וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד לפסח: איפה תמצאו את סל חומרי הניקוי הזול ביותר?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 5.3.2021 / 0:05

פסח הוא חג הניקיון הלאומי, ומסתבר שהתכונה הזאת חוזה מגזרים ומחלחלת אף לציבור הלא יהודי בישראל. האם חל שינוי בהרגלי הניקוי בעקבות הקורונה, וכמובן: אצל מי מבין הרשתות הגדולות נמצא סל חומרי הניקוי הזול ביותר?

חומר ניקוי. ShutterStock
מסתבר שכולם מנקים יותר לקראת פסח/ShutterStock

חג הפסח בפתח, וכמו בכל שנה ניקיון הבית תופס מקום נכבד בהכנות לחג. מסתבר שימי טרום החג משפיעים על התנהגות הקונים והצרכנים, גם על מי שאינם מעידים על עצמם שהם "עושים פאנלים". מתברר שחג הפסח הוא אחד החגים המשפיעים ביותר על צריכת חומרי הניקוי והחלק המפתיע שהוא לא רק משפיע על המגזר החרדי והמסורתי, אלא גם על החילוני ואפילו על תושביה הלא יהודים של ישראל, שאין להם צורך או מנהג להכשיר את הבית לפסח באמצעות ניקיון יסודי. תרבות הצריכה, כך מתברר, מקרינה במקרה הזה מהרוב היהודי על הכלל.

לא רק יהודים

הנקודה המגזרית היא מעניינת בהקשר של חומרי הניקוי, כי כאשר סוקרים צרכנים אודות רכישת מזון כשר לפסח וההקפדה על הימנעות מחמץ בתקופת החג, מתגלים דפוסי צריכה שונים בין דת לדת וממגזר למגזר (גם בין עדות שונות בתוך המגזר היהודי, למשל בנושא צריכת קטניות במהלך ימי החג), אך כאשר אנו מדברים על ניקיון ניתן להבחין בתגובות שהן פחות מובחנות על פי דת, לאום או עדה ועוסקות יותר בשלושה סוגים של צרכנים: "המנקה המתמיד" שהוא חובב ניקיון בכל ימות השנה, "הצרכן האדיש" ששום מועד או שיוך תרבותי לא יגרום לו לנקות יותר דווקא לקראת הפסח, ולקבוצה הגדולה של מי שמעידים על עצמם שהם מתכוונים לנקות את הבית באופן יסודי במיוחד לקראת החג הקרב. כאמור, לא מדובר רק ביהודים: בחודש שלפני חג הפסח נרשם גידול חד במכירות מוצרי ניקוי גם במגזר הערבי.

למה דווקא בפסח?

השאלה היא מה גורם לציבור החילוני או הערבי, שאינו מכין את ביתו לפסח בצורה מובהקת, לצרוך יותר חומרי ניקוי?

לשאלה זו יש שתי תשובות: הראשונה היא השפעה תרבותית של שנים רבות, שנמשכת עוד מדורות קודמים, שנהגו לנקות ולהכשיר את הבית לקראת פסח, נוהג שחלחל לדורות הבאים הגם שהתרחקו מהאמונה ומציוויי הדת. השנייה - והיא ההשפעה המשמעותית יותר - היא טריוויאלית בהרבה: מדובר בתקופה שבה מתקיימים מבצעים ופרסומים לחומרי ניקוי והחשיפה אליהם בנקודות המכירה היא גבוה משמעותית מאשר בימים כתיקונם.

קונים אשר מגיעים לרשתות השיווק לבצע את קניותיהם בתקופה הזו נחשפים לתצוגות מאסיביות המלווים במבצעים אטרקטיביים של חומרי ועזרי ניקוי במחירים מפתיעים ומוזלים, לעיתים בעשרות אחוזים מהמחירים שאנו רגילים אליהם. ההשפעות בולטות אפילו באתרי המכירה המקוונים בתקופה הזו, כך שגם צרכן שלא יגיע בתקופה זו לבצע רכישה פרונטלית ייחשף לגירוי המוצרים והמבצעים, כך שהגירוי זהה כמעט עבור רוב הרוכשים הפוטנציאליים. אחד ממאפייני התקופה היא קנייה מרוכזת ומוגברת של חומרי ניקוי. רוב הצרכנים רוכשים מותגים מוכרים, אך גם החדרת מוצרים חדשים לצרכן בימים אלו רושמת אחוזי הצלחה גבוהים יותר.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
חומרי ניקוי של סנו. סנו,
סנו, המותג המוביל בשוק הישראלי/סנו

על קורונה ואקונומיקה

השנה האחרונה גרמה לשינויים משמעותיים בתרבות הצריכה. המודעת של הציבור לנושא ההיגיינה זינקה ולא מדובר רק בהיגיינה האישית אלא גם הסביבתית, בדגש על מוצרים אנטי-בקטריאליים ומוצרים אחרים שאינם "רק" מנקים אלא נחשבים גם למחטאים. כך נרשמה עלייה במכירות מטליות לחות ומרססי חיטוי וניקוי שונים.

בשוק העולמי של חומרי הניקוי ישנם לא מעט שחקנים מוכרים, אך בישראל "סנו" מובילה את התחום מבחינת היקף המכירות, חדשנות ונאמנות מותג גבוהה, ומציגה פתרונות בכל סגמנט בתחום מול המותגים הבינלאומיים, עם מותגים כגון: סנו סושי, מקסימה וג'אול, חברת פרוקטר אנד גמבל העולמית שמיוצגת בישראל על ידי חברת דיפלומט מחזיקה במותגים כגון: אריאל, טייד, פיירי ועוד. עוד נציין בין היבואנים את חברת רקיט בנקיזר העולמית, שמשווקת את מותגי קליה, קולון, פיניש ודיטול. מותג ישראלי נוסף אשר ביצע מתיחת פנים וזכה לחשיפה בחודשים האחרונים הוא המותג טאצ' של חברת שניב אשר מציע מגוון מוצרים ופתרונות, לרוב במחירים נמוכים יותר מהמוצרים של המותגים המובילים.

התחרות ברשתות השיווק בימים האלו גועשת וסוערת בניסיון לתפוס את תשומת לב הקונים וליהנות מגידול במכירות עם הצגת מבצעים אטרקטיביים במיוחד לחומרי ועזרי הניקוי, המכון לחקר הקמעונאות בשיתוף נתוני משרד הכלכלה המבוססים, ממערכת השוואת המחירים של פרייסז (המחירים המצויינים מבוססים על מחירי הרשתות ששודרו למשרד הכלכלה והופקו באמצעות מערכת CHP ומערכת פרייסז על ידי המכון לחקר הקמעונאות). יצא לבדוק האם ישנם פערים משמעותיים בין סלי חומרי הניקוי בין הרשתות השונות, היכן נחסוך (עד) עשרות אחוזים והיכן נשלם יותר.

סל מוצרי הניקיון לפסח ברשתות השונות

הטבלה לא משקרת

עבור מי שלא מבקש להתעמק במספרים, דירגנו את הרשתות מהזולה ליקרה ביותר. מנתוני הטבלה עולה בבירור כי הרשת הזולה ביותר, מבין אלה שנדגמו, לרכישת חומרי ניקוי היא רמי לוי, ובפער לא גדול מאחוירה: אושר עד ומחסני השוק.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

אישה קונה אלכוהול בסופרמקרט. ShutterStock
אישה קונה אלכוהול בסופרמקרט/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully