וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא רק בלונדינית: ברבי חוגגת 62 והיא מעניינת מתמיד

רונית מטיאס

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 14:36

לאחר שראתה את בתה וחברותיה משחקות בבובות כנשות עסקים ועורכות דין יצרה רות הנדלר את בובת הברבי שהפכה מצד אחד לאייקון אופנה וסטייל ומצד שני למגוונת תרבותית ואף אתנית

ברביות. מאטל,
מגוון רחב של ברביות (צילום: יח"צ)/מאטל

תגידו מזל טוב לברבי שחוגגת מחר (שלישי) את יום הולדתה ה-62. ברבי נולדה כבובת צעצוע, ומהר מאוד הפכה לאייקון של סטייל, תרבות ושלמות. כילדות אהבנו אותה, חלמנו שנהיה כמוה בעתיד וקיווינו שחלומות מתגשמים. עד כמה ברבי הפכה למשפיענית? יש לה חשבון אינסטגרם עם יותר מ-1.8 מיליון עוקבים.

ברבי נולדה בעקבות טיול שערכה רות הנדלר עם בתה ברברה בשוויץ. השתיים רכשו בובה חטובה בשם "בילד לילי" שהיוותה השראה לבובה שיצרה הנדלר וזכתה לשם ברבי על שם הבת. ברבי הייתה בובה-אישה, לא עוד בובה ילדותית. רות ובעלה אליוט שהקימו ב-1945 את חברת מאטל שהפכה לחברת הצעצועים מהמובילות בעולם, ערכו לברבי את הופעת הבכורה שלה במרץ 1959 ביריד צעצועים בניו-יורק ומאז הכל היסטוריה.

בובת הברבי הראשונה. טויס אר אס,
בובת הברבי הראשונה/טויס אר אס

ברבי הפכה עם השנים לחלק בלתי נפרד מהתרבות הפופולרית - בובה עם מותניים צרים (שזכו לביקורות קשות וטענות שהיא אנורקטית ומהווה מודל לא ראוי לילדות), רגליים ארוכות, פנים מושלמות מאופרות בקפידה, שיער בלונדיני ארוך חלק ומבריק, ומסע פרסום שפנה ישירות לילדות ולא להורים.

ברבי נחשבת למשפיענית, וככזו היא קידמה תמיד אופנה וסטייל. מאז 1959, לא קיים טרנד אופנתי שפסח עליה: מכריסטיאן דיור ועד לשמלה השחורה הקטנה של קוקו שאנל, האג'נדה האופנתית של ברבי חיה ובועטת. היא הפכה ליקירת מעצבי העל שבמהלך השנים תפרו לה יצירות אופנה מקסימות. כ-70 בתי אופנה ומותגים בינלאומיים הלבישו את ברבי לאורך השנים ביניהם: ורסאצ'ה, ורה ואננג, ג'ורג'יו ארמני, ג'יבנשי, אוסקר דה לה רנטה ועוד. התלבושות שעיצבו לה הפכו מאוחר יותר לעיצובים שכוכבות הוליווד לבשו במציאות.

ב-1961 זכתה ברבי בבן זוג בדמותו של קן, על שם בנה של הנדלר אולם כמו בחיים, במרוצת השנים ברבי וקן נפרדו.

עוד בוואלה!

מהמאדים ועד שביל החלב: החברה המתוקה שכבשה את העולם

לכתבה המלאה
ברביות. מאטל,
אייקון אופנה. ברביות/מאטל

כיאה למובילה חברתית, ברבי זכתה בתעשיית אביזרים נלווים. היא קיבלה פרסים, זכתה לחיקויים, וב-2014 כיכבה על שער מגזין ספורטס אילוסטרייטד.

ברבי ללא ספק מסמלת את האישה המודרנית. במהלך 62 שנות חייה, אימצה למלתחה שלה דגמים המייצגים מגוון תרבויות, מאפריקה עד יפן. ב-2003 יצאה לדוגמה ברבי מוסלמית הלבושה בבגדים מסורתיים - בובה הנמכרת עד היום.

למרות מרכזיותה של ברבי והיות מותג רווחי מאוד, היא מעוררת גם התנגדות. מתנגדיה טוענים שהיא מסמלת את תרבות הצריכה ורואות בה סמל אנטי פמיניסטי מובהק שמכתיב גזרה נשית בלתי אנושית. הנדלר, לעומתן, שהתחילה עם רעיון קטן של בובה אופנתית בבגד ים פסים שחור לבן ומשקפיים, והפכה אותו לחלום גדול תוהה מה רע בדמות קטנה מפלסטיק שבאה בכל הצבעים, מנכסת לעצמה מקצועות שונים ונחשקים, ונותנת תקווה לכל בת בעולם, שאין גבולות למה שתוכל להשיג אם תרצה.

ברבי רופאה קימורים. טויס אר אס,
נשות עסקים, עורכות דין ואף רופאות/טויס אר אס

הפילוסופיה של הנדלר דגלה בכך שדרך ברבי אפשר להעביר את המסר שכל ילדה קטנה יכולה להיות כל מה שתרצה. היא חידדה את העובדה שלנשים יש זכות בחירה לגבי עיסוקן גם בזמנים בהם לצאת לעבודה לא היה פופולרי. לדברי הנדלר מה שהביא אותה לעשות זאת היתה בתה וחברותיה שיצרו בובות נייר בהן ראו נשות עסקים, רופאות ועורכות דין. לכן גם הסלוגן שמטאל מובילים הוא "את יכולה להיות מה שאת רוצה".

במהלך השנים נוצרו בובות ברבי שעסקו במקצועות מגונים. היא החלה כדוגמנית בגדי ים ובהמשך הייתה עקרת בית מאושרת, עיתונאית חדת לשון, עורכת אופנה מוכשרת, טייסת, האסטרונאוטית האמריקנית הראשונה בחלל, וטרינרית, רופאה, מלכת יופי, אשת עסקים קרייריסטית ואייקון אופנה עולמי. ברבי תמיד היוותה ייצוג של כוח נשי ומודרני תוך הפגנת הלבוש הנכון והלוהט.

ברבי פשיניסטה קימורים. טויס אר אס,
כל סגנונות האופנה/טויס אר אס

בעקבות ירידה מתמשכת במכירות של ברבי, ערכה מאטל משאל בקרב צוות העיצוב שלה. הם נשאלו מה היו עושים לו ניתנת להם יד חופשית לעצב את הברבי שלהם. התשובה הייתה שינוי בגיוון העור, בצבע השיער ובמבנה הגוף, מה שהוביל לפרויקט סודי שהובילה מאטל במשך שנה וחצי והוליד ב-2016 קו חדש של בובות ברבי שכלל ברבי בעלת קימורים, ברבי פטיט וברבי גבוהה, עשרות גוני עיניים, צבעי שיער, תסרוקות ומבני פנים, כך שכל ילדה יכולה למצוא את הבובה איתה היא מזדהה. הבובות החדשות זכו לתגובות נלהבות ברשתות החברתיות ותשבוחות שסוף סוף יש בובות שאפשר להזדהות איתן. כיום נמכרים יותר מ-175 סוגי ברבי שונים.

ברבי מנצנצת עם אביזרים. טויס אר אס,
לא רק תלבושות - גם אקססוריז רבים/טויס אר אס

ברבי נמכרת בלמעלה מ-150 מדינות בעולם. בכל שנה נמכרות כ-59 מיליון בובות ברבי אז מה הפלא שהיא אחד הצעצועים הנמכרים ביותר מאז ועד היום. הקורונה והסגר העולמי עשו טוב למאטל, החברה רשמה בחציה השני של 2020 תוצאות רבעוניות ושנתיות גבוהות מהתחזיות, ועליה במכירות. מי שיש לה חלק בהצלחה היא ברבי לאחר שהחנויות הגדילו את היקף ההזמנות כדי לעמוד בביקושים. לאחרונה הודיעה חברת מאטל כי המותג האייקוני, ברבי, נבחר ל"נכס הצעצועים המוביל בעולם" לשנת 2020 על-ידי קבוצת NPD - חברת המידע העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully