וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לעוקץ הקשישים? אושרה הצעת החוק "אל תתקשרו אלי"

23.11.2020 / 20:37

ההצעה של השרים עמיר פרץ ומירב כהן נכנסה לתוקף. יוקם מאגר שיאפשר לצרכנים לרשום את מספר הטלפון שברשותם, ועוסקים לא יוכלו לבצע אליהם שיחות שיווק טלפוני. איגוד לשכות המסחר: "נטל קשה על עסקים לגיטימיים שיתגלגל לכתפי הצרכנים"

בווידאו: מעצר חשודים בהונאת קשישים/צילום: משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

היום (שני) אישרה מליאת הכנסת את חוק מאגר "אל תתקשרו אליי", כחלק מרפורמת עושק הקשישים אותה מובילים שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ והשרה לשוויון חברתי ולגמלאים מירב כהן.

לפי הצעת החוק, יוקם מאגר שיאפשר לצרכנים לרשום את מספר הטלפון שברשותם ובכך ייאסר על עוסקים לבצע אליהם שיחות שיווק טלפוני. המאגר ינוהל ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן וכל צרכן יהיה רשאי לבקש שמספר הטלפון שלו ייכלל במאגר. עוסק שיבקש לקיים שיחת שיווק יצטרך לפנות קודם לרשות לבדוק האם מספר טלפון שהוא מעוניין לפנות אליו נמצא במאגר, וככל שכן ייאסר עליו להתקשר אליו. בנוסף, החוק מאפשר לממונה להטיל עיצום כספי (בגובה של 45,000 שקל לתאגיד, ו- 25,000 שקל לעוסק פרטי) על עוסק שפנה לצרכן על אף שמספרו הופיע במאגר "אל תתקשרו אליי", וכן להטיל עיצום כספי מוגדל, בגובה של פי שלושה מהעיצום הכספי המקורי, במקרה שבו עוסק הפר צו הפסקה מנהלי שניתן לו לגבי פניה למאגר.

לפי אמדני הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, היקף מחזור העסקאות השנתי של חברות הטלמרקטינג עומד על מעל לחצי מיליארד ש"ח

החוק הינו הראשון מתוך עשרה תיקוני חקיקה הכלולים ברפורמת עושק הקשישים שמובילים השר פרץ והשרה כהן, אשר אושרה בממשלה לפני כחודשיים.

טקס חילופי שרים במשרד הכלכלה, ירושלים 18 במאי 2020. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
לא עוד עושק קשישים? השר עמיר פרץ/פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

שר הכלכלה והתעשייה, ח"כ עמיר פרץ: "העברת חוק 'אל תתקשר אליי' , היא בשורה גדולה עבור הגיל השלישי. הקץ לעושק הקשישים. מהיום יידע כל אדם שחושב לפנות לקשישים ולגזול את כספם, שלא יוכל להתחמק מאיתנו , והוא ישלם על כך ביוקר. העברת חוק זה הוא חלק אחד בפאזל שאנו יחד עם רשות הגנת הצרכן וסחר הוגן שבמשרד הכלכלה, עמלים להשלים על מנת לשמור על כלל אזרחי ישראל מעוקצים מהרשת ודרך הטלפון".

עוד בוואלה!

הצעת החוק הזאת נראית טובה, אבל היא פופוליסטית לחלוטין

לכתבה המלאה
מרב כהן. עומר מירון
בשורה גדולה עבור הגיל השלישי. השרה מירב כהן/עומר מירון

השרה לשוויון חברתי ולגמלאים, ח"כ מירב כהן: זו הצעת החוק הראשונה שיש לי את הזכות ליזום ולאשר בכנסת ישראל. עבורי זו סגירת מעגל ברמה האישית, שכן החלטתי להכנס לפוליטקה על מנת למגר את תופעת עושק הקשישים. החוק הזה הינו ראשון מבין עשרה תיקוני חקיקה שאנו מקדמים במסגרת רפורמה כוללת שתייצר מהפכה של ממש ביחסים שבין צרכנים חלשים לבין חברות שלא מתביישות לנצל את חולשתם. תכלית החוק היא למעשה לא לחכות למקרה העושק ואז לנסות ולסייע בדיעבד לקשיש הנעשק, אלא לייצר מראש חומת הגנה על אותם צרכנים שזקוקים לכך, כדי שלא ניתן יהיה לנצל את חולשתם ולנסות ולעשוק אותם. זהו צעד ראשון וחשוב אך בהחלט לא מספיק. נמשיך להאבק בכל הכח נגד נוכלים שמעזים לנצל קשישים".

"החוק מגיע במקום להתמודד עם אכיפה"

קרן חן סופר. אורן גולן,
פגיעה הדדית. עו"ד קרן חן סופר/אורן גולן

אבל לא כולם חושבים שהחוק הזה מועיל. עו"ד קרן חן-סופר, יועצת משפטית לענייני מסחר וצרכנות באיגוד לשכות המסחר, הגיבה להחלטה: "מטרת העל של החוק להגן על אוכלוסיות מוחלשות מפני שיווק אגרסיבי, הינה מטרה נעלה. אולם פעם נוספת, במקום להתמודד עם תופעה פסולה ברמה של אכיפה, נחקק חוק רחב המטיל נטל קשה גם על בעלי עסקים לגיטימיים. כל נטל נוסף על המגזר העסקי מתגלגל בסופו של דבר גם לכתפי הצרכנים. כך למשל, גם בעל עסק המבקש ליצור קשר עם לקוח קיים שלו על מנת לעדכן במבצע או הצעה חדשה או הצעה להארכת הסכם קיים לא יוכל לעשות כן. נראה ברור כי הפגיעה כאן הדדית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully