וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נלמד את ביבי לקח שלא ישכח, נעשה הפגנות שלא נראו כמותן במדינה"

1.2.2021 / 13:09

נהגי המוניות ממורמרים מהחלטת משרד התחבורה לייקר ב-20 אחוז בלבד את תעריף הנסיעות הבין-עירוניות. מנכ"ל האיגוד: "נתניהו פוגע לנו בפרנסה". נהג מונית: "לא אתן את הקול שלי על עיוור כי זה ביבי". וגם: מדוע הגיע ויכוח בין נהג מונית לנוסע לבית המשפט?

נתניהו: "אבקש להוסיף לפחות שבועיים לסגר הגבולות"/צילום: שי מכלוף

"ביבי נתניהו הבטיח לנהגי המוניות ולא קיים. אז אני אומר לו, ביבי, אם אתה לא מעלה את התעריף כמו שביקשנו, תוך שבוע אני מכנס את האסיפה של נהגי המוניות. אנו שוקלים אם לתמוך באדם שמבטיח לנו בפעם השנייה ולא מקיים. הוא פוגע לנו בפרנסה. אם עוד שבוע זה לא קורה, אנחנו נעשה הפגנות שלא נראו כמותן במדינה". כך אומר היום לוואלה! עסקים, יהודה בר אור, מנכ"ל איגוד המוניות, על רקע חוסר השביעות שלהם מהנכונות של משרד התחבורה לייקר את התעריף של נסיעות מחוץ לעיר ב-20% בלבד ולא ב-40% כפי שדורש האיגוד.

הנהגים מלינים על ההחלטה שנתקבלה לפני מספר חודשים להוזיל את הנסיעה בכבישים הבין עירוניים, מה שהוביל לדבריהם לירידה דרסטית בהכנסותיהם. כפועל יוצא, לפני מספר שבועות נעתר משרד התחבורה לבקשתם באופן חלקי להעלאות את התעריף וסוכם כי מחיר הנסיעה הבין עירונית יתייקר בשיעור של 20% לאחר 10 הק"מ הראשונים.

האיום של בר אור צפוי בהחלט להדהד הישר ללשכת ראש הממשלה, שכן נהגי המוניות מזוהים באופן היסטורי עם הצבעה למפלגת הליכוד, אך הסכמה לדרישתם צפויה להקים עליהם קול צעקה ציבורית, קל וחומר לאור המצב הכלכלי השורר במשק כיום.

מוניות בתל אביב. ShutterStock
נהגי המוניות יילכו עד הסוף?/ShutterStock

"ביבי חזק בדיבורים, אלוף העולם, אבל בוא נראה אותו מסובב אותנו הפעם, אנחנו נלמד אותו לקח שלא ישכח", אומר לנו נהג מונית שמצדד בעמדתו של בא אור " לא יקום ולא יהיה, אם לא יעלו את התעריף, אנחנו לא ניתן לו את הקול שלנו. ואנחנו מלוכדים כי זו מלחמת קיום, ואם אני צריך לבחור בין להאכיל את הילדים שלי לביבי, אז עם כל הכבוד..." לדבריו, "שביבי יעשה לבד את החישוב. יש בישראל 24 אלף נהגי מונית, עם המשפחות שלהם זה יוצא 2-3 מנדטים שיתעופפו. אין דבר כזה לתת את הקול שלי על עיוור כי זה ביבי. הימים האלו עברו מהעולם. לא יעלה? לא יהיה ראש ממשלה".

אין זו הפעם הראשונה בה נהגי המוניות מוחים על ההדרדרות במצבם הכלכלי. לפני כחודש, במסגרת כתבה שפורסמה כאן, הלין נהג מונית על המשבר העמוק. "אני לוקח הביתה כל יום שכר כמו ילד בן 16 שעובד בבורגר ראנץ', רק ההבדל הוא שלי יש שני ילדים להאכיל, אחד עם מוגבלות, ואישה על הראש. אני כל היום על המונית, יצאה לי כבר הנשמה, ואין פרנסה, רק רונדלים בעיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

30 שקל לשעה

איך נהגי המוניות הגיעו " לפת לחם"? לדברי בר אור, היו ימים יפים בהם נהגים השתכרו בכבוד, אבל אז נסעו על הכביש 8,000 מוניות. "היום יש בישראל למעלה מ-24 אלף, מה שמייצר יחס מופרע של נהג מונית לכל 350 תושבים. בכל מדינה נאורה אחרת, המספר הוא 1 ל-1,000, כך שלמצב שלנו יש הסבר ברור". בר אור מותח ביקורת חריפה מאוד על החלטת הממשלה ההיסטורית להפקיע מהם את הבלעדיות על הסעה בשכר באמצעות חברות ההסעה: "אין להם צורך במספר, בתחנה, בכל הבירוקרטיה, אז הם יכולים לשבור מחירים. כל החברות הללו לקחו את העבודה שלנו. אני נהג מונית 42 שנים. עד לפני 15 שנה התפרנסנו בכבוד. היינו מסיעים את העובדים של חברות חשמל, של העירייה של הממפעלים. אבל בהדרגה צמצמו את היקף העבודה שלנו. אכלו לנו את הפרנסה".

בר אור ציין כי קודם לקורונה, נהג מונית הרוויח בממוצע 30 שקלים לשעה: "זו בדיקה שנערכה עפ"י נתונים של כ-5,000 מוניות, תוך ניתוח הדוחות השנתיים שלהם. בגלל הקורונה, המחזור שלנו ירד דרסטית: קח אותי למשל, עשיתי היום 101 קילומטר בשש שעות, והכנסתי 120 שקל ברוטו, איך אפשר לחיות ככה?"

אחת מהאינדיקציות שבר אור מספק לגבי מצבם העגום של המוניות היא הביקוש למספרים ירוקים. לדבריו, נכון לעכשיו מופקדים במשרד הרישוי לא פחות מ 2,400 'כובעים' של בעלי מספרים שממתינים להשכיר אותם, אך ללא הצלחה: "עד לא לפני הרבה זמן, העלות החודשית להשכרה עמדה על 1,300 + מע"מ, אבל כיום גם ב- 800 שקלים לא תמצא".

ביקור רה"מ נתניהו בשדרות 27 בינואר 2021. לירון מולדובן
"ביבי חזק בדיבורים, אלוף העולם, אבל בוא נראה אותו מסובב אותנו הפעם"/לירון מולדובן

זעקתם של נהגי המוניות מתקבלת ברגשות מעורבים אצל קהל המשתמשים. "ליבי איתם אבל כל נסיעה קטנה, אפילו של 3 קילומטרים, מסתכמת בתשלום של 30 שקלים, התחושה היא שגוזלים אותנו", אומר לנו אור נדב. צבי רוזן, שגם הוא משתמש תדיר בשירותיהם, מתקשה לעבור לסדר היום על האיום של בר אור: "נמאס כבר מכל הגילדות הללו שמנהלות את המדינה. די כבר. אני אשם שמחירי הדלק יקרים? שאישרו לעשרות אלפים להיות נהגים? רוששו אותנו".

המאבק בין הלקוחות והנהגים על תעריפי הנסיעה, הגיע עד לבית המשפט. לאחרונה זוכה נהג מונית שהואשם כי טרק את דלת תא המטען על ראשו של בחור, על רקע חוסר הנכונות של קרוביו לשלם תעריף מופקע. הסיפור המוזר התרחש בשנת 2018, במסגרתו הסיע הסיע הנאשם זוג משדה התעופה לביתו ברעננה, אך לכשהגיעו ליעד, סירבו השניים לשלם את עלותה הגבוהה של הנסיעה. לאור התעקשותם שלא לשלם, סירב נהג המונית לפתח את דלת תא המטען ולאפשר להם לקחת את המזוודות. אחיו של הנוסע, שהיה בקרבת מקום, הגיע לזירה וניסה בכוח להוציא אותן מהבגאז' אולם אז סגר הנהג בעוצמה את תא המטען על ראשו , מה שהוביל כמובן לגרימת חבלה חמורה במצחו.

המשטרה כמובן נכנסה לתמונה ואחרי חקירה קצרה, הוחלט להגיש כתב אישום כנהג הנהג הקפריזי על עבירה של תקיפה שגורמת חבלה של ממש. לבית המשפט הוצגו ראיות - תצהיר של השניים, בו נכתב כי התא נטרק בעוצמה ובחופזה על ראשו של האח. הנאשם כפר בהאשמה וטען כי היתה זו טעות וככל הנראה, ברגע שהחל לסגור את תא המטען, ניסה המתלונן לשלוף את התיק ונפגע. בסופו של יום, זיכה בית המשפט את הנהג היות ונקבע כי אין באפשרותו לקבוע מעבר לכל ספיק סביר שהנאשם תקף את המתלונן. עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזיקין בלשכת עורכי הדין, מסביר כי חרף הזיכוי, מדובר באירוע שעולה לכדי הגדרה של תאונת דרכים, מה שמזכה את הנפגע בקבלת פיצוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully