וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן השתלמות - חיסכון חשוב לעתיד שלכם

תומר שליו - מנהל הידע המקצועי בחטיבת הלקוחות של מיטב דש

עודכן לאחרונה: 1.8.2021 / 9:03

קרן השתלמות משלב את יתרונות החיסכון לטווח ארוך ואלו של החיסכון לטווח קצר. חשוב וכדאי להכיר את המוצר הפיננסי הזה, כדי שתוכלו להשתמש בו בצורה הטובה ביותר

קרן השתלמות הינה מוצר חיסכון המתבלט בנוף שוק החיסכון מאחר והיא משלבת בין היתרונות של החיסכון ארוך הטווח לבין היתרונות של חיסכון קצר הטווח. היות ולא מדובר בחיסכון פנסיוני אך גם לא בחיסכון נזיל מהרגע הראשון (כמו קופת גמל להשקעה), חשוב להכיר מוצר זה ולשקול לחסוך באמצעותו.

קרן השתלמות - מאפיינים עיקריים

קרן השתלמות הומצאה במקור לחיסכון שתכליתו השתלמות מקצועית, והיא בבחינת אינטרס משותף לעובד ולמעסיק. הכספים הצבורים בקרן ניתנים למימוש לאחר שלוש שנים למטרות השתלמות מקצועית. מדובר בהגדרה רחבה במיוחד המשמשת למגוון גדול של הכשרות והשתלמויות. לאחר שש שנים של חיסכון, כלל הכספים הצבורים ניתנים למימוש לכל מטרה באשר היא. במידה והגעתם לגיל הפרישה, כספי הקרן נזילים עבורכם למשיכה כבר בתום 3 שנות חיסכון.

עבור מרבית השכירים במשק, החיסכון בקרן ההשתלמות מוגבל בתקרה של עד 10% מהשכר ונחלק לנתח ההפקדה משכר העובד העומד על שיעור של 2.5% ולנתח הפקדת המעסיק העומד על שיעור של 7.5%. במלים אחרות, על כל 1 ש"ח המופקד משכר העובד לקרן ההשתלמות, מפקיד המעסיק 3 ש"ח לאותה הקרן. בנוסף, גם עצמאים שיש להם הכנסה מעסק או משלח יד, רשאים להפקיד לעצמם לקרן השתלמות, בשיעור של עד 7% מההכנסה החייבת ועד לתקרה המזכה.

חיסכון באמצעות קרן השתלמות מגלם בתוכו פוטנציאל להטבת מס משמעותית במיוחד. כל עוד הכספים נמשכו כדין, קרי בתום שלוש שנים למטרת השתלמות או בתום שש שנים לכל מטרה, אזי הכספים יהיו פטורים ממס רווחי הון. מס זה עומד על 25% נכון לשנת 2021 והוא מושת על הרווחים הריאליים שנצברו בחיסכון כתוצאה מהשקעת הכספים בשוק ההון, בהתאם למדיניות ההשקעה של מסלול ההשקעה שבחרתם. תקרת ההפקדה השנתית שזכאית לפטור ממס משתנה מעת לעת, וכיום עומדת עבור שכירים על 18,854 ש"ח.

קרן השתלמות מיטב דש. 123rf.com,
חיסכון באמצעות קרן השתלמות מגלם בתוכו פוטנציאל להטבת מס משמעותית במיוחד/123rf.com

היתרון הגדול - חיסכון כפול במס

כאמור, הכספים המופקדים לקרן השתלמות על חשבון המעביד מתקבלים בקרן ההשתלמות של העובד ללא ניכוי מס. כל דרך אחרת להעביר לעובד כספים בצורה הונית, הייתה מביאה למיסוי הכספים בהתאם למס השולי של העובד. כך, בהינתן עמידה בתנאי משיכת הכספים, החוסך מרוויח פעמיים. גם מקבל מהמעסיק תמורה שאינה חייבת במס הכנסה, וגם נהנה מפטור ממס רווחי הון.

היות והפקדות לקרן השתלמות אינן מחויבות על פי חוק, בשונה מהפרשות למוצרי חיסכון פנסיוניים (קופת גמל, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים) המבוצעות בהתאם לחוק פנסיה חובה (2008), קרן השתלמות נחשבת כמוצר חיסכון אופציונלי לעובד העצמאי ובגדר הטבה מהמעסיק לעובד השכיר. הטבת מס משמעותית זו הפכה את קרן ההשתלמות לנחשקת אצל העובדים השכירים וישנה חשיבות לקבלה מהמעסיק כחלק מהתנאים הסוציאליים של העובד.

sheen-shitof

עוד בנושא

השקעה במניות: מה אתם צריכים לדעת כדי להתחיל לסחור בבורסה?

שחף קן – מנהל דסק השקעות – מיטב דש טרייד

מסלולי השקעה, עלויות וביצועים

בדומה לשאר מוצרי החיסכון גם בקרן השתלמות תוכלו לבחור את מסלול ההשקעה בהתאם לרמת הסיכון המועדפת עליכם - ממסלול מנייתי, דרך אג"ח ועד מסלולים משולבים למיניהם. כלל האצבע בבחירת מסלול ההשקעה הוא שככל שטווח ההשקעה עולה כך הסיכון למשקיע קטן. כלומר, בהינתן אופק השקעה ארוך טווח, המסלולים עתירי הסיכון משיאים תשואה עודפת על פני מסלולים אחרים. קרן השתלמות מבטאת חיסכון בטווח בינוני ומעלה, כך שתוכלו להתאים ולשנות את רמת הסיכון ומסלול ההשקעה בהתאם לאופק ההשקעה הנותר בקרן.

כבכל מוצר חיסכון מנוהל, גם בקרנות השתלמות תמצאו עלויות ניהול הנקבעות כאחוז שנתי קבוע הנגזר מהצבירה שבקרן. כמו כן, ביצועי הקרנות שקופים לציבור וניתן להשוות את התשואות שהשיגו הקרנות השונות באתר הממשלתי גמל-נט. שימו לב כי חשוב להשוות את ביצועי הקרנות באותן תקופות זמן כמו גם באותן רמות סיכון המגולמות במסלולי ההשקעה השונים.

לסיכום

קרן השתלמות היא מוצר החיסכון קצר הטווח היחיד בשוק החיסכון בישראל, המאפשר לחוסך הטבת מס כפולה, הן בהפקדה והן במשיכה, בעמידה בתנאי הקרן. הפטור ממס רווחי הון הוא הטבה משמעותית במיוחד שבכוחה להגדיל את ההון הצבור בסוף תקופת החיסכון. בשל כך נחשבת קרן ההשתלמות כמוצר נחשק בקרב ציבור העובדים, שכירים ועצמאים כאחד.

החברה המנהלת הינה מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ מבית מיטב דש ואיילון ביטוח. האמור אינו מהווה יעוץ ו/או שיווק פנסיוני, המלצה או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף ליעוץ ו/או שיווק פנסיוני כאמור הניתן על ידי בעל רישיון כדין, המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. יש לבחון כל מקרה לגופו על פי הצרכים המשפחתיים ומצבו הבריאותי של החוסך.

תומר שליו - מנהל הידע המקצועי בחטיבת הלקוחות של מיטב דש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully