וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המזומן זה לא מה שיעצור את התשלומים בשחור

30.8.2019 / 0:00

חוק המזומן אוסר על תשלום במזומן בסכום של מעל 11 אלף שקל ועל צ'קים פתוחים. אבל ברשות המסים מחפשים אשמים מתחת לפנס

שטרות של שקל. ShutterStock
מזומן/ShutterStock

בתחילת השנה נכנס לתוקף החוק לצמצום השימוש במזומן. בין היתר החוק אומר שאסור לשלם במזומן בסכומים שעולים על 11 אלף שקל ושאסור לתת צ'קים פתוחים. לי יש עניין מיוחד בחוק, כי כשוועדת לוקר התכנסה בפעם הראשונה לדון בצמצום השימוש במזומן, הזמינו אותי להציג בפני הוועדה. אז תמיד הרגשתי שגם לי יש חלק קטן בחוק הזה. כך קרה שלפני כמה שבועות התגלגלתי לכנס שערכו רשות המסים ובנק ישראל. המטרה הייתה להסביר לרואי חשבון ועורכי דין את עמדת ראשות המסים לגבי סעיפים שונים בחוק. לצערי אינני לא רו"ח ולא עו"ד, אבל בכל זאת למדתי כמה דברים.

הדבר הראשון שלמדתי זה שבראשות המסים עובדים בשיטת מצליח. בשלב מסוים, אחד מעורכי הדין בקהל התעניין בסוגיה מסוימת, וטען שהפרשנות של רשות המסים בעייתית. ציפיתי לשמוע את הנציגה של רשות המסים עונה שהדברים ייבדקו. זה גם היה בסדר אם היא הייתה עונה שהדברים כבר נבדקו ושברשות המסים משוכנעים שהפרשנות שלהם נכונה. אבל התשובה של הנציגה הייתה הרבה יותר ישראלית. היא הודיעה שזאת הפרשנות שרשות המסים החליטה ללכת איתה, ואם מישהו חושב אחרת שיפנה לבית המשפט. בעצם היא אמרה לאותו עו"ד בערך כך: "אם אין לכם יכולת לריב איתנו, תגידו ללקוחות שלכם לשלם ונגמור את הסיפור. אם אתם בכל זאת רוצים לעמוד על שלכם, נפגש בבית המשפט. אם נצליח - נצליח. אם לא, נאלץ להחזיר לכם את הכסף". אני, לתומי, חשבתי שככה עובדים רק בשוק.

תופשים רק את מי שבכלל לא צריכים לחפש

באמת שאפשר היה להימנע מהחוק ולהסתפק בכך שבנק ישראל יכריח את הבנקים לדווח על כל הפקדה או משיכה של מזומן בסכום שמעורר חשד

הדבר השני שלמדתי זה שהאופן שבו רשות המסים אוכפת את החוק הופכת אותו ללא רלוונטי. מכיוון שאף אחד לא נתן לרשות המסים תוספת תקציב כדי לרדוף אחרי המזומנים, רשות המסים מסתפקת בלחפש את האשמים מתחת לפנס. ממה שהבנתי, הסיכוי הכמעט יחיד להיתפס זה אם אתם בעלי עסק, ואתם מדווחים לרשות המסים שקיבלתם תשלום במזומן בסכום שגבוה מ-11 אלף. אבל כפי שאמר לי רו"ח חכם אחד, בעלי עסקים שמדווחים לרשות המסים שהם קיבלו תשלומים במזומן, הם בדיוק האנשים שרשות המסים לא צריכה לחפש. כי מי משדווח על עסקה, בוודאי לא עשה אותה בשוק השחור. אז כשרשות המסים מענישה עסקים על דיווח, היא יורה לעצמה ברגל. כי אם קונסים אנשים על זה שהם מדווחים על תשלום במזומן, בפעם הבאה הם פשוט יפסיקו לדווח.

עד כמה החוק לא רלוונטי הבנתי כשחזרתי מהכנס, ופגשתי ידידה ברחוב. סיפרתי לה על החוויות שלי ופתאום היא נבהלה ושאלה אותי: "רגע, אם אסור לשלם במזומן, אז איך אני אשלם לשיפוצניק בשחור?" עניתי לה שעדיין יש את האפשרות לשלם בביטקוין. כך שאם זה המצב, באמת שאפשר היה להימנע מהחוק ולהסתפק בכך שבנק ישראל יכריח את הבנקים לדווח על כל הפקדה או משיכה של מזומן בסכום שמעורר חשד. ממילא זאת הדרך האפקטיבית היחידה לבדוק מה קורה אם המזומנים. את התשלום בלי קבלה למורה הפרטי או לשרברב, לא החוק הזה יעצור.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

עוד בוואלה!

מקום לדאגה? 5 הערות על נתוני הצמיחה במשק

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully