וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

80 שנה של ליקוק אצבעות: סיפורה של KFC

רונית מטיאס

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 12:14

הקריירה הקולינרית של "הקולונל" הרלנד דייוויד סנדרס התחילה בגיל מאוחר יחסית, אבל מאז שפיתח את המתכון הסודי הפכה רשת קנטאקי פרייד צ'יקן לענקית העופות המטוגנים העולמית המוכרת בלמעלה מ-140 מדינות

קולונל סנדרס. יח"צ,
קולונל סנדרס/יח"צ

הסיפור של KFC מתחיל אי שם במאה ה-19 בדרום ארה''ב. הרלנד דייוויד סנדרס, מי שלימים יהפוך לפנים של המותג הבינלאומי KFC, נולד באינדיאנה ב-1890 כבן בכור מבין שלושה אחים לאבא שעבד במשק ובהמשך הפך לקצב ולאמא דתייה אדוקה. בשנת 1895 אביו של סנדרס נפטר ואמו נאלצה לצאת ולעבוד במפעל מרוחק ממקום מגוריהם. סנדרס נאלץ בגילו הצעיר לדאוג לגידול אחיו הקטנים, לבשל להם, להאכיל אותם כך שאפשר להגיד שהקריירה הקולינארית שלו החלה בימים ההם.

סנדרס נתקל באתגרים רבים, אבל שמר על רוח יזמית ואקטיבית, בצעירותו נשר מלימודיו, עזב את הבית בגיל 14 ומצא עבודה כעובד משק. בין השנים 1906 ו-1930 סנדרס התגלגל בין מגוון עבודות שכללו בין היתר: כרטיסן רכבות, עוזר נפח וכבאי. הוא זייף את תעודת הלידה שלו, התגייס לצבא בגיל 16 ושירת בחיל הפרשים. מאוחר יותר עבד במכירת ביטוחי חיים, שימש כאיש מכירות של צמיגי מישלן ואף הקים קו ספינות מעבורת על נהר אוהיו. בערבים סנדרס למד משפטים ועבד כעורך דין במשך מספר שנים.

קריירה מאוחרת

ב-1930, כשהוא בן 40, פתח תחנת דלק בקנטאקי שם התחיל לבשל ולמכור ארוחות למטיילים עייפים שעצרו בתחנה. הקריירה הקולינארית של היזם האמריקאי התחילה להמריא וב-1935 מושל קנטאקי העניק לו את התואר 'קולונל'. ב-1940, כעשור לאחר שהחל עם עסקי המסעדנות, הביא סנדרס לכדי שלמות את מה שלימים יקרא "המתכון הסודי" של KFC.

כשהיה נראה שהדברים סוף סוף מתחילים להסתדר לקולונל שהיה בשנות ה-50 לחייו, שינוי בכבישים שבאזור המסעדה שלו גרמו למטיילים רבים לדלג על המסעדה של הקולונל לטובת כביש מהיר חדש. הוא נאלץ למכור את המסעדה בהפסד במכירה פומבית. ללא רזרבות כלכליות, סנדרס ניסה טקטיקה עסקית שהייתה חדשה באותם ימים - זכיינות. על-מנת לקדם את המיזם החדש,הוא נסע ברחבי ארצות הברית וחיפש מסעדות מתאימות שימכרו את העוף שלו, ואף הציע מודל עסקי בו יקבל 4 סנט על כל עוף שיימכר.

קולונל סנדרס. יח"צ,
קולונל סנדרס ליד אחת המסעדות/יח"צ

התעקשות גם אחרי 1,000 נסיונות

את השם שהפך למותג הגה צייר שלטים שנשכר על-ידי אחד הזכיינים הראשונים שהציע לקרוא לעוף של הקולונל "קנטאקי פרייד צ'יקן". ב-1955 רשם סנדרס את המותג Kentucky Fried Chicken ואת דרך הבישול שפיתח רשם גם כפטנט.

בגיל 65 המשיך סנדרס לחרוש את ארה''ב. הוא נכנס למסעדות והציע להן לקנות זיכיונות. כדי להוכיח עד כמה הוא רציני הוא התנדב לעבוד כטבח בכל אחת מהמסעדות. רק אחרי שהוכיח שיש לו מתכון מנצח ביד, הוא ניהל מו"מ עם בעל המסעדה. כ-1,000 מסעדות סרבו לרכוש את הזיכיון אבל עקשנותו של סנדרס ניצחה בסופו של דבר.

בשנת 1963 רשם סנדרס את המוטו של המותג It's Finger Lickin Good כסימן מסחרי ולאחר שמעל ל-600 מסעדות רכשו את מתכון העוף שלו, הוא השתכנע למכור את הזכויות למתכון ואת החברה שבנה בשווי מיליוני דולרים.

עוד בוואלה!

בין מלחמה למוזיקה: ה-ZIPPO הוא כוכב אמריקני אמיתי

לכתבה המלאה
קולונל סנדרס. יח"צ,
קולונל סנדרס/יח"צ

5 סניפים בישראל

הרשת מתכננת להמשיך לצמוח ולהגיע לאזורי ביקוש בכל רחבי הארץ, בפריסה מהירה של כעשרות סניפים בשנים הקרובות

במהלך שנות ה-60 התפרסה KFC ברחבי ארה"ב ובהמשך בקנדה, מקסיקו וג'מייקה ומשם לשאר העולם כולל ישראל, בה את ניהול הרשת מובילה חברת KFC העולמית ועומר זיידנר, מנכ"ל KFC ישראל. לרשת 5 סניפים בישראל: באר-שבע, נצרת, ירכא, דליית אל-כרמל ובקעא אל גרבייה כביש 6. הרשת מתכננת להמשיך לצמוח ולהגיע לאזורי ביקוש בכל רחבי הארץ, בפריסה מהירה של כעשרות סניפים בשנים הקרובות.

קולונל סנדרס עבר חיים לא קלים במהלכם ידע יותר כישלונות מהצלחות. למרות המשוכות הרבות הצליח לפתח עסק ומותג מוצלחים ואהובים. סוד ההצלחה של סנדרס כשף עקשן היה מתכון סודי עם 11 התבלינים שפיתח וחרט על גב דלת המטבח שלו: אותו מתכון שפיתח אי שם בשנות ה-30 של המאה הקודמת, נמצא עדיין בשימוש של הרשת כאשר טבחים מקצועיים מצפים את העוף הטרי בצורה מסורתית ובעבודת יד בכ-25,000 מסעדות ביותר ב-141 מדינות ברחבי העולם.

המתכון הסודי שהוא סוד ההצלחה של KFC ברחבי העולם ידוע רק למעטים ומוגן בדרכים שונות. היום, KFC היא רשת מסעדות העוף הפופולרית בעולם ובסיסה עדיין בקנטאקי ארה"ב, תחת חברת האם YUM! שמחזיקה גם ברשת פיצה האט האהובה וברשת טאקו בל המקסיקנית. קולונל הרלנד סנדרס ליווה את הרשת שהקים עד שנת 1980, שנה בה נפטר מלוקמיה בגיל 90.

  • עוד באותו נושא:
  • KFC

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully