וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרגלות הר תבור: הכרם האקולוגי שמזמין את בעלי החיים לחיות בהרמוניה בצל הגפנים

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 18:25

ביקב תבור חוגגים את יום כדור הארץ ככרם אקולוגי שחי בהרמוניה עם הסביבה והופך את בעלי החיים בו לשותפים בתהליך היצירה, גישה שמקבלת ביטוי בסמל התנשמת שעל בקבוקי היין מתוצרתו

מה זה בעצם כרם אקולוגי?
כרם אקולוגי הוא מטע גפנים בו מתקיים איזון אקולוגי בין האדמה, הצומח והחי, מתוך תפיסה שמערכת אקולוגית בריאה תטיב עם בעלי החיים, עם הקרקע וגם עם הגפנים.

התפיסה האקולוגית בעולם הגפן והיין גורסת, כי ממצב של איזון יצמחו גפנים אשר תהיינה בריאות יותר ויניבו ענבים טובים ואיכותיים.

לצורך הגשמת המטרה, בשנת 2012 חברו אנשי יקב תבור, בהובלת מיכל אקרמן, בעבר האגרונומית הראשית וכעת מנהלת היקב, עם החברה להגנת הטבע. יחד יזמו פרויקט שמטרתו גדולה מגידול ענבים טובים יותר עבור היקב. החזון המשותף של יקב תבור ושל החברה להגנת הטבע היה להחזיר את הצמחייה ואת בעלי החיים לחיות יחד בהרמוניה לצד הגידולים החקלאיים.

בשלב הראשון, הופסקו מידית ריסוסי העשבייה בכרמים, על מנת לאפשר לעשבייה מקומית שעד אז דוכאה, לחזור ולבצבץ. פרחים מכל הצבעים חזרו לפרוח בין שורות הגפן ושיוו לכרם מראה מלבב. במקום ריסוסים הפוגעים בקרקע, החלו ביקב תבור לפזר קומפוסט איכותי בשורות הגפנים על מנת להעשיר את הקרקע בחומר אורגני המעודד ומאפשר לצמחייה הטבעית לגדול בין שורות הגפנים. עם חזרת העשבייה ופרחי הבר, חזרה אוכלוסיית בעלי החיים הקטנים החיים בסביבתה שכעת נוצר להם מקום לאכול ולהסתתר בה.

השלב הבא, היה להזמין את החיות היותר גדולות לשוב ולחיות בסביבת הכרם. אנשי היקב בנו גלי אבנים קטנים שישמשו כ"איים" בתוך הכרם לזוחלים ומכרסמים קטנים. כל אלה מהווים גם כמדבירים טבעיים למינים המנסים לפגוע בגפן.

חקלאי מחזיק אשכול ענבים. ShutterStock
בעלי חיים לצד הענבים. כרם אקולוגי של יקב תבור/ShutterStock

בנוסף, נטעו אנשי היקב עצים ממינים מקומיים, אשר אפיינו את האזור עוד לפני שהוסב לחקלאות. עצים אלו נותנים צל, הופכים את מראה הכרם לריאה ירוקה ותורמים רבות במנוחה לציפורים הנודדות ולחיות הבר. כלים עם מים פוזרו לטובת יונקים גדולים, כדי שלא ישתו ישירות מצינורות הטפטוף של הכרם, ובחורף נפתחו גדרות לטובת רעיית עדרים בתוך הכרם וסביבתו.

לאט לאט נבנה לו מעגל חיים טבעי, שפועל ביחסי גומלין נפלאים עם הכרם עצמו, מעשיר אותו ותורם לאיכותו. אנשי היקב ידעו שהושלם מעגל החיים, כאשר החלו להגיע לכרם תנשמות (עוף דורס העומד בראש שרשרת המזון) ומהווה כמדביר טבעי הטוב ביותר בעולם.

אקרמן וצוותה החלו בפרויקט בניית תיבות קינון לתנשמות על מנת שישתקעו בכרמים. מאז ועד היום חיות התנשמות בהרמוניה בכרם ושומרות על המאזן האקולוגי ומסייעות ליציבות המערכת האקולוגית.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
קן ציפורים בכרם ענבי מוסקט קנלי שברמת סירין, יקב תבור. ברק שריד (אגרונום היקב),
קן ציפורים בכרם ענבי מוסקט קנלי שברמת סירין, יקב תבור/ברק שריד (אגרונום היקב)

בשנת 2017, הוענק ליקב תבור ע"י החברה להגנת הטבע, תו ראשון מסוגו בישראל, המעיד על היותו יקב בעל כרמים אקולוגיים. בזכות תפקיד התנשמת כשומרת הראשית של כרמי היקב, נבחרה כסמל הרשמי של היקב המופיע על גבי תוויות היין.

יקב תבור, הממוקם למרגלות הר התבור בגליל העליון, הוקם בשנת 1999 על ידי ארבע משפחות מכפר תבור ולפני כ-15 שנים נרכש על ידי IBBLS, זרוע היין והאלכוהול של החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה). נכון להיום, היקב הוא השישי בגודלו בארץ עם ייצור של קרוב ל-2 מיליון בקבוקים בשנה.

שקיעה על הר תבור ברמת סירין, יקב תבור. ברק שריד (אגרונום היקב),
שקיעה על הר תבור ברמת סירין, יקב תבור/ברק שריד (אגרונום היקב)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully