וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "ישראלים צורכים הרבה סוכר". שקד: "אבל למה זירו"?

עודכן לאחרונה: 1.8.2021 / 14:28

חילופי דברים בין שר האוצר לשרת הפנים, בעת הדיון על התקציב בישיבת הממשלה, חשפו את אחד הנושאים השנויים בחוק ההסדרים: המס על המשקאות הממותקים, שאחראים לפחות מ-15% מצירכת הזוכר בישראל. השאלה של שקד, אגב, נותרה ללא תשובה

ישיבת הממשלה הדנה בתקציב 2022 צפויה לאשר את התצקיב, כך לפחות לפי דברי ראש הממשלה שהודיע לשרים: "אני יודע דבר אחד - אנחנו מסיימים את הישיבה עם תקציב".

אלא שבתווך עומדים לא רק שר הבריאות, ניצן הורוביץ, שמחלוקת גדולה קיימת באשר לתקציב משרדו, שהשיב לו בכעס: "בוא לא נגיד הופ לפני שקפצנו", אלא גם נושאים אחרים שדווקא שיחות החולין בין השרים חושפים את מורכבותם.

כך היה בנוגע להצעת הטלת המס החריג על המשקאות הממותקים, עליו נודע לציבור בשבוע שעבר https://finance.walla.co.il/item/3449288.
.
שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר:על מיסוי המשקאות הממותקים: אין כאן גזירות אלא ניסיון לשנות דפוסי התנהגות. קודם כל לגבי משקאות ממותקים, ישראלים צורכים הרבה סוכר.

שרת הפנים איילת שקד, השיבה: "אבל למה על קולה זירו?"

לשר האוצר לא הייתה תשובה. האמת היא שלרבים מאנשי האוצר, שיזמו את החוק, אין תשובה בנושא.

ח"כ איילת שקד. ראובן קסטרו
"למה קולה זירו?" השאלה של שרת הפנים שהאירה פינה תמוהה בחוק ההסדרים/ראובן קסטרו

אם המטרה היא להילחם בצריכת סוכר מוגברת על ידי הציבור, שזוהתה בין הגורמים לבעיית השמנת היתר, לא ברור מדוע היא לא כוללת מוצרים ממותקים אחרים, שכן המשקאות הממותקים אחראיים רק לצריכת 15% מהסוכר מבין כלל המזונות. https://finance.walla.co.il/item/3450109

ממתקים, שוקולד ומוצרים אחרים, שרובם מכילים ריכוז זוכר גבוה בהרבה, אינם נכללים בחוק החדש, שממש כפי שהבחינה שרת הפנים, ממסה גם משקאות דיאט וגם מים מינרלים בטעמים (מופחתי סוכר).

עוד טענה שהועלתה נגד המס האמור הוא שהטענה לפיה הוא נועד לשפר את מצבם הבריאותי של אזרחי ישראל - וכפועל יוצר מכך - את מצבה של מערכת הבריאות, נראית מעט תמוהה, נוכח העובדה שהכסף שיתקבל מהמס, על פי הערכת האוצר - מאות מיליוני שקלים, לא יופנה ישירות לתקציב הבריאות, כי אם יתווסף לקופת המדינה.

שר האוצר אביגדור ליברמן מתחייב לא להעלות מסים. צילום: ערוץ כנסת. מעריב
שר האוצר ליברמן בישיבת הממשלה: "באיזה שכבות יש צריכה גבוהה של סוכר? החלשות"/מעריב

פגיעה בשכבות החלשות?

עוד התייחס שר האוצר לטענות לגבי כך שהמסים החדשים, על כלי פלסטיק או משקאות ממותקים, פוגעים בעיקר בשכבות החלשות: "חולה סכרת קשה נגמר בקטיעת רגל. באיזה שכבות יש צריכה גבוהה של סוכר? החלשות. אותו הדבר לגבי כלי פלסטיק".

ליברמן הוסיף: "בחקלאות - העליות במחירים פוגעות בשכבות החלשות". כלומר - כאן הרפורמה נדרשת כדי להגן עליהם, כיוון שהירידה בצריכת פירות למשל, בשל מחיריהם הגבוהים, היא שגורמת צריכת סוכר מופרזת, בעיקר בקרב החלשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully