וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מלחמה למוזיקה: ה-ZIPPO הוא כוכב אמריקני אמיתי

רונית מטיאס

19.3.2021 / 0:25

הוא נלחם בנאצים, הופיע בסרטים ועוזר לנו להתרגש מבלדות נוגות בזמן הופעות. כך הפך מאבק במצית אוסטרי מסורבל למצית המוכר שהוא אחד מפרטי האספנות המוכרים בעולם

זיפו. ShutterStock
זיפו/ShutterStock

מותג המציתים האמריקני ZIPPO שנוסד בשנות ה-30, הפך לאחד הסמלים הגדולים והמוכרים בעולם. למותג היסטוריה מפוארת השזורה בהיסטוריה של העם האמריקני, מהדורות מוגבלות, מועדוני אספנים והופעות אורח במחזות ובתוכניות טלוויזיה משנות ה-30 ועד היום. המצית אף כיכב בלמעלה מ-2,000 סרטים, ביניהם: שליחות קטלנית 2 ומת לחיות. הצליל המפורסם שמפיקה הדלקת וסגירת המצית, הפך לסימן זיהוי מוכר בעולם.

ציר הזמן של ZIPPO מתחיל בתחילת שנות ה-30, במועדון הקאנטרי ברדפורד בפנסילבניה. ג'ורג' ג'יי בלייסדייל התבונן בחבר שנאבק עם מצית אוסטרי מסורבל בניסיון להדליק סיגריה. הוא חשב לעצמו כי המצית עבד טוב, אבל משהו במראה ובעיצוב שלו לא היה נראה לו מאחר והמצית דרש שימוש בשתי הידיים להדלקה, ומשטח המתכת הדק שלו הפך לשקוע בקלות.

בסוף 1932 החליט בלייסדייל לשחזר את המצית האוסטרי, הוא ייצר תא קטן מלבני ממתכת והצמיד לו מכסה עם ציר, הוא שמר על עיצוב הארובה שהגנה על הלהבה. התוצאה הייתה מצית שהופעל בקלות ביד אחת. בלייסדייל העניק לו את השם "זיפו" פשוט כי הוא אהב את הצליל של המילה ZIPPER (רוכסן), והא יצר וריאציות על המילה עד שנדלק על השם "זיפו", שלטעמו היה לו צליל "מודרני".

ZIPPO. יח"צ חו"ל,
ZIPPO/יח"צ חו"ל

המצית החדש והראשון שהופק ב-1933 נמכר ב-1.95 דולר, תחת הסלוגן שנשמר עד היום - "זה עובד או שאנחנו מתקנים את זה בחינם". הבקשה לפטנט המקורי של זיפו הוגשה ב- 17 במאי 1934 והפטנט ניתן ב-1936. מצית הזיפו הראשון בעולם מוצג עד היום במוזיאון זיפו/קייס בברדפורד.

באמצע שנות ה-30, חברת הזיקוק קנדול בברדפורד הזמינה 500 מציתים של ZIPPO . אלו היו למעשה הפריטים הראשונים שיוצאו בייצור מאסיבי, והם הפכו לפריטי אספנות.

בשנות ה-40' הייתה למלחמת העולם השנייה השפעה עמוקה על זיפו עם כניסתה של אמריקה למלחמה ב-41. בשנה זו הופסק הייצור לשוק המקומי והוקדש כולו לצבא ארה"ב. העובדה שמיליוני אנשי צבא אמריקנים נשאו את המצית לקרב הייתה זרז משמעותי להפיכת זיפו לסמל אמריקני בעולם. באוגוסט 1950 רשמה זיפו את הפטנט השני שלה, העיצוב נשאר אך זכה למקצה שיפורים קל. מאמצע עשור זה הוטבעו על המציתים חותמת ותאריך כשהמטרה המקורית הייתה - בקרת איכות, לימים הפכו הקודים כלי רב ערך עבור אספנים.

ב-1956 הושק המצית הצר, כשקהל היעד היה נשים. בשנות ה-60' החל טרנד הדלקת זיפו במהלך מופעי מוסיקה כשהושמעו שירים מרגשים, מחווה שנחקקה ואף הוזכרה כ"רגעי זיפו" (זיפו מומנטס).

עוד בוואלה!

כבר לא רק בלונדינית: ברבי חוגגת 62 והיא מעניינת מתמיד

לכתבה המלאה
ZIPPO. יח"צ חו"ל,
אביזרים של ZIPPO/יח"צ חו"ל

ב-1962 הפיקה זיפו את המוצר השני שלה, סרט מידה מתכתי -"מטר", בעל מבנה הדומה למצית. בטקס ההלוויה של הנשיא האמריקני ג'ון קנדי, שנרצח ב- 1962, השתמש מנהל בית הקברות במצית זיפו בכדי להדליק את נרות הזיכרון.

בלייסדייל נפטר ב-3 באוקטובר 1978. את המפעל של זיפו ירשו בנותיו, ובעשור זה החלה זיפו להתרחב לשווקים בחו"ל. בשנות ה-80' החברה הייתה בבעלות 6 בני משפחת בלייסדייל ביניהם בניו ובנותיו של בלייסדייל וילדיהם.

ב-1997 נפתח מוזיאון זיפו/ קייס בפנסילבניה כולל המעבדה המפורסמת של ZIPPO בה המבקרים יכולים לצפות בתהליך התיקון. בשנת 2002 השיגה החברה רישום מסחרי עבור הצורה של מצית זיפו ובכך, הגנה על המותג מפני זיופים.בשנה זו הושק גם ליין המציתים המוארכים.

ב-2010 נמשכה ההתרחבות לשווקים נוספים ובמיוחד בהודו ובסין, שביחד עם המכירות המקומיות, הובילו לשיא מכירות. עם חגיגות ה-80 למותג ציינה החברה את ייצור המצית ה-500 מיליון.

ב-2020 השיקה החברה חידוש עולמי שאפשר לרכוש פנימית גז בנפרד והאש דולקת בעוצמה גם בתנאי מזג אוויר קשים ורוחות עזות. בשנה זו יוצר המצית ה- 600 מיליון.

ZIPPO. יח"צ חו"ל,
פונה גם לנשים. ZIPPO/יח"צ חו"ל

כיום נכדו של בלייסדייל הוא הבעלים הבלעדי ויו"ר מועצת המנהלים של החברה. בעולם קיימים מועדוני אספנות רבים, כש- 21% מהאנשים המחזיקים במצית זיפו הם אספני מציתים. המפעלים מייצרים בקצב של 15 מיליון מציתים בשנה וחברות רבות משתמשות במציתים ככלי לפרסום ולקידום מכירות. חברת זיפו מיוצגת באופן רשמי במעל ל-120 מדינות בעולם. בישראל היא מיוצגת על-ידי חברת טי אנד איי מרקטינג בע"מ.

במהלך השנים נוספו למצתים מוצרים נוספים ממותגי זיפו כמו ארנקים, נרתיקים לדרכון, מחממי ידיים, צמידים, טבעות, מארזי מתנות, בשמים ועוד.

  • עוד באותו נושא:
  • זיפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully