וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקלים להתעכב בתשלום מסים? אל תחשבו על זה אפילו

17.5.2020 / 15:06

למרות הקושי התזרימי הגדול, עיכוב בתשלומי המס עלול לחשוף את בעלי העסק להליך פלילי ולכתבי אישום. מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להימנע מזימון לבית המשפט?

משבר הקורונה העולמי הביא עסקים רבים בישראל לקושי תזרימי גדול, המשפיע על יכולת תשלום חובותיהם. אך בעוד שעיכוב תשלומים לספקים, או לנושים חושף את העסק לתביעות משפטיות ברמה האזרחית, אי תשלום מיסים מסוימים - מע"מ ותשלומי ניכויי מס, עלול לחשוף את העסק ואת מנהליו לדין פלילי ואף להגשת כתבי אישום. מאמר זה יסקור את דרכי ההתמודדות השונות עם הקושי התזרימי בהתנהלות מול הרשויות המס בישראל, מהן ההשלכות הצפויות לבעל עסק שנמנע מלשלם תשלומי חובה וכיצד ניתן להקטין את הנזק ולמנוע הגעה למצבי קיצון.

הפגנת סוחרי השווקים והחקלאים, מול הכנסת, ירושלים, 19 באפריל 2020. רוני כנפו
תקופה קשה, אבל עדיף לא להתחמק מהתשלום. הפגנת סוחרי השווקים מוקדם יותר החודש/רוני כנפו

תשלומי מקדמות חודשיים ותשלומי מס הכנסה שנתיים

מדובר בתשלומי מס הכנסה, אשר הינם תשלומים ישירים על הפעילות העסקית , ואשר אי תשלומם גורר הטלת קנסות על איחור בתשלום (במקרה של מקדמות). עוד יצוין בהקשר למקדמות, כי ניתן להגיש בקשה דחופה להקטנת מקדמות לאור ירידה משמעותית בהיקף ההכנסות של העסק. בתקופת משבר הקורונה, ניכר כי רשות המיסים מבינה את הצורך בהקטנת המקדמות ונוטה לאשר בקשות מסוג זה, ככל שהן מבוססות על קיטון אמיתי בהכנסות. יש לשים לב, שאי הגשת דוח במועד (בניגוד לאי תשלום המס הנובע מהם) כן מהווה עבירה פלילית.

מע"מ וניכויים

כאן, בניגוד למקדמות ותשלומי מס הכנסה שנתיים, מדובר במיסים שהעסק ניכה או גבה עבור המדינה מצד ג', ומעולם לא היו שייכים לו. משכך, אי הגשת דוחות מע"מ במועד, או אי תשלום ניכויים במועד, מהווים עבירה פלילית.

עוסקים רבים סבורים שחובת הדיווח על עסקאות המע"מ, אף ללא תשלום בצידה, היא עיקר החובה, ואילו את התשלום ניתן לבצע במועד אחר. נדגיש אם כן, כי על פי הוראות החוק, אי דיווח במועד ואי תשלום המע"מ במועד - חד הם. אם מדובר במספר דוחות רצוף שלא הוגשו לרשויות, או אם מדובר בסכומי מס גבוהים שלא שולמו - העניין יגיע בוודאות גבוהה לכדי חקירה פלילית והגשת כתב אישום, ובעקבותיו הטלת סנקציות עונשיות הנעות בין תשלום קנס כבד ובמקרים קיצוניים אף מאסר מאחורי סורג ובריח.

יודגש כי בתי המשפט לאורך השנים סירבו לקבל כטענת הגנה מצב כלכלי רעוע של העסק, אם כי במקרים רבים, הוכחת טענה כזו הביאה להקלה מסוימת בענישה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מה בכל זאת ניתן לעשות ביחס לחובות מע"מ וניכויים?

כלל האצבע הוא שיש לנסות להידבר עם פקידי הגבייה בתחנות המע"מ ובמשרדי השומה, ולהגיע להסדרי פריסת תשלומים, עוד לפני המועד החוקי לביצוע תשלום המס. תחנות מע"מ רשאיות להתיר פריסה של עד 8 תשלומים של חוב המע"מ שלא שולם, ובמסגרת פנייה להנהלת הרשות ניתן להגיע להסדרים מיטיבים בצורה משמעותית. עם זאת יש לשים לב שפריסת התשלומים גוררת חיוב בהפרשי הצמדה וריבית. כמו כן יש לשים לב, שבמסגרת כל הסדר שנעשה עם חברה, מע"מ יתעקש לקבל התחייבות אישית של בעל החברה לתשלום החוב.

הערה לסיום לרשויות - לאור העובדה שאי תשלום חובות מע"מ וניכויים מהוות עבירות פליליות, על כל הנובע ומשתמע מכך, ראוי היה שרשות המיסים תכריז על הקלות שיינתנו לעסקים אשר לא שילמו חובות אלה במועד בשל מצוקתם הכלכלית בצל משבר הקורונה, ולהודיע מראש כי יימנעו מלהעמידם לדין פלילי, אלא במקרים חריגים. הסדרים דומים נעשו במדינות אחרות בעולם, ואין ספק, שהמשבר הנוכחי הינו חריג בכל קנה מידה ומשפיע על כלל העוסקים במשקו ומחייב בנסיבות אלה את הרשות לטיפול רגיש ועדין בבעלי עסקים שומרי חוק, אשר כל חטאם מסתכם בקשיים כלכליים לעמוד בתשלומי החובה המוטלים עליהם.

הכותבים הם עו"ד בועז פינברג, שותף ומנהל מחלקת המס, ועו"ד חן כהן ממשרד תדמור לוי ושות'.

  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully