וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפקיד הראשון של שר האוצר החדש: לבנות את המשרד

אביחי שניר

28.5.2020 / 13:00

שרי האוצר הקודמים דאגו, מסיבותיהם, להחליש את פקידי המשרד שלהם. כדי שהכלכלה תתנהל בצורה טובה וישראל תשתקם מנזקי משבר הקורונה, כדאי ששר האוצר הנכנס ידאג לשנות את המצב

צילום: שלומי גבאי, לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות משרד האוצר, עריכה: ניר חן

(בווידאו: שר האוצר משה כחלון נפרד מהמשרד)

בשעה טובה, יש לנו שר אוצר. לצערו של שר האוצר החדש, זאת ממש לא תקופה קלה להתחיל בתפקדי כזה. אני מבין שהפקידים במשרד עובדים הרבה מאוד שעות נוספות, ויש המון החלטות שהוא צריך לקבל כדי לנסות לצמצם את הנזקים שנגרמו כשהמשק היה (וחלקו עדיין) מושבת בשל וירוס הקורונה.

אבל יש דבר אחד שאני מקווה שהשר ימצא את הזמן לעשות: לדאוג שמשרד האוצר יהיה משרד האוצר. כי נראה ששרי האוצר הקודמים האמנו קצת יותר מדי שמי שמנהל את המשרד זה "פקידי האוצר". כדי להראות שאצלם זה לא יקרה, השרים עשו את כל מה שהם יכולים כדי להחליש את המנגנון.

שר האוצר יאיר לפיד, למשל, גילה שהוא קיבל בירושה מהשר שהיה לפניו כלכלן ראשי בשם ד"ר מיכאל שראל. בתור כלכלן ראשי, מיכאל שראל עודד את העובדים שלו לבצע מחקרים, ניסה לדאוג שמדיניות הממשלה תתנהל בהתאם למסקנות שלהם, והתנגד לרעיונות של השר שהייתה בהם מעט תועלת והרבה בזבוז. זה נגמר בזה שמיכאל שראל ממשיך לקדם מחקרים, אבל במסגרת של גוף פרטי.

שר האוצר משה כחלון התעלה על לפיד. הוא ניצל את העובדה שבמהלך הקדנציה שלו פרשו כל ראשי האגפים שנשארו מהשרים הקודמים, ודאג למנות במקומם אנשים טובים, אבל כאלו שהוא חשב שלא יפריעו לו. לתפקיד הכלכלנית הראשית, למשל, הוא מינה יוצאת אגף הממונה על התקציבים.

אגף תקציבים הוא אגף חשוב מאוד במשרד האוצר, אבל הוא ממש לא דומה לאגף הכלכלן הראשי - באגף תקציבים צריך לקבוע ולנהל את התקציב של כל אחד מהמשרדים השונים. באגף הכלכלן הראשי אמורים ללמוד את המקרו של המשק, כדי לתת תחזית הכנסות, ולספק מידע לגבי התוצאות הצפויות של מדיניות שהשר מעוניין לקדם. בינתיים, לא נראה שהכלכלנית הראשית התאקלמה בתפקידה בצורה הכי מוצלחת. זה היה מאוד נוח לשר הקודם שרצה לקדם מדיניות בלי לשמוע ביקורת. אבל זאת לא דרך בריאה לנהל משק שבו הכנסות הממשלה יורדות בחדות, ולכן צריך שכל הוצאה תשיג אפקט מקסימלי.

עוד בוואלה!

למי המדינה לא עוזרת? למי שהכי נפגע מהקורונה כמובן

לכתבה המלאה
משה כחלון בראיון באולפן וואלה חדשות, 10 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
לא אהב ביקורת. משה כחלון/ראובן קסטרו

בנוסף, כדי לוודא שמנהלי האגפים לא יוכלו להפריע לו, השר כחלון אפשר למשרד האוצר להתנהל כשראשי האגפים מסוכסכים זה עם זה. כך למשל, אגף תקציבים ואגף החשב הכללי לא הסכימו על הדרך שבה צריך לנהל את התקציב בתקופת ממשלת המעבר. היו גם מקרים שבהם אגפים שונים לא העבירו נתונים לאגפים אחרים. זה מאוד התאים לשר האוצר הקודם, שממש לא רצה שמישהו ירכז את כל הנתונים במקום אחד ויבדוק עד כמה המדיניות שלו לא יעילה.

את התוצאות אנחנו רואים עכשיו, כשלמרות שהמשק נכנס למשבר שנגרם מווירוס הקורונה במצב טוב, חוסר היכולת לנהל במשרד האוצר הובילה לכך שמצד אחד הממשלה הוציאה הרבה כסף בשביל להשיג כמעט כלום, ומצד שני הוצאות חשובות תקועות כי אין מי שיכול לקחת אחריות. פעם אחר פעם היה רושם שההחלטות מתקבלות אצל ראש הממשלה בלי שהוא יתייעץ עם אנשי האוצר, ואז או שהדברים לא קרו, או שהם קרו בעיכוב גדול, ובאופן שאפילו לא דומה למה שראש הממשלה הבטיח.

אז אני יודע שאף שר לא רוצה פקידים שיודעים את החומר, כי איתם קשה להתווכח. אבל אני דווקא הייתי שמח אם היו קצת יותר "פקידי אוצר" שמנהלים את כספי המדינה. הרי בסוף, הכספים האלו מגיעים גם ממני, ואני רוצה שישתמשו בהם באופן הכי מועיל שאפשר.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully