וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בענף הבנייה מזהירים: "יהיו איחורים משמעותיים במסירת דירות, הענף יתמוטט"

27.5.2020 / 14:14

בפורום זום שקיימה חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט עם בכירים בעולם הנדל"ן וההשקעות עלתה תמונה בעייתית: "השפעת המשבר צפויה לתת אותותיה ביוני-יולי. צריך להביא עובדים בדחיפות, בוועדת הכספים לא יודעים על מה אנחנו מדברים"

צילום: ענת שריד, עריכה: אביחי ברוך

בסרטון: מחאת העצמאים באמצע אפריל.

בפורום זום שקיימה חברת דן אנד ברדסטריט, בהשתתפותם של כמה מבכירי ענף הנדל"ן וההשקעות במשק, עלתה השאלה המרכזית: מה יקרה בתחום בימי הפוסט-קורונה?

אפרת שגב, סמנכ"ל כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, ציירה את התמונה הכללית: "אנו עדים להאטה בקצב הבניה בשנת 2020, לאור מחסור בכוח אדם בענף בסך של 50 אלף עובדים, מחסור בתשומות המשמשות לבניה (מייבוא וייצוא מקומי) בהיקף של 20%-30% ובנוסף, נכון להיום, אין הכרה בקורונה ככוח עליון. בשל כך, הקבלנים יחויבו בקנסות בגין האיחורים במסירות ותחול הרעה תזרימית בקרב החברות שאינן איתנות פיננסית.

"אנו עדים לעלייה משמעותית בפניות מצד חברות לקבלת הלוואות ועליה של עשרות אחוזים בפניות לאשראי חוץ בנקאי", המשיכה שגב, "אך לאור הירידה המכירות והעליה ברמת הסיכון הענפית מרבית הבקשות לאשראי לענף הנדל"ן נדחו. להערכתנו, השפעת משבר הקורונה על כמות הכשלים במשק צפויה לתת אותותיה בחודשים יוני-יולי. אם לא יהיה שיפור מהותי בקצב המכירות, ובהיעדר שיפור בתנאי האשראי לענף וביצירת וודאות תכנונית/רגולטורית, רמת הסיכון וכמות הקבלנים שעתידים להיקלע לכשל צפויות להמשיך לעלות בשנת 2020 בהמשך למגמה משנת 2019".

אתר בנייה, תל אביב. ShutterStock
תמונת מצב עגומה בתחום שאת השפעותיה נרגיש בתוך חודש או חודשיים/ShutterStock

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא ויו"ר אגף כח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, הוסיף: "לאור המחסור חמור בעובדים. איבדנו עד סוף חודש אפריל 2 מיליון ימי עבודה. אם היום לא נקבל 30 אלף פועלים זרים הענף יתמוטט. יהיו איחורים משמעותיים של 3-6 חודשים במסירת דירות. המצב רק יחמיר אם לא יימצא פיתרון. הדיונים בסוגיית כוח עליון צריכים להיפתר על ידי המדינה. הקבלנים לא יכולים לשאת בתוצאות של בעיות שלא אנחנו יצרנו".

האם זה יגרום לירידה במחירי הדירות? על פי כתב ההפך הוא הנכון. "המחירים יעלו. המערכת הבנקאית לא גילתה בתחילת הקורונה בגרות. נעלמו לנו מהר, לא מקיימים וועדות אשראי. צריך מהפכה מהירה, בין השאר, בירידת מיסוי ובמס רכישה. יצאתי מזועזע מהישיבות בוועדת הכספים בכנסת. הם לא מבינים על מה אתה מדבר".

בהמשך פירט כתב: "אנו נתקלים בבעיית רגולציה קשה. נערי האוצר מנהלים את המשרד, אנשים צעירים שעולם לא ניהלו אופרציות. לא יכול להיות ששר האוצר כבול בשלשלאות. הענף שלנו הוא הקטר שמוביל את המשק. צריך לדאוג להביא עובדים בדחיפות לפני שהוא יתמוטט".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
יעקב סיסו, שותף מנהל בקרן יסודות. יח"צ,
"יכול להיות שיהיו יזמים שלא ירוויחו כסף". יעקב סיסו/יח"צ

העלייה ברמת הסיכון בענף גררה לפגיעה בתחום האשראי. יעקב סיסו, מנכ"ל משותף של קרן 'יסודות', התייחס לנושא: "אנו עדים לגידול ברמת הסיכון בענף. פרויקטים נעצרו, הביצוע הואט וגם המכירות. יש ירידה בפריון בין 30-50 אחוז, שיבואו לידי ביטוי באיחורים במסירות, וזאת בנוסף לחשיפה של היזמים לפיצויים שיצטרכו לשלם לדיירים. להערכתי הרווחיות של היזמים תיפגע בין 30-50 אחוז. יכול להיות שיהיו יזמים שלא ירוויחו כסף מאחר שהענף מאוד ממונף. מישהו צריך להשתתף בנטל הזה עם היזמים".

דנה סנדר מנכ"ל ובעלים של 'ארנו קפיטל השקעות' אמרה: "אנחנו עדיין לא מבינים את השלכות ועומק הפגיעה הכלכלית של המשבר. נתחיל לראות את ההשפעות ברבעון השני. יש כרגע הייפ במכירות ואופוריה, אנחנו חושבים שהציבור הישראלי הגיע למשבר הזה עם הרבה כסף, כספים אדירים נפדו מהשוק הפיננסי. היום יש תיקון אלים כלפי מעלה ואנחנו בטוחים שהמצב הזה יתאזן. אנשים שישבו על מזומנים רוצים להתבצר על נכס כהשקעה סולידית אבל צפויים לימים קשים. הרווחיות תיפגע ושחקן שיגיע עם מינוף גבוה יסיים ללא רווח ובמקרה הגרוע עם הפסדים".

seperator

המשתתפים בדיון

- אפרת שגב, סמנכ"לית מנהלת אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט.
- אריאל שרייבר, סמנכ"ל השיווק והמכירות של דן אנד ברדסטריט.
- יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, סגן נשיא ויו"ר אגף כח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ.
- ניר מסיקה, סגן ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר.
- איילת רוסק, מנכ"ל 'מכלול'.
- ארז סגמן, מנכ"ל קבוצת 'פיננסיה', הקרנות לעידוד יזמות נדל"ן.
- עו"ד גיא קרן, מנכ"ל 'וולת'סטון נדל"ן'.
- דנה סנדר, מנכ"ל ובעלים 'ארנו קפיטל השקעות'.
- טל תפוחי, מנכ"ל 'גמלא הראל'.
- יעקב סיסו, מנכ"ל משותף 'קרן יסודות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully