וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובדנות? אל תחשבו על זה אפילו. הפיצוי לא שווה את זה

עו"ד מרק לייזרוביץ'

12.11.2020 / 11:47

המצב הנפשי הקשה מוביל אנשים רבים לנסות לבצע מעשה אובדני. חלק גדול מהם נותר עם נכויות פיזיות ונפשיות. בהתאם לנסיבות האירוע, ניתן להוציא פיצוי מביטוח לאומי, אבל המחיר שתשלמו הרבה יותר גדול

בווידאו: נתניהו מתריע שאם תהיה עלייה בתחלואה ההגבלות יהודקו/צילום: לע"מ

טור זה עוסק באובדנות ובפיצוי כספי. יש להדגיש כי ניסיון אובדני אינו הצדקה לקבלת פיצוי כספי. לאובדנות השלכות מרחיקות לכת. אם אתם במצוקה - פנו לעזרה. שום סכום אינו שווה את זה.

מגיפת הקורונה שהובילה למשבר הכלכלי, לבידוד החברתי ולעליה במקרי האלימות במשפחה -נותנת אותותיה בנפשנו.

בימים אלה פורסמו נתונים על ידי מד"א, לפיהם ב-11 הימים האחרונים התרחשו 252 ניסיונות אובדניים, כאשר 13 מהם הסתיימו במוות. זה אומר שיש ניסיון אובדני בכל שעה ואדם מת בכל יום. לאובדנות סיבות רבות, בין השאר מדיכאון, מצוקה רגעית קיצונית (כמו מצב כלכלי קשה), מצוקה הנובעת מפוסט-טראומה (ניסיונות אובדניים נפוצים בקרב נפגעי ונפגעות תקיפה מינית רבים בהם אנו מטפלים) וביטוי של מחלות נפש שונות המביאות האדם לניסיון ליטול את נפשו בידו.

מה עושים אחרי ניסיון אובדני, כאשר המצב הרפואי הפיזי או הנפשי קשה ביותר ואי אפשר לחזור לעבוד ולהתפרנס?

נערה מתוסכלת מחזיקה את הראש בין הידיים. ShutterStock
מה עושים כשאי אפשר לחזור להתפרנס?/ShutterStock

ישראל היא אחת המדינות המתקדמות ביותר בעולם בתחום הביטחון הסוציאלי (כן, כן, ישראל) והיא פורסת מספר רשתות ביטחון סוציאלי לאנשים המצויים במצב רפואי קשה בעקבות ניסיון אובדני. הרשת הראשונה, והחזקה ביותר, היא רשת הביטחון של הכרה של האירוע כתאונת עבודה בביטוח לאומי. מה הקשר בין אובדנות לבין תאונת עבודה? ובכן, כאשר המדובר בניסיון אובדני הנובע מאירוע חריג שאירע בעבודה, כמו לחץ בלתי רגיל, מתן משימות שהעובד חש שאינו יכול לעמוד בהם, פיטורים טראומטיים ועוד - המוסד לביטוח לאומי (בדרך כלל לאחר מאבק משפטי) יכיר באירוע האובדני כנובע מעבודה וישלם לנפגע (או לבני משפחתו התלויים בו) קצבת נכות מעבודה, שמשמעותה הוא תשלום בגובה הדומה מאוד לשכר אותו הרוויח האדם הנפגע לפני האירוע האובדני.

הרשת השניה, שתופסת את כל מי שלא נתפס ברשת הראשונה, היא הנכות הכללית בביטוח הלאומי, שקובעת שגם אם האירוע אינו מהווה תאונה בעבודה, ואפילו אם האדם מעולם לא עבד בימי חייו ומעולם לא שילם ביטוח לאומי - עדיין מגיעה לו קצבת נכות ושירותים מיוחדים בשיעור שיכול להגיע גם עד כדי 5,500 שקל בחודש. קצבת נכות כללית משולמת למי שנקבעה לו לפחות 40% נכות רפואית (פיזית ו/או נפשית) שגורמת לו לכל הפחות ל- 60% ירידה בכושר עבודה, ואין זה משנה מה הסיבה שהביאה לנכות. אדם שניסה להתאבד ואדם שחלה בסרטן - חד הם מבחינת המבחנים של הנכות הכללית.

הרשת הנוספת, שהיא הרשת החשובה ביותר, היא רשת הכיסוי הפנסיוני. כל אדם שעבד עד לפני הניסיון האובדני (לפחות חצי שנה), זכאי שהמעסיק יפריש עבורו כספים לכיסוי של אובדן כושר עבודה או פנסיית נכות.

במקרה שהכיסוי שנבחר הוא כיסוי פנסיוני (קרן פנסיה), הרי שבמידה והניסיון האובדני הביא את האדם לחוסר יכולת לעבוד - תשלם לו קרן הפניסה כספים בשיעור דומה מאוד למה שהרוויח לפני האירוע. ושוב, מבחינת קרן הפנסיה, חד הוא אם אובדן כושר העבודה נובע מניסיון אובדני או מסרטן - בשני המקרים מגיע תשלום של קצבה חודשית שיכולה להגיע קרוב לסכום שהשתכר האדם טרם המקרה האובדני.

לעומת זאת, בכל הנוגע לפוליסות אובדן כושר עבודה (כמו אלה הנמכרות במסגרת ביטוח מנהלים) המצב שונה ושם המעשה האובדני מוחרג באופן מפורש. יחד עם זאת מניסיונו במקרים מסוג זה, ניתן להגיע להסדרים עם חברת הביטוח כך שתשלם קצבת אובדן כושר עבודה.

אם חלילה המעשה האובדני הוביל למותו של האדם, הרי שקרן הפנסיה תשלם ברוב המקרים קצבת שאירים לבן/בת הזוג וילדים עד גיל 21 ואילו בביטוח המנהלים, ככל שהמעשה האובדני לא התרחש בשנה הראשונה לפוליסה, ישולם הסכום שבוטח בביטוח החיים במסגרת הפוליסה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ביטוח לאומי ירושלים. ראובן קסטרו
יש דרכים להתמודד/ראובן קסטרו

על ג', לקוח שלנו, הוטלה משימה בלתי אפשרית במסגרת העבודה. הוא אמור היה לסיים פרוייקט שלוקח מספר חודשים תוך 3 שבועות, שאחרת הוא עלול להיות מפוטר. הלחץ האדיר שהופעל עליו והחרדה מאובדן הפרנסה הובילו אותו לבצע ניסיון אובדני שהותיר אותו בגיל 42 נכה על כיסא גלגלים ועם קשיים בתפקוד.

לאחר מאבק קשה ועיקש, שכלל הגשת תביעה לביטוח לאומי, ערעור לבית הדין לעבודה וערעור לבית הדין הארצי לעבודה, הכיר המוסד לביטוח לאומי בלחץ שהוביל למעשה האובדני כתאונת עבודה, ושילם ל-ג' כמיליון ש"ח וימשיך לשלם לו קצבה חודשית של 19,000 שקל בחודש לשארית חייו. כמובן שלאורך תקופת המאבק בביטוח לאומי, דאגנו שג' יקבל בינתיים קצבת נכות כללית, קצבת שירותים מיוחדים וקצבת ניידות שיאפשרו לו להתקיים.

ג' עבד לפני האירוע במקום עבודה שכיסה אותו בביטוח מנהלים. חברת הביטוח סירבה לשלם לג' קצבת אובדן כושר עבודה חודשית בנימוק לפיו המדובר במעשה אובדני המוחרג בפוליסה. לאחר מלחמה לא פשוטה, שילמה חברת הביטוח 1.8 מיליון שקל. ניהול נכון של המאבק אפשר לג' לקבל די כסף מרשתות הביטחון הסוציאלי כדי לאפשר לו לחיות ברמת החיים שחי בה לפני המעשה האובדני.

נ', לקוחה שלנו, עברה תקיפה מינית ברוטלית, שהפכה אותה מאדם שמח ואופטימי לאדם שברירי מאוד, רדוף פלאשבקים והתקפי חרדה קשים שהביאו אותה לא פעם לנסות להתאבד באמצעות בליעת כדורים. למזלנו, בכל פעם הצליחו הרופאים להציל את חייה ברגע האחרון, אך מצבה הנפשי קשה מאוד והיא בקושי מצליחה לצאת מהמיטה.

מעבר לתביעה האזרחית שהגשנו כנגד התוקף של נ', שבה תבענו אותו במעל 2,500,000 שקל בבית המשפט המחוזי (שהטיל עיקול על דירתו לטובת נ'), בה דרשנו שישלם עבור כל הנזקים שגרם לה כאשר הרס את חייה, הגשנו עבורה גם תביעות לביטוח לאומי - נכות כללית ולקרן הפנסיה שהייתה לה במקום עבודתה. באופן זה, מקבלת נ' סכומים נכבדים המאפשרים לה לחיות ברמת חיים טובה שמאפשרת לה לממן את השיקום הנפשי הנדרש לה כדי לנסות לחזור לחיים שהיו לה לפני התקיפה האכזרית.

מעשה אובדני נעשה על רקע של מצוקה נפשית קשה מאוד, וחשוב לדעת שלפחות אחרי המעשה האובדני, יש גופים במדינה שדואגים לזכויות כספיות מבלי לשפוט את הנסיבות.

מרק לייזרוביץ ממשרד עוה"ד לייזרוביץ-ברק הוא עו"ד המומחה בדיני נזיקין, דיני ביטוח וביטוח לאומי.

  • עוד באותו נושא:
  • התאבדות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully