וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת המס מסתיימת: טיפים קטנים שעושים הבדל גדול

30.9.2020 / 17:29

על אילו הוצאות יכול להצהיר עובד שעבר לעבוד מהבית, איזו השקעה הפכה לכדאית יותר ומה יכולים בעלי עסקים לעשות כדי להקל על התזרים? ארבעה מומחים עם עצות לסיכום השנה

בווידאו: נתניהו מתייחס למדדים לסיום הסגר/צילום: דוברות רה"מ

2020 לא הייתה שנה פשוטה, נפשית וכלכלית. העצמאים חוו קשיים רבים, וכעת מגיע סוף השנה ואחריו הדוחות. ארבעה מומחים בתחום המיסוי מספקים תשובות לסוגיות הבוערות.

עו"ד (רו"ח) מרגלית גולדקלנג, מומחית לענייני מס במשרד ש. פרידמן ושות'

מרגלית גולדקלנג. יחצ,
עו"ד מרגלית גולדקלנג/יחצ

מגפת הקורונה פתחה בפני יחידים אפיק השקעה אטרקטיבי, חלף השקעה בשוק ההון שספג ירידות בשנה החולפת. ב־29 ביולי השנה שוּנה סעיף החוק הקובע את מדרגות שיעור מס הרכישה על דירה נוספת, והפחית את מדרגת המס הראשונה מ־8% לשיעורים מדורגים המתחילים ב־5%. הפחתת המס הופכת רכישת דירה להשקעה לכדאית יותר, במיוחד לנוכח הוראות הפטור ממס הקיימות על הכנסה מדמי שכירות למגורים עד לגובה של 5,100 שקלים לחודש.

נוסף על כך, להכנסות גבוהות משכירות, שאינן זכאיות לפטור האמור ניתן, במקרים המתאימים, לבקש מסלול מס מופחת בשיעור של 10%. המס ישולם באמצעות שוברים תקופתיים, ואינו מטיל חובת דיווח שנתי על יחיד אם לא הייתה לו חובה כזאת קודם לכן. לפיכך, נוצר אפיק השקעה פסיבי נגיש ויציב, המהווה חלופה טובה לרווחי שוק ההון (אשר באופן כללי נתונים למס בשיעור של 25%). עם זאת, לאור מספר פסיקות אחרונות של בתי המשפט, יש לשים לב כי רכישת ארבע דירות להשקעה ומעלה עלולה להיחשב "עסק" ולהטיל על הבעלים מס הכנסה בשיעור שולי מלא, מע"מ וביטוח לאומי.

עניין נוסף העולה מירידת שווי השוק של ניירות ערך רבים, הוא יציאת האופציות לעובדים, המוחזקות בידי מועסקים רבים בעולם ההיי־טק, אל "מחוץ לכסף", דהיינו, שמחיר המימוש שהם נדרשים לשלם בעבור הפיכת האופציה למניה גבוה ממחיר המניה בשוק. במקרה כזה חברות רבות נוהגות לערוך התאמות במחיר המימוש הנקוב בכתבי האופציות שהוענקו לעובדים ולהפחיתו על מנת לשמר את הכדאיות בהחזקת האופציות של החברה. התאמת מחיר המימוש עלולה להיחשב הפרה של הוראות סעיף 102 לפקודת מס הכנסה, המעניקה שיעורי מס מוטבים לאופציות לעובדים. משכך, עובדים שהחברה המעסיקה שלהם בחרה לפעול כך, רשאים לבקש מהחברה שתפעל להשגת החלטת מיסוי מתאימה מרשות המיסים, על מנת לשמר את ההטבות המוקנות להם בהתאם לפקודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

עו"ד (רו"ח) שחר שטראוס, שותף במשרד המס בנימיני ושות'

עו"ד שחר שטראוס. יחצ,
עו"ד שחר שטראוס/יחצ

נישום שנוצרו לו רווחי הון בשנת 2020 כתוצאה ממימוש נכס (לרבות מקרקעין כאשר לא עומדים בתנאי הפטור), נכון שיבחן דרכים למימוש הפסדים שיש לו "על הנייר" על מנת להקטין את חבות המס. כך לדוגמה, נישום שבמהלך השנה מכר נכס הוני, או מקרקעין שאינו זכאי לפטור ממס שבח, נכון שיבדוק את שווי נכסי ההון האחרים שלו, כגון: תיק ניירות ערך, החזקה בחברות, מקרקעין וכדומה, וככל שקיימת השקעה ששווי השוק שלה נמוך מעלות השקעה המקורית - נכון לשקול את מימושה לצורך יצירת הפסד הון אשר יקטין את חבות המס, ואף עשוי לייצר החזר מס במקרה בו שולמו מקדמות. לעיתים ניתן לייצר או להקדים הפסדים עסקיים, כגון: ירידת ערך מלאי, הפרשה בגין תביעה משפטית, ירידת ערך של הלוואות וכדומה, ולקזז כנגדם רווחים עסקיים.

אירועי גיבוש לעובדים בארץ ובחו"ל: עסקים רבים עורכים ימי גיבוש וטיולי גיבוש הכוללים לינה, כאשר בשנים האחרונות יותר ויותר מקומות עסקים עורכים אירועי גיבוש של שלושה עד שבעה ימים ולעיתים תכופות אירועים אלה מתקיימים בחו"ל. רשות המסים פרסמה בשנת 2018 הנחייה הנוקטת בפרשנות מצמצמת המאפשרת להתיר את ההוצאה לעסק ללא זקיפת שווי לעובדים רק כאשר אירוע הגיבוש התקיים בישראל וגם אז בתנאים מגבילים מאוד, כגון: לא כולל ימי גיבוש בסופי שבוע, לא כולל אירועי גיבוש בהם מצטרפים בני זוג, עד לתקרה של 400 שקל לעובד באירוע ללא לינה ו-700 שקל לאירוע עם לינה וכדומה. חשוב להבהיר כי הנחיית רשות המסים איננה מחייבת את הנישומים ופסקי הדין שניתנו בנושא אינם חד משמעיים ועל כן מומלץ לבחון את הסוגייה היטב לפני שמקבלים את עמדת רשות המסים בנושא וזוקפים לעובדים שווי.

עו"ד (רו"ח) רחלי גוז - לביא, שותפה במחלקת המסים במשרד עורכי הדין עמית פולק מטלון

רחלי גוז לביא. יחצ,
עו"ד רחלי גוז-לביא/יחצ

בעקבות משבר הקורונה בחרו מעסיקים רבים להעביר את עובדים למודל עבודה מהבית. אלא, שלצד היתרונות שבשיטה זו, נדרשים עובדים רבים לשאת בהוצאות שונות שלא נדרשו להן כשעבדו באתרי המעסיק השונים, במשרד או בכל מקום אחר. דוגמא מובהקת לכך ניתן למצוא בגידול הוצאות החשמל שמתהוות לעובד נוכח העבודה מהבית. שכן, לו היה העובד ממשיך לעבוד במשרדו (או בכל מקום אחר), העלות הכרוכה בהפעלת מזגן ומכשירי חשמל נוספים הייתה מוטלת על המעסיק, ועלות זו הייתה מוכרת למעסיק לצרכי מס.

באותו אופן, יש לקבוע כי ההוצאות הדרושות לעובד לצורך ביצוע עבודתו הינן הוצאות שניתן לנכותן לצרכי מס, ובכך להקטין את חבות המס של העובד. מאחר ותשלום המס אצל מרבית העובדים מתבצע בידי המעסיק באמצעות ניכוי המס במקור, על העובד להגיש בסוף שנת המס בקשה להחזר מס, ולצרף אליה חישוב של כלל ההוצאות הרלוונטיות יחד עם קבלות ואסמכתאות אחרות על עצם התשלום. בכדי להימנע ממחלוקות ואף מביצוע עבירות פליליות, מוטב להגיש את הבקשה באמצעות גורם המוסמך לכך.

עו"ד קשת סירוטה-לוינר, מנהלת מחלקת מיסים במשרד נשיץ ברנדס אמיר

קשת סירוטה. יחצ,
עו"ד קשת סירוטה-לוינר/יחצ

במטרה לנסות ולהקל על תזרים המזומנים של בעלי העסקים, מומלץ לבחון אפשרות למעבר לדיווח על בסיס מזומן לצרכי מע"מ. המשמעות היא תשלום מע"מ רק במועד קבלת התמורה מהלקוח ומאידך ניכוי מס תשומות על בסיס מצטבר. בהקשר לכך, נזכיר שבעקבות מספר תיקוני חקיקה מהשנים האחרונות, דיווח על בסיס מזומן רלוונטי בקשר לנותני שירותים בתנאים מסוימים, קמעונאיים קטנים (עד 2 מיליון ש"ח ו/או בתנאים מסוימים עד 3.8 מיליון ש"ח), השכרת נכסים, עסקאות מימון/אשראי, מתן שירותים מתמשכים שלא ניתן להפריד בין חלקיהם ועוד.

סעיף 20 לחוק מע"מ, מאפשר להעביר את החבות במע"מ מהמוכר לרוכש ובכך מאפשר, ככל שהרוכש הוא "עוסק", להימנע ממימון המע"מ עד לקבלת ההחזר. האמור רלוונטי בעסקאות גדולות (רכישת פעילויות וכיו"ב) בהם תשלום המע"מ הוא מהותי. יצוין, כי מניסיוננו, בשנים האחרונות, רשות המע"מ נוטה שלא לאשר בקשות במסגרת סעיף 20 לחוק מע"מ. יחד עם זאת, אנו סבורים שלאור המצב המיוחד יש ייתכנות לקבלת אישורים במסגרת הסעיף האמור.

חלק מהשלכות המשבר הצפויות הינן ביטולי עסקאות המלווים בדרך כלל בתשלומי פיצויים, חילוטי ערבויות, דמי ביטול ועוד - הכנסות - אשר במקרים מסוימים אינן חייבות במע"מ. מומלץ לבצע בחינה של תמורות כאמור והאפשרות לטענה כי הכנסות כאמור פטורות ממע"מ.

כמו כן, מוצע לבצע בדיקה ובחינה של יתרות החובות המסופקים וחובות אבודים ולבחון עמידה בזכאות להוצאת תעודות זיכוי בשל חוב אבוד והשבת המע"מ ששולם בגין החוב האבוד.

עו"ד הראל פרלמוטר, ראש מחלקת מיסים במשרד ברנע ג'פה לנדה

עו"ד הראל פרלמוטר. נמרוד גליקמן,
עו"ד הראל פרלמוטר/נמרוד גליקמן

קרן השתלמות - אחת מאחרוני הטבות המס בישראל היא קרן השתלמות לשכירים (פטור ממס על חלק המעסיק וכן פטור על רווחי הקרן במשיכה לאחר 6 שנים) ועצמאיים (הכרה כהוצאה עד ל 4.5% מההכנסה ועד 12,000 ₪ ופטור ממס על רווחי הקרן לאחר 6 שנים). אם אין לכם קרן השתלמות או לא הפקדתם עד לתקרה המותרת - זה הזמן. במהלך תקופת הסגר - הממשלה הטילה הקלות נוספות למשיכת כספים ללא מס (משיכה של עד 7500 ₪ לחודש ועד 45,000 במצטבר) אף בטרם שחלפה תקופה של 6 שנים. יש סיכוי טוב שאם המצב העכשווי ימשך - הטבות אלו ישארו בתוקף - ובכך מדובר בהטבת מס מעולה.

תרומות - עד כמה שהדבר טריוויאלי כל השנים - השנה אף יותר. בשנה זו שהציבור הישראלי גילה סולידריות ותרם רבות לנזקקים לאור משבר הקורונה - לא לשכוח להשתמש בתרומות אלו לצורך קבלת זיכוי ממס. מדובר בזיכוי מס של 35% מסך התרומה ועד לתקרה של כ 3.3 מיליון ₪. תרמת? הרווחת!
נקודות זיכוי על סיום תואר/מקצוע - הסטטיסטיקה מלמדת אותנו כי שיעור לא מבוטל מהמפוטרים/המוצאים לחל"ת בשל משבר הקורונה הינם בוגרים טריים של מוסדות ההשכלה הגבוה. על מנת שנקודות הזיכוי המוענקות למסיימי תארים לא יזרקו לפח כי לא מגיעים לרף המס, ניתן לבקש לדחות את נקודות זיכוי אלו לשנה הבאה ובכך להציל ולחסוך מס מהשנה הבאה.

פוטרת? הוצאת לחל"ת? בזמן הקורונה - זה הזמן לדרוש החזרי מס. מס ההכנסה שלנו מחושב על בסיס שנתי על אף שלצורך ניכוי המס בתלוש המשכורת נלקחת ההנחה כי שכר חודש זה מהווה 1/12 מהשכר השנתי. אם אדם פוטר או הוצא לחל"ת באמצע השנה הרי שככל הנראה נגבה ממנו מס ביתר. מס הכנסה לא ישלח לנו צ'ק עם החזר מס בדואר ולכן על מנת לקבל את החזר המס, יש להגיש דוח ולדרוש את החזר המס.

  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully