וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתפלאו, הכאוס הפוליטי הוא לא המצב הגרוע ביותר לכלכלה

אביחי שניר

13.3.2020 / 9:55

מול האפשרות שמדינת ישראל תיגרר לבחירות רביעיות עומדת האפשרות להקמת ממשלה צרה. מבחינה תקציבית גרידא לא בטוח כלל שהאופציה השנייה עדיפה

עריכה: שאול אדם

(בווידאו: נתניהו נגד ליברמן)

הסיבוב השלישי של הבחירות מאחורינו, ושוב התוצאות הן פחות או יותר אותו הדבר, כשלאף מפלגה אין קואליציה "טבעית" שתתן לה רוב בכנסת. וכמו אחרי הבחירות הקודמות, כולם מנסים לשכנע שחוסר ממשלה זה דבר נורא, ושכל דבר עדיף על המצב הקיים. ההתפרצות של הקורונה היא כמובן סיבה נוספת ללמה חייבים ממשלה - כי בלי ממשלה מתפקדת אי אפשר להעביר תקציבי חירום, ובלי תקציב מאושר אי אפשר לסייע לחברות ולעסקים שנקלעים למצוקה.

אבל לדעתי, יש דבר אחד שהוא יותר גרוע מאין ממשלה: ממשלה צרה ו/או לא יציבה. זה כולל, בין השאר, ממשלות שמחזיקות מעמד בזכות עריקים, וממשלות שנסמכות על מפלגות שעושות הון פוליטי מלריב אחת עם השנייה. כמה דוגמאות לממשלות מהסוג הזה הן ממשלת ליכוד-חרדים-ישראל ביתנו, ממשלת ליכוד פלוס עריקים, וממשלת כחול-לבן-ישראל ביתנו בתמיכה של הרשימה המשותפת.

הסיבה שבגללה ממשלה לא יציבה גרועה מאין ממשלה היא מאוד פשוטה. כשאין ממשלה יש מגבלות מאוד חזקות על מה הממשלה יכולה ולא יכולה לעשות. היכולת שלה להוציא כסף מוגבלת למה שהיה בשנה שעברה, כך שאין לה אפשרות לייצר גירעונות גדולים, או להעביר כספים למטרות סקטוריאליות. אם היא רוצה בכל זאת להעביר כספים למטרות בעלות חשיבות לאומית, היא צריכה את תמיכת האופוזיציה, וזה ניתן רק כשכולם מסכימים על הצרכים.

ממשלה לא יציבה, לעומת זאת, היא ממשלה לכל דבר ועניין. אבל היא ממשלה שכל הזמן נמצאת בלחץ, וכדי שהיא לא תתפרק, יש צורך לוודא שכל אחד מהחברים מרוצה כל הזמן. תדמיינו רגע ממשלה שיש בה גם את ישראל ביתנו וגם את החרדים. שני הצדדים יחפשו כל הזמן סיבות למה הם צריכים לריב, וכדי להצדיק למה הם נשארים בממשלה הם יצטרכו להראות הישגים. ואיזה הישגים מרשימים יותר מעוד כספים לישיבות/פנסיות של עולים שלא עבדו בארץ/השלימו את החסר. אתם יכולים להחליף את הנושאים ותקבלו את אותה תוצאה בממשלה שנתמכת על ידי ישראל ביתנו והרשימה המשותפת.

בקיצור, ממשלה צרה זה מתכון לממשלה שמתגלגלת ממשבר למשבר, עושה מעט מאוד, ועסוקה כל הזמן בלהוציא כסף כדי לוודא שכל החברים מרוצים. זה גם מתכון לממשלה שבה חברים יסתבכו בשערוריות ובכתבי אישום: כשהממשלה חלשה וכל חבר מלך, לכל ח"כ בקואליציה יש יותר הזדמנויות לעשות דברים לטובתו, מה שמגדיל את הרצון של אנשים עם כסף למצוא דרכים לשכנע ח"כים שיעשו דברים לטובתם.

עוד בוואלה!

מי מרוויח ומי מפסיד מהתפשטות נגיף הקורונה?

לכתבה המלאה

בקיצור, מממשלה חלשה לא נרוויח הרבה: בלי ממשלה נלך לבחירות בעוד מספר חודשים, ועם ממשלה חלשה, נלך לבחירות בעוד כשנה וחצי. אבל ללא ממשלה לפחות לא יגרמו נזקים מאוד גדולים לכלכלה: הגירעון לא יגדל לטובת תקציבים סקטוריאליים, ולא יהיה צורך לספק את הדרישות של כל ח"כ שפתאום ייזכר שבלי שיעשו א' הוא לא יצביע בעד ב'. כך שבניגוד לכמה פרשנים והרבה פוליטיקאים שמנסים לשכנע שכל דבר זה יותר טוב מעוד בחירות, אני דווקא חושב שהמצב הנוכחי הוא לא כזה נורא. ומי יודע, אולי עוד יתברר שאפשר להסתדר לא רע גם בלי ממשלה ובלי כנסת?

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully