וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריקת אופטימיות: הסוד שמסתתר מאחורי החיסונים

8.12.2020 / 11:37

איך הצליחה ב-2008 עיר קטנה ודיכאונית באיסלנד להתגבר על משבר כלכלי ונפשי עמוק, ומדוע 12 שנים מאוחר יותר המקרה שלה הפך לתקווה הגדולה להצלחת החיסונים נגד הקורונה? סיפור קטן שהקדים את המחקרים והסביר לנו מדוע חיוך אחד יכול לעשות את כל ההבדל

בווידאו: ד"ר בירקס אומרת שזהו המשבר הקשה ביותר שהמדינה עומדת בפניו/צילום: רויטרס

דיבורים על סגר שלישי, חזרה לאחור, מציאות שלא נהיית קלה יותר ותחושת ייאוש. יש מי שטס לדובאי כדי לברוח מהמציאות העגומה, ונראה כי החיסונים הם כרגע השיח היחיד שנותן תקווה. בדיוק כדי להקל על מצב הרוח ההולך ומידרדר, במיוחד בישראל, מחקר חדש מתפרסם והוא שואף לעזור לנו לעבור את שלב החיסונים בקלות. המחקר מציע למתחסנים לחייך בזמן קבלת הזריקה, לאחר שמצא כי זה מפחית משמעותית את הכאב.

במחקר נתנו ל-231 נבדקים זריקה בזמן שהם מחייכים, לא משנים את פניהם בכלל (פנים קפואות), או מעוותים את הפנים. בשלוש האפשרויות שאלו אותם כמה כאב החיסון. ביחס לנבדקים שלא שינו את הבעת הפנים, שיעור המדווחים על כאב בין המחייכים היה נמוך ב-40 אחוז. הממצא החשוב ביותר העלה שכדי שההשפעה על רמת הכאב תהיה אמיתית, החיוך צריך להיות אמיתי, כזה שגורם לעיניים להתכווץ בצדדים, ולא חיוך מאולץ או מזויף שבו רק השפתיים נעות. חיוך מזויף, כך נמצא, לא עושה את העבודה.

בהשוואה לאנשים עם פנים נטולות הבעה, אנשים שחייכו חיוך אמיתי ומלא הראו דופק לב איטי יותר ב-7 פעימות לדקה, סימן ברור לכאב מופחת. המחקר הזה מעורר הרבה מאוד עניין ומופץ ברשת במהירות בימים האחרונים, לאור העובדה שכל העולם עומד להתחסן נגד קורונה. העדויות ממחקרים בכלל ממשיכות להראות שתחושות טובות יכולות להקל על ההרגשה הרעה שמלווה את בני האדם בזמנים קשים.

ואם דיברנו על חיוך שמשפר הרגשה, יש מי שמזמן לקח את הרעיון הזה צעד אחד קדימה וניהל איתו עיר שלמה.

חיסון לקורונה פייזר. רויטרס
לא להיבהל - לחייך/רויטרס

באיסלנד, בעיר אקורירי, החליטו שחשוב להרים את מצב הרוח של התושבים אחרי שעברו ב-2008 תקופה קשה של משבר שכלל חורף מתיש, דרכים סגורות וחושך מקפיא ומתמשך של שישה חודשים. למרות המצב הכלכלי הקשה של עיר שהייתה סגורה וחסומה תקופה ארוכה, החליט ראש העיר להרים את המורל ולעודד את רוחם של התושבים כדי שלא ייכנסו לדיכאון עמוק. הוא חיפש דרך אלגנטית לעשות זאת, כזו שתגרום להם לחייך. הפיתרון למצב רוח הרע היה החלפת אורות הרמזורים האדומים הרגילים ללבבות בוהקים ויפים.

רעיון הרמזורים היה חלק מקמפיין רחב שנקרא "חייך עם הלב", שנערך באותן שנים כדי לעבור את התקופה הקשה. ב-2013, בריאיון שקיים מספר שנים לאחר מכן, הסביר ראש העיר, שהפך כבר ל"לשעבר", את האסטרטגיה. הוא אמר שמטרתו של רעיון הרמזורים הייתה להזכיר לאזרחי העיר מה באמת חשוב ולתת להם סיבה לחייך בכל פעם שהם מגיעים לצמתים. כן, ראש העיר רצה להזכיר לאנשים שלמרות שהעיר התמוססה ונפגעה כלכלית חשוב להמשיך להעלות חיוך על השפתיים. כנראה שגם הוא ידע שחיוך משפיע על מצב הרוח ועל תחושת הכאב, הרבה לפני המחקר האחרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רמזור באקורירי איסלנד. Creative Commons
עדיין שם. הרמזור האדום באקורירי/Creative Commons

אז בארה"ב הנשיאים לשעבר בוש, קלינטון ואובמה הצהירו כי יתחסנו בשידור חי, בבריטניה מתחיל גל החיסונים הראשון וגם המלכה הצהירה שהיא תתחסן, מה שמעלה את השאלה האם גם אצלנו יתחסנו בשידור חי ראש הממשלה ונבחרי ציבור אחרים, כדי לגייס את הציבור ולעורר אמון בפעולה.

כדאי שמישהו יספר להם אודות המחקר, לפיו אם הם יחייכו יכאב להם פחות בזמן הזריקה. אל תשכחו לספר להם שהחיוך צריך להיות אמיתי ומכל הלב. ספרו לנבחרי הציבור שחיוך באופן כללי עושה הרגשה טובה והוא חשוב במיוחד כשצריך לעבור תקופה קשה. אולי למישהו סופסוף יהיה אכפת איך מרגישים האזרחים. במדינה שקובעת סגר לילי ומאיימת על סגר שלישי, בממשלה שרק מעמיסה עלינו הנחיות חוזרות ונשנות, ספק אם החיוך יעשה את העבודה בהפחתת הכאב גם כשכבר יגיע שלב החיסונים. כשנרצה לחייך כדי להפחית את הכאב, סיכוי גבוה שנגלה שהשרירים האלה בפנים כבר לא עובדים.

הכותבת היא בעלת תואר ראשון בתקשורת, כלכלה ופסיכולוגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully