וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבואה שמגשימה את עצמה: למי נוח לדבר על עליית מחירים?

עודכן לאחרונה: 23.4.2021 / 2:27

לאחרונה עולים החששות מאינפלציה גבוהה - אבל לא כולם נרתעים מהנושא באותה מידה. הצרכנים אמנם ישלמו יותר והריבית אולי תעלה - אבל יצרני המזון שראו את היציבות במחירים עד עכשיו דווקא יכולים להיות מרוצים

שטרות של שקל. ShutterStock
המחירים יעלו? כסף/ShutterStock

דיבורים על אינפלציה תמיד מכניסים משקיעים ללחץ. כי אינפלציה מביאה איתה פגיעה בצרכנים שנאלצים לשלם מחירים גבוהים יותר, וסיכון לעליית ריבית, בעיה משמעותית בעולם שבו חלק גדול מהעסקים ממונפים עד הקצה, ולעתים גם מעבר. אבל האמת היא שייתכן שיש מי שמרוויחים מאוד מדיבורים על אינפלציה.

הציבור אולי חושב שהמחאה החברתית נכשלה, אבל תרשים 1 שמראה את המדדים של מחירי המזון (כולל ירקות ופירות), ההלבשה וההנעלה, והריהוט מאז 1999, מספר סיפור אחר. במחירי הריהוט וההלבשה יש ירידת מחירים שנמשכת כבר למעלה מעשרים שנים. מחירי המזון טיפסו במהירות מ-1999 עד המחאה החברתית ב- 2011. אחרי המחאה מחירי המזון עוד המשיכו לעלות תקופה, אבל כשהיצרנים ראו את הפרסומת השלילית שהם מקבלים, ביחד עם הירידה שנרשמה בצריכה, עליות המחירים נבלמו. למעשה, למרות שמחירי הירקות והפירות עלו, בסך הכול כמעט ואין הבדל בין רמת מחירי המזון ב- 2021 וב- 2013.

מדדים של מחירי הלבשה והנעלה, ריהוט, ומזון כולל ירקות ופירות. למ"ס,
מדדים של מחירי הלבשה והנעלה, ריהוט, ומזון כולל ירקות ופירות/למ"ס

לאחרונה ראיתי עד כמה היציבות במחירי המזון מטרידה את היצרנים. הייתי בכנס שבו דנו בנושא מחירי המזון. הנציג של תעשייני המזון הודה שמחירי המזון גבוהים, אבל טען שזה לא באשמת היצרנים. בניסיון להראות עד כמה היצרנים לא אחראיים למחירי המזון הגבוהים, הוא הראה את העלייה בשכר העבודה בשנים האחרונות, וטען שלא רק שתעשייני המזון לא אחראים למחירי המזון הגבוהים, אלא שהם אפילו סופגים את הגידול בעלויות בשביל להשאיר את המחירים נמוכים כמה שרק אפשר. רציתי לשאול את הנציג מה היה הרווח של תעשייני המזון ב- 2013 אם הם מסוגלים לספוג גידול של לפחות 10% בעלויות בלי להעלות מחירים. לצערי, זה לא יצא.

בניגוד לנציג של היצרנים, אני לא מאמין שיצרני ומשווקי המזון משאירים את המחירים נמוכים מתוך דאגה לרווחתם של הצרכנים. אבל אני כן מאמין שהרווחים שלהם נשחקו לעומת השיא לפני מספר שנים. מה שמוביל אותי למסקנה שדיבורים מהסוג שנשמעים הרבה על האפשרות שהאינפלציה תחזור אלינו, הם בדיוק מה שהיצרנים בישראל צריכים. אין כמו דיבורים על אינפלציה כדי להכין את הקרקע לעליות מחירים.

עוד בוואלה!

זו הסיבה שבגללה כדאי ששר האוצר לא יהיה כלכלן

לכתבה המלאה

אבל יש 750 שקל מנתניהו

מה גם שהדיבורים על אינפלציה הם לא סתם דיבורים על אינפלציה: מדברים על עלייה במחירי הסחורות, הנפט, והשינוע. מדברים אפילו על שינויים בהרגלי הצריכה בסין, שגורמים לכך שסין מפנה יותר מוצרים לצריכה בתוך סין ופחות לייצוא, מה שעלול לגרום לעלייה במחירים של מוצרים שמגיעים משם. בדיוק הגורמים שיכולים להסביר עליות במחירים של מוצרי מזון, ביגוד וריהוט.

כשזה מגיע בתקופה שבה כשחלק גדול מהצרכנים הצליחו לחסוך בשנה שעברה יותר ממה שהם רגילים בגלל שהסגרים הקטינו את ההוצאות שלהם, ליצרנים יש בהחלט הזדמנות לגלגל חלק מהגידול בעלויות שהם ספגו בשנים הקודמות לתוך עליות המחירים. לכן, לא אהיה מופתע בכלל אם ליצרני ויבואני המזון, הלבוש והריהוט, 2021 תהיה שנה מצוינת. כמשקיע, זה אומר שמניות של יצרניות ויבואניות המזון זאת השקעה לא רעה. אבל כצרכן, זה אומר לי שאני עלול להזדקק ל- 750 השקלים שנתניהו נתן לי ושהצלחתי לחסוך עד עכשיו.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully