וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרידור וטרנר על התנהלות האוצר: "חלם"

בר לביא

21.1.2021 / 21:43

מנכ"לית משרד האוצר הפורשת קרן טרנר-אייל דיברה על היחס המשפיל שספגה ועל הכשלים באוצר בראיון לתוכנית עובדה ב"קשת 12". שר האוצר הגיב באופן אומלל וספג ביקורת: "פעמיים לקחתי אותה לתפקידים בחופשת לידה - לא מוכן שבניית משפחה תעכב נשים"

בווידאו: הצהרת שר האוצר על הפחתת שכר השרים והח"כים/צילום: לע"מ

לראשונה מאז עזבה את תפקידה במשרד האוצר, ואת השר ישראל כץ שליוותה צמוד במשך שנים, קרן טרנר-אייל עולה למתקפה.

בראיון לעמרי אסנהיים בתוכנית עובדה ששודרה הערב (ה') ב"קשת 12", יחד עם שאול מרידור שעזב גם הוא את האוצר בטריקת דלת, טרנר-אייל שפכה אור על החודשים האחרונים לצד כץ, על מה שראו השניים בחדרים הסגורים, על היחס המשפיל ועל הסיבות שהובילו אותה לעזוב אחרי ארבעה חודשים בלבד בתפקיד. בין היתר, טרנר-אייל סיפרה כי כץ האשים אותה בכך שהיא מנסה להחזיר ללימודים את גילאי 0-3 בגלל שהיא "אמא במשרה מלאה". על כך, אמר מרידור לטרנר-אייל כי השר "צריך להתבייש".

על תקופתה כמנכ"לית משרד התחבורה תחת כץ סיפרה טרנר-אייל, "מאוד מהר היה לנו טוב מאוד לעבוד ביחד. אני ראיתי שר שלא נח לרגע, ואף פעם לא מרוצה ומתתי על זה. הרגשתי שאנחנו מטפסים בעלייה ונותנים ספרינט. הייתי מאוד גאה, ושמחתי שאני במשרד".

אלא שלאחר הבחירות האחרונות מונה כץ לתפקידו הנוכחי, שר האוצר. טרנר-אייל סיפרה כי קיבלה שיחת טלפון ממנו, שבה הציע לה לכהן כמנכ"לית המשרד.

רוני חזקיהו, שאול מרידור וקרן טרנר. -, אתר רשמי
מימין: שאול מרידור, קרן טרנר ורוני חזקיהו, שלושה בכירים שעזבו בתוך זמן קצר את משרד האוצר/אתר רשמי, -

מרידור, מי שהיה ראש אגף התקציבים בין השנים 2017-2020, סיפר כי לאחר פרוץ הקורונה, אי שם בחודש מרץ, נקרא לדיון חירום באוצר. "לקח לנו באוצר לא מעט זמן להבין את גודל האירוע ואת כמות הכסף שהוא יעלה למדינה".

מי שעוד התראיין לתוכנית הוא יועצו הכלכלי של רה"מ נתניהו, אבי שמחון. מרידור אמר על שמחון כי "הוא לא עושה את עבודתו המקצועית. אני חושב שהוא מביא קולות שמתנגדים לרוב הכלכלנים שאני מכיר". שמחון מצדו ענה על כך, "המשבר פה היה כל כך גדול וכל כך חריף, שהם (פקידי האוצר) לא היו מסוגלים להתמודד איתו כי הם לא היו רגילים לתת כסף. הם לא הבינו את האירוע".

מרידור וטרנר-אייל ביקרו בחריפות את ההחלטה לחלק מענקים לאזרחים, שהיתה גם הטריגר להתפטרות של מרידור: "פעם ראשונה שאני שומע על הרעיון לחלק 500 שקל לכל ילד בדיון כלכלי עם ראש הממשלה", סיפר מרידור ומתייחס לתקופה שבה עדיין משה כחלון היה השר הממונה. "לא התייעצו איתנו. יום לפני אבי שמחון העלה את זה בדיון". מרידור הוסיף כי "אנחנו מדברים על לקחת כמעט 3 מיליארד שקלים ולחלק להמון אנשים שלא צריכים".

לדברי טרנר, "זה היה בשלוף, אין להם פרטים. הם לא ירדו לעומק בכלל, לא עשו שום עבודת מטה". בתגובה לדברים הללו טען שמחון כי הם לא הבינו את עומק האירוע: "לממשלה היתה חובה מוסרית וכלכלית לסייע".

שי באב"ד, מנכ"ל האוצר באותה התקופה, הגיב אף הוא לדברים וטען שמרידור הלך צעד אחד רחוק מדי כשלא הסתפק בהשמעת הביקורת בתוך האוצר ופנה לתקשורת. באב"ד טען כי מדובר בשיטה: "האגף (תקציבים) הרבה פעמים התבלבל. הם פעלו בשלושה שלבים כשלא רצו לעשות משהו שהפוליטיקאים ביקשו: מסמוס, טרפוד וטינוף".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

"זה חלם. ככה נראות כלכלות בתחילת הדרך למטה"

רגע המשבר הגיע כשעולה על השולחן תוכנית הסיוע למשק במשבר הקורונה, בגובה עשרות מיליארדי שקלים.

לאחר אישור התוכנית בכנסת, מרידור וטרנר-אייך נקראו בדחיפות למשרד האוצר. "הייתה לנו ישיבה עם גורמי המקצוע, כולל מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל הביטוח הלאומי ואבי שמחון, פרופ' שמחון, ואז הם באים ואומרים: אנחנו רוצים לחלק עוד כמה מיליארדים לאזרחים. אני חושבת שמי שהציע את זה זה שמחון".

מרידור וטרנר-אייל סיפרו גם כיצד התעלמו מהם ודחקו אותם הצידה. "אני אומר לעצמי שזה חלם. ככה נראות כלכלות בתחילת הדרך למטה. אני חושב שאפילו הזכרתי את ונצואלה. אם בכזאת קלות אנחנו יודעים לעבור מ-90 ל-96 מיליארד שקל בלי דיון מקצועי בלי כלום, לקחת 6 מיליארד שקל ולזרוק אותם מאליקופטרים, זה דבר מאוד בעייתי", ענה מרידור. טרנר-אייל הוסיפה "חשבנו שהוא משוגע".

מרידור ביקר את תוכנית "מענק לכל אזרח" שהובילו נתניהו ויועצו שמחון. "לא יעלה על הדעת שמדינה תצא למלחמה שהרמטכ"ל ומפקד זרוע היבשה יגידו שאי אפשר ליישם שום דבר מההחלטות, נכון?", אמר מרידור. "זה לא כסף שלי ולא של הממשלה, אלא של האזרחים".

תוכנית מענק לכל אזרח הייתה השינוי הגדול ופתיחה של קרב פומבי בין השר, חברי כנסת ואפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין פקידי האוצר הבכירים. "הפער הוא אדיר בין מה שהיה פעם למה שקורה היום", מספרת טרנר-אייל. "ב-2004 אני חוויתי בנימין נתניהו אחר לגמרי".

"התאכזבתי. אני חושב שראש הממשלה, שמכיר אותי הרבה מאוד שנים ושיושב איתי בהרבה מאוד דיונים יכול להעביר את הביקורת בצורה יותר מכובדת. נעלבתי, זה פגע בי", אמר מרידור בהקשר זה.

רמת האמון בין השר כץ לפקידיו הבכירים מגיעה לשפל, כשגם החשב הכללי רוני חזקיהו מבקש לעזוב. בעובדה חושפים כי חזקיהו הפקיד את מכתב ההתפטרות שלו אצל דוברת המשרד מחשש שהשר כץ יטען שמדובר בפיטורים. באחת הישיבות, השר כץ בחר שלא לזמן את היועץ המשפטי של המשרד אסי מסינג.

מרידור מספר כי טרנר-אייל, אז עוד מנכ"לית האוצר, אמרה לו "אדוני השר, צריך שאסי יהיה פה. אנחנו מדברים על משהו משפטי ולי אין תשובות. ההשתלחות שלו בה הייתה, גם ברמה האישית. הוא אומר לה ביטויים כמו 'לפני שהוא יהיה פה, את תעופי מפה', 'אל תעזי לדבר איתי ככה'".

יולי האחרון, ומעל מערכת היחסים העכורה מגיע השבר הגדול. מרידור מספר כי השר דרש ממנו "לשחק במספרים", כדי שאפשר יהיה לחלק יותר כסף ומהר. "מה שהוא ביקש לעשות זה להפחית את הכסף שאני חושב שיעלו הצעדים, כדי שיווצר לו עודף של 3 מיליארד שקל. במהלך הדיון הוא מבקש ממני שוב ושוב שאני אעשה את זה ואני אומר לו שזה הביא מדינות כמו יוון למקומות שזה הביא אותן".

שר האוצר, ישראל כ"ץ 21 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
לא יוצא טוב מהסיפור. ישראל כץ/ראובן קסטרו

"ההורים שלי נזעקו ואמרו: 'איך לא אמרת לנו?'"

"אני מנסה לא לקחת את זה באופן אישי", עונה המנכ"לית לשעבר לשאלה איך התמודדה עם הפרסומים בזמן אמת על כך שכץ משפיל אותה בישיבות. "הייתה פעם אחת שזה פורסם אחרי שלושה ימים, וההורים שלי נזעקו ואמרו: 'איך לא אמרת לנו?'".

אסנהיים ממשיך ושואל על פרסום נוסף שיצא באותה תקופה, על כך שכץ הטיח בה שהיא "לא מבינה ולא רוצה לעשות כלום", וטען כי תמכה בזמן המשבר בהחזרת הלימודים לילדים בגילאי 0-3 רק ממניעים אישיים, מאחר שהיא "אמא במשרה מלאה". היא משיבה כי "זה מצחיק. חתכתי חופשת לידה באמצע, אז הלכתי לעבוד בלי לעלות בשכר, ועוד שילמתי 10 אלף שקל למטפלת", היא מסבירה, "ה-0 עד 3 לא השפיע עליי בכלל כי הייתה לי מטפלת... כל פעם שיצאתי מהחדר הייתי אומרת, 'אוף, זה לא אמור להיות ככה'".

"מבינים שמשהו לא טוב קרה שם"

בראיון לרדיו 102 FM חשף הבוקר אסנהיים חלקים נוספים. "עסקים קורסים, ואתה רואה איך משרד האוצר מתנהל בתקופה שבה הוא צריך להיות במיטבו. זה פיקוד צפון בזמן מלחמה בלבנון, אתה רואה איך הוא מתפורר מבפנים".

לגבי מערכת היחסים בין השר למנכ"לית שלו לשעבר, מוסיף אסנהיים כי "זה אולי החלק הכי מעניין. השר כץ מזהה את כישרונה ובגיל 37 בלבד ממנה אותה למנכ"לית משרד התחבורה. היא עושה איתו שם קדנציה יפה והם עושים באמת דברים גדולים ביחד... ואז הוא (כץ - ב"ל) מגשים חלום ומגיע למשרד האוצר, והאישה הכי קרובה שהוא רוצה לצדו, זו שתנהל ותתכלל את הכול זו קרן טרנר. היא באה חודש אחד בלבד אחרי לידת בנה השלישי, חותכת חופשת לידה, ומה שהיא רואה וחווה שם במשך 4 חודשים מוביל אותה לעזוב. עזיבה עם שתיקה רועמת. מבינים שמשהו לא טוב קרה שם".

עמרי אסנהיים. יחצ,
פיקוד צפון בזמן המלחמה בלבנון. אסנהיים/יחצ

כץ: "הפסיקה להיות מנכ"לית בהסכמה הדדית"

הדברים הללו, שחושפים טפח קטן מהראיון, הספיקו כדי להביא את כץ להגיב. "לא רציתי להגיד את זה עד עכשיו באופן רשמי, אבל האמת היא שקרן טרנר הפסיקה להיות מנכ"לית משרד האוצר בהסכמה הדדית משום שהיא לא התאימה לתפקיד", אמר כץ מוקדם יותר היום לאולפן "ynet".

בנוסף, התייחס שר האוצר בראיון ל"ynet" לכך שטרנר-אייל חזרה לעבודה לפני סיום חופשת הלידה: "פעמיים לקחתי אותה לתפקידים בחופשת לידה, צריך להבין שיש פה השקפת עולם מבחינתי - אני לא מוכן שבניית משפחה תעכב נשים מלעשות קריירה בכירה". אמירתו של כץ מתעלמת מיחסי הכוחות הקיימים בשוק העבודה לצד הצפיות שמציבה החברה לנשים, והיא אף עוררה זעם וביקורת רבה, הן מהפוליטיקאים והן מארגונים הפועלים לקידום נשים.

י"ור נעמת חגית פאר אמרה בתגובה כי "מדובר באמירות שובניסטיות קלאסיות שלא ייאמנו שמושמעות מפיו של שר בכיר בממשלה במאה ה-21. להזכיר לשר כי החזרה לעבודה אחרי לידה היא חובה על פי חוק ולא מעשה חסד. מדובר במנכ"לית הנחשבת מקצועית ביותר, שהגיעה כזכור ממשרד האוצר וספק אם זקוקה ל'חניכה'. חבל שהשר כץ בחר לגייס את משפחתה, את ילדיה ואת היותה אישה. זה נמוך, זה פטרוני וזה פשוט רע. ספק רב אם היה מעיז לנהוג כך בגבר".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "קשה להאמין שאמירות כל כך אומללות ושוביניסטיות נאמרות על ידי שר בישראל בשנת 2021, ועוד כלפי אישה מקצועית ומוכשרת שהייתה יד ימינו לאורך זמן. ספק אם כץ היה מעז להקטין ולזלזל בצורה כה נמוכה אילו היה מדובר בגבר. זה רק מוכיח לנו הנשים כמה שהמאבק על השוויון עוד רחוק מלהסתיים, ובוודאי כשהבעיה נעוצה עמוק גם בצמרת הממשלה".

בארגון פוליטיקלי קוראת, שמקדם תקשורת פמינסטית, צייצו כי "הרשה לנו לפשט לך את זה: אם אתה צריך לציין את זה כדי לקבל עוגיות-קידום-נשים, לא קידמת, לא תרמת, רק הזקת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully