וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום השואה הבינלאומי: כך זה נראה בעולם העסקים

27.1.2021 / 12:08

נר זיכרון על מגדלי עזריאלי, פייסבוק נלחמת בהכחשת השואה, טיקטוק עם מחווה משלה ועוד יוזמות ופעולות של גורמים עסקיים במשק. כך מנציחות חברות בישראל ובעולם את יום השואה הבינלאומי

יובל בן נריה ומאיר אדוני/עמותת "לחיות בכבוד"

עמותת 'לחיות בכבוד' הפועלת כבר 28 שנים עבור ניצולי שואה קשישים, החליטה להפוך את יום השואה הבינלאומי השנה לחיובי, שמח ויום שיא לאור השנה הקשה שעברה על ניצולי השואה.

בשגרה העמותה מבשלת כל יום מעל ל-1200 מנות חמות לניצולי שואה ובימים כתיקונם מחלקת אותן ב-17 מוקדי חלוקה במרכז הארץ. אך כיום בימי הקורונה מחלקת העמותה את הארוחות לניצולים עד לפתח ביתם.

לרגל יום השואה הבינלאומי, יזמה העמותה פרויקט מיוחד, במסגרתו הגיעו למטבח העמותה בראשון לציון בו מתבשלות מדי יום 1200 המנות שמחולקות לניצולים, השף יובל בן נריה והשף מאיר אדוני, כדי לבשל אוכל גורמה ומפנק לניצולי השואה הקשישים, ממצרכי הבסיס בהם משתמש המטבח מדי יום. שף מאיר אדוני בישל עוף צלוי בבצלים שום סויה וסילאן, אורז בסמטי עם שקדים, אפונה גזר ושעועית ירוקה, משמש מיובש וקרם קוקוס וקארי. ואילו שף יובל בן נריה בישל פרגית בנוסח צ'יקן טיקה מסאלה, תפוח אדמה, זוקיני וכרובית עם עלי קארי, גראם מסאלה ותבלינים, ואורז יסמין מאודה עם חלב קוקוס, הל וכפיר ליים

לאחר שבישלו והכינו את המנות המיוחדות, יצאו השפים לחלק את המנות לניצולים במקבץ דיור בבת-ים, בו קיבלו את פניהם הניצולים והשפים שוחחו איתם על המצב כיום, על השנה האחרונה והקשה שהיתה ועל המציאות של ניצולי השואה בימים אלו.

ארז קרלנשטיין, מנכ"ל 'לחיות בכבוד' ציין בסיום החלוקה כי "עמותת לחיות בכבוד מספקת לניצולים ביטחון תזונתי בשנים האחרונות לחייהם, אך למעשה נותנת להם עוד הרבה יותר. החלוקה היומית, המפגש הקצר אך המשמעותי והפרויקטים הרבים בתקופת הקורונה הביאה את העמותה להיות אחד מהגורמים המרכזיים בחייהם של הניצולים להפגת הבדידות. מידי יום עוד ועוד ניצולים וקשישים פונים אלינו לסיוע ובשנה האחרונה היקף הפעילות של העמותה גדל, התרחב והמגמה רק הולכת וממשיכה.
אנו מודים לשפים על היום המעצים והחשוב הזה. ניצולי השואה אסירי תודה ומעריכים מאוד ועבורם יציאה כזו מהשגרה משפרת את איכות חייהם לאין שיעור".

כחלק מהפרויקט, העמותה מגייסת תרומות להמשך פעילותה והרחבתה, כדי להגיע למיליון ארוחות בשנה, לאור העלייה המתמשכת בביקוש

seperator

פייסבוק הודיעה כי החל מהיום תחבר אנשים למקורות מידע מוסמכים על מאורעות השואה - אנשים שיחפשו בפלטפורמות של פייסבוק אחר מדיניות או כללים שקשורים לשיח על השואה או על הכחשתה, יקבלו הודעה מפייסבוק שתעודד אותם לפנות לקבלת מידע מהימן על השואה באתר ייעודי, מחוץ לכותלי הפלטפורמה. צעדים אלו ננקטים לנוכח העלייה הניכרת של האנטישמיות ברחבי העולם, כמו גם המגמה המדאיגה והרווחת של בני הדור הצעיר שאינם מכירים את מאורעות השואה. בפוסט שפרסם גיא רוזן, VP Integrity בפייסבוק העולמית, כתב כי "פייסבוק מוקירה את זכרם של הקורבנות ומבינה את התפקיד שהיא יכולה למלא בהבטחה ש"לעולם לא עוד". אנחנו רוצים לעזור לקהילה שלנו ללמוד על המאורעות שהובילו לשואה ולרצח העם שקטל כשליש מהאוכלוסייה היהודית ברחבי העולם".

עדכון זה הוא חלק ממאמציה הנרחבים של פייסבוק בחודשים האחרונים, במסגרתם פועלת החברה כדי להשאיר את הכחשת השואה מחוץ לפלטפורמות. באוקטובר האחרון פייסבוק הכריזה על עדכון למדיניות סביב שיח שנאה ואסרה על פרסום כל תוכן שמכחיש או מעוות את השואה. צעד משמעותי זה הוא רק חלק משורת מהלכים, שנועדו לסייע במאבק בשנאה - בין היתר, פייסבוק אסרה על שימוש בסטריאוטיפים אנטישמיים שמתייחסים לכוח הקולקטיבי של היהודים, שמתוארים כמי שמנסים להשתלט על העולם ולהתברג במוסדות מרכזיים.

האתר aboutholocaust.org הוקם על ידי הקונגרס היהודי העולמי בתמיכת אונסק"ו ונועד לספק לדור הצעיר מידע חיוני על מורשת השואה והגבורה. האתר מנגיש לקוראים את המידע העובדתי לצד עדויות של ניצולים - כלל התכנים שבאתר עברו בקרה מצד מומחים מובילים מתחום לימוד וחקר השואה.

אודרה אזולאי, מנכ"לית אונסקו: "החיבור ההיסטורי למאורעות השואה הוא המפתח למאבק בהכחשה ובהתפשטות של תיאוריות קונספירציה. יש לצייד אנשים בידע ובכלים שבאמצעותם יתנגדו לתפיסות העולם האנטישמיות, הגזעניות ושטופות השנאה - ובכך לאתגר את מי שמבקש לנצל את הבורות. עלינו להמשיך ולשלב כוחות ולשתף מידע אמין ומבוסס ברשתות החברתיות. שותפות זו היא צעד ברור בכיוון הנכון".

רונאלד ס. לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי: "הכחשה ועיוות של השואה, כמו גם הפצת מיתוסים קונספירטיביים באשר למאורעות, משמשים בסיס לשיח אנטישמי והסתה לשנאה בשם העליונות הלבנה, הנאו-נאצים ושאר כוחות קיצוניים. הקונגרס היהודי העולמי שמח לעבוד לצד אונסקו ופייסבוק על מנת להבטיח שקהילת המשתמשים בפייסבוק, המונה למעלה מ-2.7 מיליארד אנשים, תקבל מידע מקיף ומדויק אודות השואה. החיבור של משתמשי פייסבוק לאתר שלנו יתרום לקידום הסובלנות והאמפתיה, כתשובה לאנטישמיות ולשנאה".

הכלי יהיה זמין תחילה במדינות דוברות אנגלית וייפתח לשימוש באוסטרליה, ניו זילנד, קנדה, הממלכה המאוחדת, אירלנד וארצות הברית. בחודשים הקרובים הוא יורחב לשפות ולמדינות נוספות. פייסבוק מודה לשותפים הרבים שלקחו חלק בעדכון זה, ביניהם: מרכז סיימון ויזנטל, הוועד היהודי-אמריקאי, ארגון בני ברית העולמי, Hope not Hate, Community Security Trust ו-Amadeu Antonio Foundation. פייסבוק תמשיך לפעול לצד לארגונים ברחבי העולם כדי להילחם בשנאה ובדעה קדומה ולעודד סובלנות וכבוד לכלל האוכלוסיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
seperator

לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שמצוין היום, (רביעי, 27.1) יוארו מגדלי עזריאלי בתל אביב בפנסי לייזר עם הכיתוב WeRemember#, זאת במסגרת שיתוף פעולה עם הקונגרס היהודי העולמי, שיזם ומריץ את קמפיין WeRemember# ברחבי העולם, זו השנה החמישית ברציפות.

על המגדל המשולש, המתנשא לגובה 169 מטרים, תואר הסיסמא #WeRemember ועל המגדל המרובע, המתנשא לגובה 154 מטר, יואר נר זיכרון. לדברי גורמים בקבוצת עזריאלי, זו הפעם הראשונה שמגדלי עזריאלי יוארו מאז פרויקט דגל אורות התקווה שהתקיים ב-2009.

דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי: "העובדה שהולך וקרב היום שבו לא יחיו בעולמנו עדים לזוועות השואה היא נורת אזהרה עבור כולנו - עלינו לעשות כל מאמץ על מנת שהמאורעות לא יישכחו לעולם ויהיו חרוטים בליבנו. עלינו לזכור ולהזכיר, ולפעול בנחישות כנגד השנאה והאנטישמיות, שמרימה את ראשה גם בימינו, קרוב ל- 80 שנה אחרי. כדור שני לניצולי שואה וכמי שלא זכתה לצערה להכיר את סבה וסבתה שנספו בשואה, נר הזיכרון הוא גם ניצחון אישי שלי. אני מקדישה אותו באהבה רבה לאבי היקר זכרונו לברכה ולזכרם של כל נספי השואה".

גדי אריאלי, יו"ר הקונגרס היהודי העולמי בישראל: "הנצחת השואה וזיכרון המלחמה והגורמים לה - בפרט שנאה ואנטישמיות - הם משימה לאומית ומשימה עולמית. אני מברך על שיתוף הפעולה עם קבוצת עזריאלי לטובת העלאת המודעות לנושא חשוב זה".

הקונגרס היהודי העולמי (WJC) יוביל זו השנה החמישית ברציפות את קמפיין WeRemember# ברשתות החברתיות ובשורת אירועים בבירות העולם: וושינגטון, פאריז, ברלין וירושלים. בשנה שעברה נחשפו לקמפיין כ-650 מיליון אזרחים ברחבי העולם. גם השנה מצפים בקונגרס להיענותם של אלפים בארץ ובעולם שיעלו לרשתות צילום ובו שלט עם הכיתוב הנ"ל. בין משתתפי הקמפיין לאורך השנים נמנים הנשיא ראובן ריבלין, נשיאת גרמניה אנגלה מרקל, האפיפיור פרנציקוס, מזכ"0ל האו"ם אנטוניו גוטרש והכוכבת הבינלאומית גל גדות.

נר זיכרון על מגדלי עזריאלי. אלי דסה,
נר הזיכרון על מגדלי עזריאלי/אלי דסה

פלטפורמת שיתוף התוכן טיקטוק מציינת את יום השואה הבינלאומי, שחל היום, בשורה של יוזמות תוכן ייחודיות עבור מאות מיליוני חברי הקהילה שלה ברחבי העולם. בנוסף קוראים בטיקטוק לחברי הקהילה לשתף בעצמם תוכן רלוונטי ולהצמיד לו את התיוג (האשטאג) #WeRemember - לו כבר מעל 22 מיליון צפיות.

אחת מיוזמות התוכן הייחודיות מקורה בישראל. מדובר באירוע שיערך בשידור חי מאוניברסיטת חיפה, במסגרתו סטודנטים סטודנטים מהתוכנית הבינלאומית לחקר השואה ע"ש וייס-לבנת ישיבו לשאלות שונות, בעיקר יוצאות דופן ושגרתיות, אודות השואה בפורמט המוכר מהתוכנית "סליחה על השאלה".

בטיקטוק אמרו כי מטרת הקמפיין היא לשמר את הסיפורים הייחודיים על שאירע בשואה, עדויות הניצולים והידע המחקרי הרב שנצבר בנושא ולהנגיש אותם, באנגלית, לציבור רחב ומגוון, שהתוכן הזה אינו נגיש עבורם בדרך כלל. המסר המרכזי של הקמפיין הוא Lest We Forget - לבל נשכח.

אירוע תוכן נוסף יגיע מפריז, שם תיפתח בשידור חי תערוכה בשם Lest We Forget בה יוצגו כ-200 תמונות של ניצולי שואה. טיקטוק תשדר גם את הטקס הרשמי לציון יום השואה הבינלאומי מאתר מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בפולין, בו ישתתפו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשיא פולין אנדז'יי דודה, ונשיא גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר ומכובדים נוספים.

אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל: "השואה היא אות קין על ההיסטוריה של האנושות ועל כל אדם - בין אם הוא חי בישראל או על אי באוקינוס, בעיר באמריקה או בכפר באסיה - להכיר את הזוועות, הרקע וההשלכות שלה. רק כך נוכל אנחנו, כבני אנוש, להבטיח שרצח עם שיטתי ומתוכנן שכזה לא יישכח ולא יישנה. אנחנו בטיקטוק חשים חובה לנצל את היכולת שלנו להנגיש תוכן בפורמט ייחודי למיליוני חברי קהילה כדי להדגיש את המסר הזה - לבל נשכח".

נשיא אוני חיפה פרופסור רון רובין: "אנחנו מאמינים כי זוהי חובתנו לפגוש את בני הנוער מרחבי העולם בפלטפורמות בהן הם נמצאים כדי להבטיח שזיכרון השואה לא ישכח".

seperator

אסתר פייניאק מורגנשטרן, ניצולת שואה, שחוגגת השבוע את יום הולדתה ה-100, קיבלה סלסלה מתלמידי החווה החקלאית במטה יהודה, אשר ביקרו אותה השבוע והעניקו לה סל מלא אהבה עם התוצרת החקלאית שהתלמידים גידלו בחווה, לכבוד ט"ו בשבט. מדובר במיזם משותף למועצה, לחווה החקלאית ולאגף לשירותים החברתיים. "אמא מאוד התרגשה שקיבלה מתוצרת החווה החקלאית לכבוד ט"ו בשבט היא הייתה נבוכה ומאוד התרגשה", סיפרה בתה.

אסתר נולדה בפולין ב-1921 בעיר אלכסנדרוב קנייבסקי. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, 1939, היא עבדה בעיר לודג' כמטפלת ושהתה בגטו עד 1945 אז העבירו אותה למחנה ההשמדה אושוויץ. בעקבות העומס במחנה, הועברה אסתר למחנה אחר ולמעשה בזכות זה ניצלו חייה: הרוסים שיחררו את המחנה בתשעה במאי 1945 ולאורך כל חייה ציינה אסתר את היום הזה כיום מיוחד בו יצאה לחופש. רק אסתר ואחותה שרדו את התופת והתקופה החשוכה ביותר בהיסטוריה האנושית.

בשנת 1947 פגשה את סאלק במחנה פליטים באוסטריה ולאחר שנה נישאו ועברו להתגורר בבוליביה. הם עברו לבוליביה ובשנת 49' נולדה בתה היחידה של אסתר. אחרי 13 שנה עברה אסתר ומשפחתה לארה"ב, שם התגוררה רוב חייה. על הקיר היו שתי תמונות בבית בארה"ב: של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל ושל ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון. לפני כ-30 שנה התגוררה בישראל במשך שבע שנים, אך ליבה לא נתן לה להשאיר לבד את אחותה היחידה, ששרדה איתה את השואה מתוך 11 אחים ואחיות. לכן, היא חזרה להתגורר בארה"ב.

אסתר עבדה כמנהלת במפעל של עבודות יד בארה"ב. "הביטחון שהיה לה בארה"ב היה חשוב לה יותר מהכל, היא טיפלה בנשים מבוגרות ממנה. כל הזמן עבדה והייתה פעילה עד שהגיעה לגיל 75, עד להתדרדרות של הזיכרון", סיפרה בתה.

בשנת 2015 עלתה אסתר לישראל, לקיבוץ צרעה, קרוב לנכדותיה ניניה ובתה. "סבתא אישה אמיצה ואצילה, תמיד לבושה במיטב בגדיה מחייכת לכל עובר אורח ומתעניינת בשלומם לא מוותרת על אף שפתון וורוד לפני כל תמונה", סיפרה נכדתה. "תמיד היא היתה עצמאית. כשביקרנו אותה בארה"ב היא תמיד בישלה את האוכל הכי טעים, מגלגלת כל קציצה בגודל המדויק. לאורך כל השנים היא לא שכחה אף יום הולדת שלנו ותזמנה את שליחת המכתבים אלינו, כך שיגיעו במועד. זכינו בסבתא מיוחדת מאוד. ששומרת בליבה שנים ארוכות של כאב וגעגוע".

לדברי הנכדה, בשנים האחרונות סבתה אינה מדברת הרבה, "אבל הניצוץ בעיניה ממלא את ליבנו יש לנו זכות להיות עם סבתא ומודים לקיבוץ שקיבל אותה בזרועות פתוחות ומאחלים לה רק טוב".

אסתר בת ה-100 ממטה יהודה. יחצ,
ניצוץ בעיניים. אסתר פייגניאק/יחצ

חיים ארביב, בן 86, ניצול שואה, שחקן שחמט, אשר עבר מחנה ריכוז בלוב בתקופת השואה, עלה לארץ עם משפחתו לאחר המלחמה ב1949 ושירת 42 שנה במערכת הביטחון ומלמד בהתנדבות שחמט בגני הילדים ובמוסדות הגיל השלישי היום הוא הולך לשחק במסגרת אירוע התרמה מיוחד לטובת ניצולי שואה נזקקים שידם אינה משגת לאוכל, אמצעי חימום, תרופות ועוד. קשישים נתמכי ארגון לתת. חיים נמנה על 6 מדליקי המשואות בטקס יום הזיכרון לשואה ביד ושם בירושלים בשנת 2020.

כחלק מאירוע ההתרמה למען ניצולי השואה, פרי של שיתוף פעולה בין מועדון "שחמט לכל", אשר מפעיל תוכנית אירועי און ליין Chess4Solidarity, ארגון לתת והתאחדות "אילת" במסגרתה פועל ענף השחמט בישראל, ישחק חיים ארביב משחק סימולטני נגד 6 שחקנים לזכר 6 המיליונים שקיפחו חייהם בשואה.

חיים ארביב: "עברתי הרבה בחיי, הצלחתי לשרוד את מחנה הריכוז ואת השנים הקשות של השואה, להגיע לארץ ישראל ולבנות פה בית. שפר מזלי והצלחתי להגיע למצב בו אני מסוגל לסייע לניצולי שואה אחרים, אשר גם בשנים אלה של שיבה נמצאים בפני שוקת שבורה. הניצולים פונים לארגון לתת, שעושים עבודת קודש ומסייעים לניצולים אלה במזון , אמצעי חימום, תמיכה נפשית ועוד. אני מקווה שבעזרת האירוע היום נוכל לסייע עוד לכמה שיותר ניצולים".

צחי לנגר, סמנכ"ל שיווק לתת: "דוח העוני האחרון של ארגון לתת מראה כי שליש מהמשפחות בישראל חיות בעוני (850,000 משפחות). עוד מראה הדוח כי 86% מהקשישים נתמכי הסיוע חוו תחושת בדידות במהלך המשבר, וכ- 21.6% מהקשישים הנתמכים חששו בתקופת משבר הקורונה למות בביתם ושאיש לא ידע מכך. עשרות אלפי קשישים ניצולי שואה שעודם בחיים, חיים במצוקה קשה. על כולנו לעשות כל מה שאפשר על מנת לגרום לכך שאף ניצול שואה לא יהיה רעב".

ליאור איזנברג מנהל "שחמט לכל" ומיזם Chess4Solidarity: "האירוע היום, מעבר לעובדה שהוא מחבר בין אוכלוסיות, בא להעביר מסר חשוב ופשוט לציבור הרחב בהקשר של ניצולי השואה שבזכותם אנו כאן והוא - לתת".

חיים ארביב. יחצ,
חיים ארביב/יחצ

ירדנה זלבסקי, שורדת שואה בת 93 המתגוררת כיום בירושלים, הפכה את זיכרונותיה הקשים מהמלחמה והתקופה שהיתה באושוויץ לסדרת ריקמות יד מרהיבות, שאף אוגדו לספר.

הריקמות הצבעוניות מתארות את ילדותה השלווה בצ'כוסלובקיה עם משפחתה האוהבת, הגירוש מהבית בשואה וההפרדה ממשפחתה שהלכה אל מותה, כיצד מצאה עצמה נערה בת 16 לבדה באושוויץ, האירועים והזוועות שחוותה והיתה עדה להם וכיצד שהפכה לעובדת במפעל נשק בגרמניה כדי להציל את חייה.

לאחר שנים של עבודה הגשימה ירדנה את חלומה והציגה את היצירות המיוחדות שהכינה בפני נשיא המדינה, ראובן ריבלין במפגש מיוחד שאורגן עבורה על ידי עמותת Dreamers. היא העניקה לו את אחת מעבודותיה כשי לתליה בבית הנשיא. ריבלין הודה לירדנה זלבסקי על המפגש המרגש: "שמעתי על עבודתך שהיא מסירות הנפש ועל אהבתך לאמנות שמרחיבה את הנפש. זה כבוד גדול לבית הנשיא שבאת לכאן." ירדנה התרגשה עד דמעות ואמרה שזהו יום גדול עבורה ושהיא לא דמיינה שאפשר לחלום עד כדי כך ושהחלום יהפוך למציאות.

אלון לוי, מנכ"ל עמותת Dreamers: "זו זכות גדולה עבורנו להגשים את חלומה של ירדנה. אנחנו מודים על כך לנשיא המדינה ולרבים שסייעו במימושו. היא מוכיחה שלא משנה הגיל - לעולם לא צריך להפסיק לחלום. "

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully