וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: הזדמנות היסטורית לגשר בין ישראל ליהודי התפוצות (דעה)

טרי ניומן

31.5.2020 / 16:28

יהודי התפוצות התייצבו לימין מדינת ישראל לאורך השנים, אבל שיתוף הפעולה נסדק. עם שר חוץ חדש ומציאות אחרת, זו ההזדמנות לשקם אותו

צילום: משרד החוץ, עריכה: ניר חן

לאורך השנים, התייצבו יהודי התפוצות לימין מדינת ישראל ואזרחיה בתרומות, במגביות ובשלל דרכים לסייע ולרתום משאבים להבטחת קיום המדינה ורווחת אזרחיה - בימי מלחמה ובימי שלום. כעת, אנו עדים להיפוך מגמה בחסות הקורונה. מדובר באבן דרך בציונות, שינוי היסטורי בו מדינת ישראל ואזרחיה, דואגים לא רק ליהודים במדינות עניות, אך גם לקהילות היהודיות במדינות המפותחות, שעד כה הסתמכו על עצמן.

ישראל, שהצליחה לבלום באופן יחסי את התפשטות הנגיף, הפכה הפעם לזו שמסייעת במקום זו שמסתייעת. הטכנולוגיה והיזמות הישראלית, הן שסיפקו במהלך תקופה זו מענה למדינות, חלקן נחשבות למתקדמות, שאינן מצליחות לבלום את הנגיף. בזכות פעולות אלה חיים רבים ניצלו בכל העולם. ההזדמנות שנוצרה היא כזו שחובה לשמר, לחזק ולוודא שתהיה לה המשכיות גם בהתנהלותנו אל מול הקהילות היהודיות.

גבי אשכנזי בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
הזדמנות לשינוי השיח. שר החוץ גבי אשכנזי/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

כיום, כ-99% מהעם היהודי גר בעולם המפותח, וכ90% בישראל ובארה"ב. זהו הישג ענק של הדורות האחרונים - ולהם אנו אסירי תודה. הם ניצחו במאבק "שחרר את עמי" מברית המועצות ובהצלת המוני היהודים מאתיופיה ומדינות עוינות. האתגר של דורנו הוא לחזק את העם היהודי כגוף מאוחד בשני מוקדיו העיקריים - ישראל וארה"ב - ולהעבירו שלם לדורות הבאים.

חבר ממדינות המפרץ אמר לי פעם שאנו מתלוננים שאלוהים הטמין נפט מתחת לאדמתם, אך אותו אלוהים הטמיע מיליוני יהודים בניו-יורק, וושינגטון ופלורידה. יהדות ארה"ב הינה משאב אדיר לביטחונה ורווחתה של מדינת ישראל. שישה מיליון שגרירי ישראל בפוטנציה. אנחנו מעריכים ומוקירים את התמיכה של הנוצרים האוונגליסטים, אך ההיסטוריה מלמדת אותנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו.

המשך שיתוף הפעולה הנוכחי טומן בחובו תיקון שאין להתעכב יותר בהוצאתו לפועל. התנ"ך מתאר את האסונות שפקדו את אבותינו אחרי הפיצול בין ממלכות ישראל ויהודה. אסור שנאפשר את אותו פיצול בין ישראל וארה"ב.

חובתנו ההיסטורית לייצר קונצנזוס בציבור הישראלי, כפי שיצרה הקופה הכחולה של הקרן הקיימת, אודות חובתנו לעמוד כתף אל כתף עם אחינו ואחיותינו בתפוצות, אלו שעד כה היו אלה שסייעו לנו. יש אנטישמיות, יש התבוללות ויש אפילו ריבים על נוסחי תפילות. צריך להתגבר על כל אלו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
טרי ניומן. יחצ,
טרי ניומן/יחצ

צריך למצוא את המכנה המשותף - בתי ספר תואמים, פרויקטים משותפים, ואפילו תגלית הפוכה. זו הערבות ההדדית האמיתית שחובתו של עם ישראל לפעול לקדם, ממשלתית וציבורית. עלינו לבנות מחדש יחסים ענפים עם אחינו למען עתיד מדינת ישראל ועתידם שלהם, הפעם מעמדה שוויונית יותר - ישראל כמגנט ולא כמקלט.

אני מברך על איוש משרד החוץ בשר במשרה מלאה. משרד החוץ הינו מחלקת השיווק של מדינת ישראל. לא בריא לחברה ולא למדינה לעבוד ללא מחלקת שיווק. חברות קטנות יכולות לשלב מנכ"ל עם מנהל שיווק. חברות גדולות מאצילות סמכויות כדי להפיץ את מסרם ולמנוע תלות יתרה באיש אחד. אני קורא לשר החוץ הטרי ביחד עם שרת התפוצות הטריה למנף את תפקידם לשינוי השיח עם אחינו ואחיותינו מעבר לים. טוב שמחלקת השיווק של המדינה חוזרת לזירה. יש לנו סיפור מצוין וצריך לספר אותו.

טרי ניומן הוא יו"ר חברת TSD הבינלאומית, חבר בקונגרס היהודי העולמי ויועץ בכיר לשעבר בפרלמנט הבריטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully