וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי חג'ג': "החשש הגדול הוא עוד בחירות"

עודכן לאחרונה: 14.4.2021 / 18:50

יו"ר השלטון האזורי בישראל, שי חג'ג' קורא לממשלה להקים ערי מטרופולין בצפון ובדרום, שיפסיקו את הדיון על מרכז מול פריפריה, אבל יודע שלשם כך צריכה לקום ממשלה יציבה: "אני איש ליכוד, אבל כבר לא אכפת לי איזו ממשלה תקום, הסיוט שלי הוא בחירות חמישיות"

ברשותכם נקדים את המאוחר: שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים שבנגב ויו"ר השלטון האזורי בישראל, אופטימי: הוא מתברך בתנופת פיתוח שהצליחה לקרות בשטח המועצה האזורית שלו למרות היעדר תקציב ולמרות שנה של קורונה, עם בית ספר לילדים על הספקטרום האוטיסטי ועם בית חולים שיקומי חדש שאמור להיפתח בקיץ.

הוא גם מברך על השינוי שחל, לדבריו, ביחס להשקעות בפריפריה ובצעדים ממשלתיים כמו למשל העברת בסיסי צה"ל לדרום, השקעה בקווי רכבת ועוד. אופטימי, אבל גם מודאג, אפילו מודאג מאוד: "אחרי שנתיים בלי תקציב מאושר, אפשר להגיד שהמזל של מדינת ישראל הוא שלטון מקומי חזק שמצליח לקיים תברואה, חינוך ורווחה באופן יצירתי".

שי חג'ג' בחממה. יח"צ,
שי חג'ג': "הסיוט שלי הוא בחירות חמישיות, מה גם שלא בטוח שהתוצאה תהיה שונה"/יח"צ

"קודם ראש רשות, אחר כך ליכודניק"

לחג'ג' ברור מה שצריך לעשות כדי להתחיל למנף את הפריפריה: "חייבים להקים ערי מטרופולין בצפון ובדרום. כאן בדרום זו כמובן באר שבע - עם מוסדות לימוד, חינוך, תעשייה ותחבורה. אם הבת שלי שהשתחררה מיחידה מובחרת בצבא תוכל להגיע ברכבת קלה לעבודה בבאר שבע, היא תישאר כאן ותגדל פה את הילדים שלה, אם לא, היא תעבור לתל אביב. אני כמובן לא נגד תל אביב, אבל מרכז תמיד יישאר מרכז, כאן צריך להשקיע".

מיד נשוב אל "מה שצריך", אבל כדאי להבין על מה מדבר חג'ג' כשאומרים "פריפריה", ביטוי שהפך כבר לשחוק מרוב שנוצל על ידי אינטרסנטים שונים. מרכז המועצות האזוריות בישראל מונה 54 מועצות אזוריות שונות, יהודיות וערביות, שמהוות ביחד 85% משטחה של מדינת ישראל. 60% מהשטח נמצא במרחבי הנגב וחלק גדול מהיתר, בצפון.

עם כל הכבוד לרכבת ולכבישים מהירים, יכול להיות שזו בדיוק הבעיה? שעיקר המאמצים של ממשלות ישראל לדורותיהן היה לקרב את הפריפריה למרכז, כדי שאפשר יהיה לנסוע ברכבת ולעבוד בתל אביב, במקום לפתח תשתיות של תקשורת, חינוך, אזורי תעשייה ועוד, כדי לקרב יותר אפשרויות תעסוקה לנגב, במקום לנסוע בשבילן לתל-אביב?

"זו בדיוק הנקודה: הגישה של הממשלה חייבת להיות הקמה של ערי מטרופולין בצפון ובדרום. כי ברגע שיש מקומות עבודה, כל השאר קורה מאליו. אם תושב הנגב יכול להישאר ולעבוד כאן, הוא גם יגור כאן ואם הוא יגור כאן הוא גם יגדל כאן את ילדיו - וכל היתר כמו חינוך, בריאות ועוד, יקרה כמעט מאליו".

אבל אתה מתאר כאן משהו שדורש עבודה ברמה הלאומית, חיבור של משרדים כמו אנרגיה, חינוך, תקשורת, תחבורה, שיכון וכמובן - אוצר. לפחות כרגע, בהרכב הממשלה הנוכחי, חלקם אפילו לא מדברים אחד עם השני.

"ולכן התקווה הגדולה שלי היא שתקום ממשלה יציבה, אפילו רק בשביל שיהיה לי עם מי 'לריב'".

אתה איש ליכוד.

"נכון, אני מעדיף שתקום ממשלת ימין, אבל אני ראש מועצה ויו"ר השלטון האזורי - הרבה לפני שאני איש ליכוד. זו המחוייבות הראשונה שלי, לתושבים. לכן אני אומר שהחשש הכי גדול שלי הוא בחירות חמישיות, מה גם שלא ברור אם התוצאה בהן תהיה שונה. מדינת ישראל חייבת ממשלה יציבה".

מועצה אזורית עמק חפר. גיא שמואלי,
85% משטח המדינה הוא תחת המועצות האזוריות. מועצה אזורית עמק חפר/גיא שמואלי

מה שיותר ירוק

עד שתקום ממשלה יציבה, חג'ג' יסתפק בשינויים קטנים במדיניות. למשל בנושא הוועדה למתחמי דיור מועדפים, ועדה שהסבה קרקע חקלאית לטובת בנייה. לדבריו, ההליך היה מאוד כוחני, תחת שיתקיים בשיתוף פעולה עם המועצות המקומיות ובעיקר עם החקלאים.

"אני מבין את מצוקת הדיור ומוכן להירתם למאמץ הלאומי לפתור אותה" הוא מסביר "אבל למה לא לעשות את זה בשיתוף פעולה? לפעמים מדובר בהזזה של מתחם 200-300 מטר לכאן או לשם, כדי לא לעקור מטע אבוקדו שקיים כבר 20 שנה. אנחנו יכולים להציע חלופות, לכן מוכרחים להחזיר את הקרקעות למועצות המקומיות.

זו לא רק שאלה של דיור, אלא שאלה של באיזו מדינה אנחנו רוצים לחיות? כזאת שכולה בטון ואספלט או שיש בה גם שטחים חקלאיים וירוקים. הרי כשעם ישראל נוסע לטייל, הוא יוצא אל המרחבים, אל השדות אל הפארקים. אי אפשר לקיים מדינה בלי שטחים פתוחים".

בכלל, כיו"ר מועצה אזורית שרוב היישובים בה הם חקלאיים, הוא משוכנע שצריך להגן על העוסקים בענף: "אולי משהו השתנה בשנה האחרונה, בעקבות הקורונה. פתאום הבינו את החשיבות של החקלאות הישראלית, אולי זה יצר שינוי. אם לא רוצים פה חקלאות שיחליטו ויגידו, אבל אם כן - מוכרחים להעביר את חוק החקלאות ולהגן עליה ועל החקלאים".

מועצה אזורית עמק המעיינות. דגן צלניק,
"פתאום הבינו את החשיבות של חקלאות ישרלאית". מועצה אזורית עמק המעיינות/דגן צלניק

"משלמים לאנשים שיישבו בבית"

נדמה שחלק גדול מהציפיות של חג'ג' מהשלטון המרכזי הן כמעט בלתי אפשריות: ועדות בין משרדיות? תקציבים? העברה של חוקים? כל אלה יצטרכו כמובן לחכות להכרעות הפוליטיות שיולידו, בתקווה, ממשלה מתפקדת, תקציב ותוכניות ארוכות טווח. בינתיים מסתבר שגם עם ההחלטות שכן מתקבלות, יש לעתים בעיות. חג'ג', כמו גורמים רבים אחרים, יוצא נגד מתווה החל"ת, שלדבריו משאיר את הצעירים בבית.

אתה חושב שניתן היה לנצל טוב יותר את השנה הזאת כדי לפתח פרויקטים של תשתיות שהיו מאפשרים לנו לא רק להיאבק בקורונה אלא גם להיערך טוב יותר ליום שלאחריה?

"הבעיה היא בנושא החל"ת. הצעירים לא מוכנים לעבוד, לא בתשתיות ולא בחקלאות. למה שיבואו לעבוד אם הם יכולים להישאר בבית ולקבל כסף? יצרו פה עיוות. אני לא נגד החל"ת, בהחלט היה מקום להשתמש בו למשך חודש -חודשיים, כשאנשים היו בפאניקה, אבל אחר כך היו חייבים להעביר את זה דרך המעסיקים - היו נותנים את זה כתמריץ למעסיקים שיישמרו לעובדים על מקום העבודה.

עכשיו המציאות היא שיש חוסרים כמעט בכל מקום ואי אפשר להשיג עובדים.למשל - אני כרשות מקומית מחפש סייעות לגנים - ואין".

שי חג'ג'. יח"צ,
שי חג'ג', יו"ר השלטון האזורי בישראל: "אני מוכרח להיות אופטימי"/יח"צ

"דברים יפים, למרות הממשלה"

אחד הנושאים שעלו לכותרות במהלך משבר הקורונה, היה היחסים המורכבים שבין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. לחג'ג' אין ספק מי מתפקד טוב יותר:

"מזל שיש למדינת ישראל שלטון מקומי חזק ומחויב. אני רואה ראשי רשויות פועלים בדרכים יצירתיות כדי להתנהל בלי תקציב מדינה מאושר. עושים הכל כדי שאי אישור התקציב לא יפגע באזרחים, הרי בסוף יש פה אזרחים שחיים שנתיים בלי תקציב".

וזה מחזיר אותנו למגרש של הפוליטיקה הארצית.

"כבר אמרתי, הסיוט הכי גדול שלי הוא בחירות חמישיות. אני קורא לכולם לשים את האגו בצד ולהרכיב ממשלה".

ערב יום העצמאות, אתה אופטימי?

"אני מוכרח להיות אופטימי. באתי מהמגזר העסקי, אני מאמין ביכולת להשפיע ולשנות ובבסיס שלי אני אופטימי, בעיקר כי קורים פה גם דברים יפים, למרות הממשלה".

שדות הנגב. רפי בביאן,
שדות בנגב. "להפוך את באר שבע למטרופולין"/רפי בביאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully