתן כץ מלידר, בפני בנק ישראל עומדות שלוש דרכי פעולה אפשריות:

1. אי שינוי בריבית ב-2019 ושתי העלאות ב-2020

לדברי כץ במקרה שמחלקת המחקר של בנק ישראל לא תשנה את הריבית עד סוף השנה, ותחזה שתי העלאות בשנת 2020, לא צפויה תגובה של ממש על ידי השוק. "המסר החיובי שלא צפויה העלאת ריבית השנה יתקזז עם ההערכה של שתי העלאות ב-2020", כותב כץ.

כידוע, בתחזית הקודמת (באפריל), בנק ישראל צפה העלאת ריבית אחת ברבעון השלישי של השנה ושתי העלאות ריבית ב-2020.

2. העלאת ריבית אחת ברבעון הרביעי של 2019, והעלאה אחת ב-2020

במקרה שבנק ישראל צופה העלאת ריבית אחת השנה - ברבעון הרביעי, והעלאה נוספת בשנת 2020, כץ מסביר כי מדובר במסר "ניצי" יחסית כאשר בנק ישראל צופה העלאת ריבית כבר בעוד מספר חודשים.

עוד באותו נושא

באיזה מקום ישראל? דוח הפחתת הרגולציה ל-2018 יוצג לממשלה

לכתבה המלאה

3. אי שינוי בריבית ב-2019, והעלאה אחת ב-2020

לדברי כץ, במקרה שבק ישראל לא ישנה את הריבית השנה, ויצפה להעלאה אחת בשנת 2020, מדובר במסר "יוני", שמהווה אינדיקציה חיובית לשוק האג"ח, שכן בנק ישראל ישדר שהוא מחובר למגמת ההרחבה המוניטארית בעולם.

בשורה התחתונה, כץ מעריך כי "החלופה הראשונה נראית הסבירה ביותר (60% הסתברות), אך לא ניתן לפסול את החלופה השנייה -תלוי בתחזית האינפלציה של בנק ישראל, או החלופה השלישית - במידה ובנק ישראל מחובר למגמות בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully