וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תו איכות מלכותי: המשקה הסקוטי מחליק בגרון כבר 200 שנים

רונית מטיאס

עודכן לאחרונה: 23.3.2021 / 18:42

בין אם הוא מגיע מאזור ההיי לנדס ובין אם מהעמקים, הוויסקי הסקוטי הוא שם דבר מסביב לעולם. לכבוד יום הוויסקי הבינלאומי סקרנו את המותגים המובילים - משיבאס ועד בלוויני

שיבאס ריגאל. חטיבת האלכוהול של טמפו,
שיבאס ריגאל/חטיבת האלכוהול של טמפו

בקרוב נרים ארבע כוסות יין לכבוד הפסח, אבל לפני שייכנס החג כדאי גם להרים כוס וויסקי לכבוד יום הוויסקי הבינלאומי שחל בסוף השבוע. הוויסקי נולד בסקוטלנד, אי-שם במאה ה-15 ומקור השם בשפות הבלטיות ופירושו "מי החיים". ואכן למים יש השפעה גדולה על טעמו של הוויסקי.

האחים ג'ון וג'יימס שיבאס, היו החלוצים האמיתיים של אמנות ערבוב הוויסקי הסקוטי. ב-1801 הם רקחו את המתכון המושלם לתערובת וויסקי איכותי ואלגנטי, בניגוד למשקה שהיה נפוץ בתקופתם שהיה קשה לשתייה. הוויסקי שלהם התחבב על המלכה ויקטוריה, שבצו מלכותי הכתירה אותם לספקים הרשמיים של בית המלוכה הבריטי. אז נוסף למשקה השם ריגאל.

בחטיבת האלכוהול של טמפו, המייבאת את שיבאס ריגאל לישראל, אומרים כי כמותג גלובאלי שבאס ריגאל היה חלק אינטגרלי מצמיחת קטגוריית הוויסקי הסקוטי בעולם. בלב המותג נמצאים ערכי הנדיבות, היזמות והיושרה, ובהתאם לכך מתקיימת מדי שנה תחרות שיבאס The Venture - תחרות עולמית בין מיזמים חברתיים שרוצים לשנות את העולם.

דודי הזיקוק של גלנמורנג'י ובקבוק. IBBLS,
דודי הזיקוק של גלן מורנג'י ובקבוק/IBBLS

במהלך השנים נוספו לצד שיבאס ריגאל מגוון מותגי וויסקי אחרים. אחד מהם הוא גלן מורנג'י, סינגל מאלט סקוטי מאזור ההיילנדס - האזור הגדול ביותר בסקוטלנד. ההיסטוריה של גלן מורנג'י מתחילה ב-1843, כאשר ווילאם מאתסון, איש יצירתי שעבד במזקקות וויסקי שונות ברחבי סקוטלנד, ייסד את מזקקת גלן מורנג'י עם חזון ותשוקה עזה לייצר וויסקי איכותי. הוא רכש את חוות Morangie Farm שבה, סמוך לשפך נהר הדונורוך, מבשלה עתיקה מ-1738. כבעל ידע בייצור וויסקי, הוא המיר את המבשלה למזקקה, החל לייצר וויסקי, ובחר בשם גלן מורנג'י שפירושו עמק השלווה (גלן-עמק מורנג'י-יותר שלווה).

מאתסון נפטר ב-1862, אלמנתו אן ובנו ג'ון, הניעו את העסק המשפחתי קדימה, פרצו גבולות, והפכו את גלן מורנג'י לוויסקי הסקוטי הראשון שמופץ בכל הממלכה הבריטית המאוחדת. משם הגיע הוויסקי גם לארה"ב, שם הוא נתפס כוויסקי איכותי ומשובח במיוחד. גלן מורנג'י היתה המזקקה הראשונה שייצאה וויסקי לארה"ב - על פי תיעוד מעיתון משנת 1880, מזקקת גלנמורנג'י הייתה לבית לאנשי קראפט נהדרים למשך עשורים רבים. מתחילת דרכה ועד היום, על כל בקבוק מציינים את השם Men of Tain מחווה לעובדי המזקקה שבמהלך השנים העבירו את התשוקה והכישורים שלהם מדור לדור, ובזכותם הפך גלן מורנג'י להיות הוויסקי המיוחד שהוא.

הלב הפועם של הגלן מורנג'י הוא ד"ר ביל לומסדן, מנהל תחום הזיקוק, אנדי מקדונלד, מנהלת המזקקה, וכל הצוות הרחב, שבזכותם המזקקה ממשיכה לשמר את המסורת והחזון של מאתסון, להכשיר אנשים, ולייצר וויסקי נפלא. כל השעורה ממנה מיוצר וויסקי גלן מורנג'י מגיעה מסקוטלנד, בעיקר מאיזור Black Isle , בהתאם לאג'נדה המקיימת של מזקקת מורנג'י (תוצרת מקומית).

המים לייצור המשקה נלקחים ממעיינות Tarlogie שנמצאים בסמוך למזקקה - מי מעיינות עשירים במינרלים באיכות שאינה טיפוסית למזקקות בהיילנד ורק מזקקות מעטות משתמשות בהם בתהליך הייצור. בחברת IBBLS יבואנית גלן מורנג'י לישראל סיפרו כי אחד הדברים החשובים במזקקה הוא דודי הזיקוק, וגם כיום מזקקת גלן מורנג'י מזקקת באמצעות דודי הזיקוק הגבוהים ביותר בסקוטלנד, צוואר הדוד שלהם מתנשא לגובה של 5.14 מטר (גובה של ג'ירפה בוגרת) מה שמאפשר יצירת תזקיק חלק ואלגנטי.

עוד בוואלה!

בין מלחמה למוזיקה: ה-ZIPPO הוא כוכב אמריקני אמיתי

לכתבה המלאה
גלפינדיך. באדיבות חברת הכרם,
גלפינדיך/באדיבות חברת הכרם

Glen Fiddich - "עמק האיילים" היא אחת מהמזקקות המפורסמות בעולם. היא נוסדה ב-1886 על ידי ויליאם גרנט ומשפחתו. בשל מחסור בכסף, רכש גרנט ציוד ממזקקות ישנות וקטנות. שנים לאחר מכן, כאשר הובנו סודות המשקה יותר לעומק, התברר שככל שמיכל הזיקוק נמוך יותר, כך הוא מפיק וויסקי עשיר ומלא יותר באופיו ובטעמיו.

משפחת גרנט מחזיקה בגלנפידיך, עד היום וצאצאיו של המייסד הם הבעלים היחידים של המזקקה, ללא בעלי מניות או התערבות חברות ענק. הם שומרים על כל שלבי הייצור - גם אם יש דרכים יעילות יותר. כל הוויסקי מיוצר תחת הסיסמא "כמו שוויליאם עשה": אותו גודל דודים, החימום שלהם נעשה באופן נדיר מעל אש גלויה, התסיסה נעשית במיכלים מעץ אורן, הוויסקי מיושן בתחומי המזקקה, בדפטאון, שבאזור הספייסייד ואפילו החביות נבנות בתחומי המזקקה.

העובדה שביצורו של כל ליטר מאלט וויסקי משתמשים ב-10 ליטר מים, הביאה את וויליאם גרנט להבין מוקדם מאוד עד כמה חשובה איכותם עבור התוצאה הסופית. בסוף המאה ה-19 רכש את כל אזור מעין ה- Robbie Dhu הצמוד למזקקה והבטיח שעד היום כל טיפת מים משמשת בייצור גלנפידיך.

עד 1963, לא שווק המאלט וויסקי מחוץ לסקוטלנד, הסקוטים סברו שחך זרה לא תדע להעריך משקה כה עוצמתי בעל טעמים כל-כך דומיננטיים. גלנפידיך היתה החברה הראשונה שחצתה את הגבול הגאוגרפי של המדינה. במהלך שנתפס כמשוגע והתאבדותי ממש ליצרני המאלט וויסקי האחרים, פרצה המזקקה את הדרך להפיכת המשקה למכובד בעולם האלכוהול.

כיום, כל כוס רביעית של סינגל מאלט וויסקי שנמזגת בעולם היא גלנפידיך, והמזקקה היא סמל אמיתי למסורת סקוטית. גלנפידיך לא שוקטת על שמריה והיא ממשיכה לחדש בלי הפסקה ונחשבת למזקקת הסינגל מאלט הסקוטי המעוטרת ביותר. המזקקה זוכה בכל שנה בשלל תחרויות וזוכה בפרסים הנחשבים בתחום האלכוהול.

בלויני. באדיבות חברת הכרם,
בלויני/באדיבות חברת הכרם

מזקקה נוספת של גרנט היא מזקקת The Balvenie שהוקמה ב-1892 ונחשבת לאחת המזקקות המוערכות בסקוטלנד, עם וויסקי עשיר שהפך לסמל לכל מה שטוב בוויסקי מאזור הספיי-סייד. בשטח בו בנוייה המזקקה עומדת מאז המאה ה-13 ועד היום טירת בלוויני, ששירתה 3 שושלות של אצילים, ביניהן את מרי מלכת הסקוטים. משהחליט גרנט להקים מזקקה חדשה שתביא סגנון וויסקי שונה, הוא הקים אותה בקרבת הטירה וקרא לה על שמה.

ב-1989 היה בלוויני דאבל ווד לוויסקי הראשון בסיומת חבית מיוחדת. ללא קמפיין פרסום הפך הוויסקי של בלוויני לוויסקי מוערך והוא נחשב לבין הנמכרים בעולם. בשנים האחרונות הוא זכה בכמה מהפרסים החשובים ביותר בעולם המשקאות.

בלוויני נמצאת עדיין בבעלות פרטית של משפחת גרנט וזוהי המזקקה האחרונה בסקוטלנד שעדיין מגדלת לעצמה שעורה המשמשת לייצור הוויסקי שלה, מבצעת את תהליך ההנבטה והייבוש, מחזיקה "קופרג'" בו מרכיבים עבורה את החביות ליישון הוויסקי וצוות של אומני נחושת דואג לשיפוץ דודי הזיקוק - הכל בצורה המסורתית. הביקבוק של בלוויני מבוצע כולו במזקקה, עובדה שמבטיחה שהמים שמשתמשים בהם הם רק ממעין המזקקה.

מותגי בלוויני וגלנפידיך מיובאים לישראל על-ידי חברת "הכרם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully