וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בחמוסייה: כך למדו הישראלים שגם חומוס ביתי זה אחלה

רונית מטיאס

עודכן לאחרונה: 11.5.2021 / 17:38

חומוס תעשייתי יכול להיות טעים? אחרי עשרות שנים שמוצרי חומוס וסלטים אחרים בקופסא התפתחו והשתכללו - נראה שכן. כך הגיע מותג אחלה של שטראוס לשלוט על כמעט חצי מהשוק הישראלי - וגם על השוק האמריקאי

חומוס. יח"צ,
החומוס של שטראוס/יח"צ

לכבוד יום החומוס הבינלאומי שיחול בסוף השבוע, צללנו להיסטוריה של ענקית החומוס הישראלית שטראוס, המחזיקה במותג אחלה - מותג החומוס והסלטים הנמכר ביותר בישראל. שטראוס גם שותפה במותג סברה - מותג החומוס הנמכר ביותר בארה"ב.

חומוס הוא אחד המאכלים היחידים שנושא את שם חומר הגלם המרכזי שמרכיב אותו -גרגרי חומוס, אם כי שמם הרשמי הוא חימצה. החומוס הוא תרבות, ארוחה מזינה, ואפשר לאכול אותו במגוון דרכים. לפי נתוני סטורנקסט החומוס היא קטגוריית מוצרים שמיליוני ישראלים בוחרים לאכול מדי יום, היקף המכר ב-2020 עמד על 311 מיליון שקל. כ-47% מנתח השוק של הקטגוריה שייך למותג הסלטים "אחלה" של שטראוס - שם השגור שנים בתרבות ובמטבח הישראלי. ההיסטוריה של המותג טומנת בחובה סיפור של חדשנות, קולינריה, ריגוש, תשוקה לאוכל, חומרי גלם והקשבה לצרכן.

בשנת 1991 שטראוס , חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, נכנסה לתחום חדש כשרכשה את מפעל "מי ומי" לייצור חומוס. הסלטים והחומוס שייוצרו מרגע הרכישה מותגו תחת השם "סלטי שטראוס". שוק הסלטים עד לתקופה זו היה מבוסס על מסעדות ועל מקררי מעדניות, כאשר למוצרים היו חיי מדף קצרים. שטראוס שזיהתה אצל הצרכן הישראלי צורך לחומוס טעים, איכותי וארוז על מדפי רשתות המזון, השיקה ב-1993 מותג חדש בשם 'אחלה' תחת המסר "כשהחומוס אחלה - הכל אחלה". במהלך השנים השקיעה החברה במחקר ובפיתוח של הקטגוריה, בחדשנות מוצרית כמו אריזות אישיות וקטנות ומגוון טעמים ייחודיים, ובכך הצמיחה את שוק הסלטים הארוזים.

מפעל שטראוס בכרמיאל. יח"צ,
מפעל שטראוס בכרמיאל/יח"צ

גם סלטים

בשנות ה-2000 המוקדמות, "אחלה" השיקה שפה תקשורתית חדשה ומגוון מוצרים תחת המסר "תחשוב אחלה - יהיה אחלה" והתחזקה בנתחי השוק. המותג עלה עם קמפיין טלוויזיוני בהשתתפות אמנים מפורסמים ביניהם: עוזי חיטמן ז"ל, סי היימן, דנה ברגר, זהבה בן, שרהל'ה שרון ואלי לוזון.

ב 2005, מותג אחלה התרחב לראשונה גם לתחום הסלטים ופיתח פורטפוליו עשיר של חווית 'פתיחת שולחן' המאפיינת את הישראליות. הזרקור הופנה לבית, המקום בו קורים דברים. משפחת בנאי הייתה הפרזנטורית של המהלך.

בשנת 2006, מותג אחלה שם לעצמו למטרה להביא מוצרים טעימים ובריאים יותר, ולאורך 15 השנים האחרונות המותג עבד בשיפור ובשדרוג מתמיד של מתכונים. בהתאם להתחזקות טרנד הבריאות והמודעות הצרכנית לרכיבים ולתזונה, אחלה השיקה את סדרת הלייט וזכתה לפרס החדשנות של מוצר השנה. ב-2009 אחלה יצאה במהלך אמיץ ויוצא דופן בקטגוריית החומוס והחליפה את השמן בחומוס לשמן קנולה תחת מהלך גדול בשם "שמנולה" ואף השיקה מוצר חומוס 9% שומן, ללא שמן מוסף כלל.

בשנים 2011-2012 המותג עבר מתיחת פנים נוספת, הושקו אריזות חדשות, עיצובים חדשים ושפה חדשה תחת הסלוגן "אחלה טעם מתחיל בשדה", כשהפרזנטורים היו החקלאים של אחלה: אבי מבורך, מגדל חומוס ודורון טוויג, מגדל חצילים, כדי לתת כבוד לחומר הגלם ולשותפים שלו לטעם המוצרים.

בשנה זו הצטרפו לצוות הפיתוח של אחלה שף שהיה אחראי לפן הקולינרי ולמתכונים, ואגרונום שעבד ישירות מול החקלאים הישראליים שמגדלים את חומרי הגלם האיכותיים ביותר. חומרי הגלם עברו להיות מרכז הסיפור המותגי כמו גם תהליך הייצור של החומוס והסלטים השונים, כדי להבטיח טעם מצוין ושיטות ייצור הכי קרובות למה שאנחנו מכירים מהמטבח הביתי - באחלה אוהבים לומר שמפעל החומוס בכרמיאל הוא החומוסייה הגדולה בישראל- בעצם המטבח המבשל של חומוס הכי גדול שיש.

ב-2013 אחלה יצא במהלך מהגדולים בתולדות השיווק בישראל, פתיחת חומוסייה בתל-אביב למשך שבועיים, מבלי לחשוף שמדובר בחומוס שטראוס, כדי להוכיח שחומוס תעשייתי לא נופל בטעמו ובאיכותו מחומוס של חומוסייה. הצרכנים שילמו "לפי הטעם" כדי לאפשר להם לשפוט את טעמו ואיכותו של החומוס בעצמם, מספר ימים אחרי אחלה חשפו את המהלך.

בשנים האחרונות מותג אחלה שם בפרונט של מוצרי החומוס את אחוזי הטחינה, מתוך הבנה שכל אחד אוהב את החומוס שלו עם כמות טחינה שונה, וכל אחד יכול לבחור את החומוס שלו (עם 20%, 30% או 40% טחינה גולמית), במקביל הוציאו לחלוטין את כל השמן מהחומוס, הפחיתו נתרן וסוכר במגוון גדול של מתכונים, השיקו חומוס ללא חומר משמר, והפכו את כל המוצרים למוצרים ללא גלוטן.

ב 2019 מותג אחלה עשה צעד משמעותי עם הקמת "מרכז קולינרי" במפעל בכרמיאל המאפשר לספר את הסיפור מאחורי מותג אחלה "מהשדה ועד הצלחת", וחושף בפני המבקרים בצורה שקופה ומלאה את תהליכי הייצור של הסלטים, שנעשים בתהליכים זהים למטבח הביתי, רק בכמויות גדולות. בביקור נחשפים המבקרים לתהליכי הייצור של מגוון הסלטים, בסוף הסיור נהנים מסדנת הכנת וצילחות חומוס, ומקבלים מענה לשאלות לגבי הייצור, חומרי הגלם והקשר עם החקלאים.

עוד בוואלה!

שלושה פסים ששינו את העולם: ההיסטוריה של אדידס

לכתבה המלאה
מפעל סברה בוירגיניה. ארכיון שטראוס,
מפעל סברה בווירגיניה/ארכיון שטראוס

1.5 מיליון ביום

בשנת 2020 מותג אחלה עשה צעד נוסף עם השקת שפה תקשורתית חדשה תחת המסר "אחלה, מגלים את חומרי הגלם מחדש" - שפה שמבטאת את חווית הגילוי של המותג ושל הצרכנים, של חומרי גלם מהצומח במגוון שילובים מעניינים, לשבור פרדיגמות על הקטגוריה, לקרוא תיגר ולשאול "מי אמר?" עם הפרזנטורית לירז צ'רכי.

היום, 30 שנה אחרי הקמת המותג, אחלה מייצרת מעטפת פתרונות של חומוס וסלטים, במגוון משקלים והתאמה לטבעונים, צמחונים ורגישים לגלוטן. 1.5 מיליון אנשים אוכלים את החומוס והסלטים של אחלה מדי יום, בשנה אחלה מייצרת כ-30 מיליון אריזות חומוס וסלטים, החומוס הנמכר ביותר מגיע באריזה משפחתית של 750 גרם, התוספת הנמכרת ביותר היא חומוס עם חריף.

שטראוס היא חברת מזון גלובלית המחזיקה בשותפויות עם ענקיות מזון בהן דנונה, פפסיקו ווירג'ן, אחרי ההצלחה הישראלית בקטגוריית החומוס, שטראוס החליטה להתרחב ולבנות מותג חומוס בינלאומי בארצות הברית, היא רכשה את חברת סברה שהוקמה ב-1986 על-ידי זוהר נורמן שמשפחתו הייתה בעלת סלטי צבר. נורמן רכש את הזיכיון לשימוש בשם המותג כשהייעוד הראשוני היה להביא את המטבח הים תיכוני לחיי היומיום של אנשים. בשנת 1993 יהודה פרל הפך לשותף בסברה והוביל את החברה לשלב הבא בהתפתחותה מול השוק האמריקאי.

בשנת 2005 שטראוס נכנסה לשוק המזון בצפון אמריקה עם חתימה על הסכם שותפות במסגרתו רכשה 51% מחברת הסלטים והמטבלים הים תיכוניים האמריקאית סברה, כנדבך נוסף במימוש אסטרטגיית ההתרחבות הבינלאומית של הקבוצה. שטראוס הביאה לעסק ידע רב וגישה שיווקית המאפשרים הצמחה של המותג והקטגוריה כולה. כשנה לאחר הכניסה לשותפות שטראוס רכשה באמצעות חברת הבת "סלטי סברה" את חברת קרוסל, השוכנת בניו-יורק ומתמחה בקטגוריית המטבלים החלביים.

בשנת 2008 שטראוס חתמה על שותפות של 50-50 עם פפסיקו, לפיתוח, ייצור ומכירת ממרחים ומטבלים מצוננים בארצות הברית וקנדה, באמצעות חברת סברה בארה"ב, הסכם שהביא את החומוס מישראל היישר אל המדפים של המרכולים המובילים בארה"ב ואל הצרכן האמריקאי. לימים זו הפכה להיות חברת המטבלים המובילה באמריקה. לטובת הייצור הוקם מפעל בווירג'יניה, כיום החברה מייצרת בעיקר סלטי חומוס וגוואקמולי במגוון טעמים ומחזיקה בנתח-שוק של 60% משוק החומוס בארה"ב.

בארה"ב החומוס מאפיין בעיקר את תרבות הנישנוש. החומוס השתלב בתרבויות מקומיות בהן לא נהגו לאכול חומוס והסוד טמון בהשקעה ובלמידת השוק המקומי. הצלחת פעילות סברה בארה"ב ובקנדה מעידה על אימוץ תרבות אכילת החומוס מתוך הבנת הערך התזונתי לצד חווית הצריכה המותאמת לבית ומחוצה לו עם מגוון מוצרים גדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully