וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט בלי קקאו: כך כבשה הנוטלה את העולם

רונית מטיאס

4.2.2021 / 13:25

מחסור בקקאו בעקבות מלחמת העולם השנייה הביא למציאת פתרון - ממרח מבוסס אגוזים. הפיתרון הפך לאחד מהמוצרים האהובים בעולם והוא נמכר ב-160 מדינות בעולם בכמויות כמעט בלתי נתפסות

נוטלה. נסטלה,
נוטלה/נסטלה

יום הנוטלה העולמי שיחול מחר (שישי) הוא סיבה טובה ללקק בהיסטוריה של המותג שיוצר לראשונה בשנות ה-40 של המאה ה-20. נוטלה הוא ממרח שוקולד על בסיס אגוזי לוז והוא נחשב לאחד הממרחים האהובים ביותר בישראל ובעולם. הממרח מופץ בכ-160 מדינות בעולם. למעשה, כמות הנוטלה המיוצרת בעולם במהלך שנה אחת, יכולה להקיף את כדור הארץ כמעט פעמיים.

פיטרו פררו, קונדיטור מפיימונטה שבצפון מערב איטליה, אזור הידוע בקולינריה מגוונת, יינות, פטריות כמהין ומולדת ה-slow food, הקים ב-1946 את חברת פררו - יצרנית שוקולד וממתקים שבסיסה בטורינו בירת האזור. מלחמת העולם השנייה הביאה למחסור באספקת קקאו לאירופה. פררו שהיה מודע למחסור, רכש אזור לגידול אגוזים בעיר אלבה, במטרה להפיק קרם אגוזים שיהווה תחליף לשוקולד שהיה יקר באותם ימים. ב-1946 פררו המציא מוצר מתוק עשוי אגוזי לוז, סוכר ומעט קקאו שנחשב לנדיר באותם ימים, הוא ייצר את הממתק כגוש שניתן היה לחתוך ולהגיש על לחם, וקרא לוGiandujot , על-שם דמות ידועה מהקרנבל. בהמשך השם Giandujot שונה ל SuperCrema-ואת המוצר ניתן היה למרוח בקלות על לחם.

נוטלה מודעה מ 1951. נסטלה,
פרסומת לנוטלה מ-1951/נסטלה

בשנת 1964, מישל, בנו של פיטרו פררו, ערך מקצה שיפורים למתכון המקורי, ובתהליך של ניסוי וטעייה יצר לראשונה מוצר קרם אגוזי לוז וקקאו, שלימים הפך לממרח האהוב בצנצנת שזכה לשם נוטלה.

ב-1965 הושקה הנוטלה בגרמניה וב-1996 נערכה שם ארוחת-בוקר קונטיננטלית עם כ-28,000 חוגגים, ארוחה שנכנסה לספר השיאים של גינס. בצרפת הושקה הנוטלה ב-1966 ואת חגיגות ה-30 ציינו שם באירוע בשם generation Nutella שכלל תערוכת עבודות שנעשו בשנים 1966-1996 על-ידי אמנים בשנות ה-30 לחייהם שגדלו על ארוחת בוקר שכללה לחם ונוטלה.

לישראל הגיעה הנוטלה בשנת 1975 ובואתה שנה הוקם מפעל באוסטרליה שהיה הראשון מחוץ לאירופה.

את הקרדיט לקיום יום הנוטלה העולמי יש לזקוף לזכותה של שרה רוסו, בלוגרית אמריקאית ממוצא איטלקי, פריקית של נוטלה, שהחליטה ב-2007 להקדיש יום בשנה לממרח האהוב עליה. כך, הפך ה-5 בפברואר ליום הנוטלה העולמי, כשאוהבי הנוטלה מכל העולם נקראו להתאחד ולהרים לנוטלה, ולהכיר את הממרח למי שבעוונותיו לא הכיר. היום הפך לפולארי וב-2015, חברת פררו פנתה לרוסו בבקשה שתעביר אליה את הבעלות על היום הקדוש הזה. כך, באמצעות המעריצים והרשתות החברתיות, היום הפך לפופולארי בעולם, ונכנס רשמית ללוח השנה.

עוד בוואלה!

מ-50 ק"ג ליום למותג המוביל בעולם: סיפורה של ברילה

לכתבה המלאה
נוטלה מודעה מ 1964. נסטלה,
פרסומת לנוטלה מ-1964/נסטלה

עוד קצת מידע: כמות צנצנות הנוטלה הנמכרות מדי שנה יכולות לכסות את החומה הסינית 8 פעמים; עם כמות צנצנות הנוטלה המיוצרות מדי שנה, ניתן לתחום את שפת נהר הדנובה 26 פעמים; כמות הנוטלה המיוצרת בשנה שוקלת כמו בניין האמפייר סטייט; את כמות הנוטלה הנמכרת בשנה, אפשר למרוח על פני 1000 מגרשי כדורגל; כמות אגוזי הלוז שהחברה רוכשת בשנתיים, עשויה למלא את שטח הקולוסיאום שברומא (טורקיה השכנה מספקת 75% מהתפוקה העולמית של אגוזי הלוז, שהינם המרכיב העיקרי של הנוטלה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully