וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוסיה לכמעט כל שולחן סדר: כך התפתחו מצות אביב

רונית מטיאס

26.3.2021 / 0:02

מצות אביב הן מצות הנמצאות כמעט בכל בית בחג הפסח. המפעל שהוקם ברוסיה במאה ה-19 עלה לישראל והפך למפעל חיוני שהזין דורות של ישראלים. אלה תולדות המפעל שגם שריפה לא הצליחה לעצור

מצות אביב שרה וולף. יח"צ,
שרה וולף במפעל של מצות אביב/יח"צ

מצות אביב הפכו מזמן לאחד מהמותגים הנפוצים בתקופת הפסח. תחילתה של שושלת המאפה של "אביב" ומשפחת וולף נמצאת בכפר שעליב שברוסיה הלבנה.

בשנת 1887 עזבו אבות המשפחה את שעליב והפליגו לארץ ישראל. המשפחה התמקמה ביפו והקימה מאפיה למצות ודברי מאפה. עם ייסודה של תל-אביב, עברה המאפיה לרחוב נווה צדק 25, פינת שרעבי. ב-1946 ישראל דננברג ושרה ואליעזר וולף העבירו והקימו מפעל חדש במבנה גדול ומרווח בבני-ברק, והותקנו בו קווי מאפה מהמשוכללים בעולם.

מיום הקמתו מצות אביב מוגדר כמפעל חיוני מ-3 סיבות: ייצור מצות פסח; במשך שנים המפעל ייצר ביסקוויט צבאי שהיה חלק ממנות הקרב של צה"ל; מצות הינן תחליף ללחם ובעיתות חירום - מלחמות וועוד; צריכתן עולה באופן משמעותי, בכל ימות השנה, בזכות חיי מדף ארוכים (כ-12 חודש).

מצות אביב. יח"צ,
מצות אביב/יח"צ

"מצות אביב" היה נשאר מפעל משפחתי והיום עובדים בו הדור הרביעי החמישי והשישי של המייסדים. דוד ואחיו ונועם, בניהם של שרה ואליעזר וולף, משמשים כמנכ"לים משותפים במפעל, רועי בנו של דוד, משמש כסמנכ"ל ואחראי על הפיתוח ועל קו הייצור של העוגיות; מיכל בתו של נועם, אחראית על בקרת האיכות. שירה, בתה של מיכל, הנציגה הראשונה של בני הדור השביעי במפעל, עובדת במחלקות הרכש וההפצה.

בחודש מרץ 1986, שריפה כילתה את רוב מלאי המצות לפסח. החשד (שלא אומת) היה שמקור השריפה באירוע חבלני שמטרתו למנוע מעם ישראל מוצר חיוני לחג הפסח. המפעל שוקם במהירות וחזר לייצור בתוך כמה ימים. אחרי טראומת השריפה, הגיע משבר הקורונה שהביא לביקוש חסר תקדים למצות, עובדי המפעל התארגנו לעבודה של 24 שעות בשתי משמרות של 12 שעות כל אחת, כל זאת תוך עמידה בהוראות משרד הבריאות מחשש שאחד העובדים יחלה ויצטרכו להפסיק את הייצור.

עבודה במתכונת הנ"ל כולל ימי שישי, הייתה כרוכה בעלויות גבוהות ובלתי צפויות, בגין שכר עבודה בשעות נוספות במקום עבודה ב-3 משמרות של 8 שעות כל אחת.

חברת "מצות אביב" הייתה המפעל האוטומטי הראשון של מצות בישראל. במפעל מייצאים מצות ללמעלה מ-40 מדינות ברחבי העולם ביניהן ארה"ב, רוסיה, מדינות אירופה, אוסטרליה, דרום אפריקה, קניה, ניגריה ועוד. מצות בגודל מיוחד מיוצאות לקוריאה ומשמשות כלחם קודש בכנסיות.

המפעל מושתת על 3 יסודות בסיסים: ייצור מוצר פסח וחמץ לשוק מקומי; ייצור מוצרי פסח וחמץ לייצוא; ייצור מוצרי בריאות אורגניים, מופחתי סוכר, ללא גלוטן. המפעל נמצא גם בתהליכי פיתוח של מוצרי בריאות ומשקיעים בו במו"פ ובמיכון בהתאם.

עוד בוואלה!

תו איכות מלכותי: המשקה הסקוטי מחליק בגרון כבר 200 שנים

לכתבה המלאה
מצות אביב. יח"צ,
מצות אביב/יח"צ

בכדי להספיק לספק את הביקוש למצות בפסח, מכשירים את המפעל כבר בחודש אוקטובר ובמשך כ-5 חודשים עד ערב פסח מייצר המפעל בשלוש משמרות מסביב לשעון 24 שעות ביממה. הייצור לא נעשה רק בפסח, בכל ימות השנה מייצרים גם קרקרים ועוגיות.

מצות אביב תומכת באופן מסורתי באמנות ישראלית, בכל שנה מציעה החברה אריזות מצות הנושאות תמונות של ציירים ישראליים מפורסמים, בהם מנשה קדישמן, ראובן רובין ונחום גוטמן. האריזות נמכרות גם במוזיאון היהודי בניו יורק וברשתות שיווק בצפון אמריקה ואירופה.

המצות המבוקשות ביותר בכל שנה הן החמישייה של "מצות אביב" - במשקל כולל של 2.5 ק"ג . כחלק ממגמת הבריאות והדיאטה פיתחה החברה סדרת מצות בריאות כמו מצה קלה, מצות סובין, ומצות שיפון שצריכתן הולכת וגדלה מידי שנה. לאחרונה יצאה החברה עם חידוש מהפכני בתחום המצות: מצות מחולקות ללא פירורים, הנחלקות למלבנים אחידים הניתנים להפרדה ללא פירורים.

המפעל מייצר מגוון רחב של עוגיות כשרות לפסח הנמכרות כל השנה - מפעל העוגיות החדשני נפרד לחלוטין ממפעל המצות. גודל מצה סטנדרטית הוא 18X18 ס"מ, היא שוקלת 33 גרם ויש בה 800 חורים.

ואיך אפשר לכתוב על מצות בלי לכתוב על קלוריות: במצה 100% חיטה מלאה יש 110 קלוריות; במצה עשירה-ביצים, בצל, שום, דבש, יש 130 קלוריות; במצה מצופה בטעם שוקולד יש 156 קלוריות וזה לא כולל את מה שמורחים מעל, חמאה, ריבה או ממרח שוקולד.

מוצרי החברה נמכרים תחת המותגים אביב, הגדה ו- AVIVA. המפעל עומד בתקני הבטחת האיכות הקפדניים ביותר. למפעל הסמכות ISO ו FSSC, והוא ספק של רשתות השיווק הגדולות בארץ ובעולם ושל כמה מחברות המזון הגדולות.

  • עוד באותו נושא:
  • מצות
  • פסח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully