וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הענף שמניע את הכלכלה לא מצליח לגייס עובדים?

עודכן לאחרונה: 23.8.2021 / 11:40

שוק ההייטק הישראלי רותח. מצד אחד אנו עדים ליותר עסאות אקזיט ותארי "יוניקורן" לחברות. מהצד השני, למרות הצמיחה המואצת שמציגות חברות ההייטק, ועל אף שמזמן הצליחו ליצור רושם של מקומות עבודה אטרקטיביים, הן עדיין נאבקות בשיניים על כל מועמד

מספר האקזיטים הישראליים צמח מ-19 בשנת 2019, ל-31 בשנת 2020, כאשר מספר האקזיטים ברבעון הראשון של שנת 2021 עומד על 23 ותואר ה"יוניקורן", שמוענק לחברה שהצליחה לגייס למעלה ממיליארד דולר, הוענק ברבעון הראשון לעשר חברות ישראליות.

לצד הצמיחה המואצת שמציגות חברות ההייטק הישראליות, הן ממזמן הצליחו ליצור את הרושם של מקומות עבודה אטרקטיביים, עם תנאי העסקה מפנקים לעובדים ושכר גבוה מהממוצע בשוק, ולמרות זאת הן עדיין נאבקות בשיניים על כל מועמד.

60% מחברות ההייטק מתקשות לגייס עובדים

דוח ההון האנושי האחרון של רשות החדשנות בנוגע לתעשיית ההייטק קבע כי הענף סובל ממחסור כרוני בכוח אדם. סך המשרות הפתוחות נכון למועד פרסום הדוח עמד על כ-13 אלף משרות טכנולוגיות.

יתרה מכך, כ-60% מהחברות שלקחו חלק בסקר, דיווחו כי התקשו לגייס עובדים לתחום הפיתוח. "שוק ההייטק סובל במשך שנים ממחסור עמוק בכוח אדם, שרק התעצם בעקבות משבר הקורונה לאחר ההבנה של ארגונים רבים כי הם מוכרחים להשקיע במשאבים טכנולוגיים, בכדי לעמוד בתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית שנכפו עם המעבר לפעילות במרחב הווירטואלי והשימוש המואץ בטכנולוגיות השונות". אמר זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה מטריקס שירותי R&D ואוף שור.

זיו מנדל. סאם יעקובסון,
זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה מטריקס שירותי R&D ואוף שור/סאם יעקובסון

הצורך בעובדים גדל בקצב מהיר

שחר פיינבליט, סמנכ"ל פיתוח ומייסד משותף ב-Vast Data, המספקת פתרונות אחסון שמסייעים להתגבר על מגבלות שליוו אותנו מספר עשורים ואשר נמנית גם היא בין חדי הקרן הישראלים עם שווי נוכחי של 3.7 מיליארד דולר, מעיד עד כמה הצורך בעובדים הוא מהותי וגדל בקצב מהיר ולא פרופורציונלי ביחס להיצע הקיים: "בשנה החולפת גייסנו כ-80 עובדים חדשים וכיום מונה החברה למעלה מ-250 עובדים. במהלך השנה הנוכחית אנחנו צפויים לגייס לפחות עוד כ-160 עובדים נוספים לחברה, מתוכם כ-80 למרכז הפיתוח בישראל".

עוד שיתף פיינבליט כי המכירות גדלות בקצב מהיר, "אנחנו מרחיבים את החברה על מנת לתמוך בגידול הזה ולייצר מנועי צמיחה נוספים. למרות המחסור בעובדים, אנחנו מקפידים לגייס עובדים איכותיים שיאפשרו לנו לשמור על מובילות בתחום, איכות המוצר, יצירתיות ותרבות ארגונית גמישה עם אווירה מיוחדת במשרדים. אנחנו רואים חשיבות רבה בהקפדה על אופי המגויסים שלנו מכיוון שאותם עובדים הופכים לשותפים מלאים להצלחה העסקית שלנו, שמושתתת על מרקם חברתי מנצח ופעילות עסקית שיתופית ושקופה לכולם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שחר פינבליט 03. יח"צ ואסט דאטה,
שחר פיינבליט, סמנכ"ל פיתוח ומייסד משותף ב-Vast Data/יח"צ ואסט דאטה

כל אחד יכול למצוא את דרכו להייטק

במקביל למחסור בעובדים בישראל, ישנו ביקוש גדול של יוצאי חל"ת ונפגעי קורונה שרק מחפשים מקום להתפרנס בו, אז איך זה מתיישב אחד עם שני? הפער ברוב המקרים נובע בין היכולות של מחפשי העבודה לבין דרישות המעסיקים. מי שמספקים מענה על הפער הם מסלולי ההכשרה שפרוסים בישראל, שמאפשרים לאנשים בכל דרגות הידע והיכולת, לקבל את הכלים שהם צריכים כדי להתחיל ולצעוד בענף המבוקש ביותר בעולם.

"כגוף שמוביל את הכשרת עובדי ההייטק בישראל אנחנו ערים לביקושים הגבוהים בקרב המעסיקים, ובכל שנה אנחנו מכשירים אלפי עובדים לשוק ההייטק במסגרת מגוון קורסים" מנדל מסביר. "במקביל, אנחנו גם פועלים להרחיב עוד ועוד את תכני ההכשרות וכמות המשתתפים, זאת במטרה לסייע לשוק ולמחפשי העבודה לעמוד בדרישות ההעסקה, לצד מתן הידע המקצועי שמחפשים המעסיקים".

"במסגרת מסלולי ההכשרה שבנינו אנחנו משתמשים במתודולוגית הדרכה ייחודית שמייצרת ניסיון מעשי של עבודה תוך כדי ההכשרות ומייצר בוגרים מבוקשים לשוק בעקבות הידע והניסיון המעשי שצברו בהכשרה. בחלק מהתוכניות אנחנו גם מציעים גם לבוגרים לווי טכנולוגי של CTO לאורך השנתיים הראשונות".

קורסים במימון המדינה

מנדל מציין כי "מי שמעונין, יוכל למצוא בארץ מגוון מסלולים שיובילו אותו לענף היציב ביותר כיום. ניתן להצטרף להכשרות טכנולוגיות מעמיקות בתחומי הליבה של ההייטק, הכוללים בין היתר למידת טכנולוגיות ושפות פיתוח מתקדמות, אבטחת מידע והגנת סייבר, דאטה וניתוח נתונים, מערכות מידע ועוד".

"ניתן גם להירשם לקורסים טכנולוגיים ייעודיים להחזרת כוח האדם לשוק העבודה המסובסדים על ידי המדינה או גופיים פרטיים. ישנה אפשרות גם להירשם למגוון קורסים והכשרות בתחומים רכים יותר בהייטק כמו ניהול מוצר, ניהול ופיתוח למידה, קידום אתרים ועוד". לפיו, "חשוב לבחור במוסדות לימוד גדולים ומוכרים שיידעו גם להעניק לצד ההכשרות המקצועיות, שירותי ייעוץ והכוונה בבחירת מסלול לימודים מתאים, ואף יסייעו לבוגרים במציאת עבודה עם סיום תקופת ההכשרה".

סיירות הסבה להייטק

אפשר למצוא בישראל גם הכשרות נוספות במודל מהיר ואינטנסיבי בדמות "סיירות הסבה להייטק". אחד הגופים שמציעים את ההכשרה הזאת הוא חברת Infinity Labs R&D, המספקת תוכנית הכשרה מואצת במשך שמונה חודשים, אשר בסיומה משולבים המשתתפים בתפקידים הייעודיים אליהם הם רכשו את הידע. אינפיניטי כיום מציעה תוכנית הכשרה ייחודית בתחום פיתוח תוכנה והחלה לספק גם הכשרה חדשה בתחום ה-DevOps החל מאוגוסט האחרון.

חיים גרון. יובל חן,
חיים גרון, מייסד ומנכ"ל משותף ב-Infinity Labs R&D/יובל חן

שווי ערך לעובדים עם ניסיון

מעבר למחסור בעובדים, מעסיקים רבים מתמודדים גם עם הקושי של גיוס עובדים בעלי ניסיון רלוונטי או בעלי הכישורים ובעלי ארגז הכלים המקצועי המאפשר להם לספק תוצרים ברמה תעשייתית גבוהה, לעבור במהירות בין סביבות הפיתוח השונות ולהסתגל לקצב העבודה המהיר המאפיין את חברות ההייטק.

"על הצורך הזה בדיוק ההכשרה שלנו שכבר הצליחה לשלב למעלה מ-1500 בוגרים בתפקידי מפתח בשוק, עונה. אנחנו מספקים למשתתפי ההכשרה מסלול שמבוסס על למידה חווייתית, אשר מדמה עבור המועמדים את סביבת העבודה האמיתית בה הם צפויים להשתלב ומכינה אותם לשגרת העבודה בענף". מסביר חיים גרון, מייסד ומנכ"ל משותף ב-Infinity Labs R&D "המטרה היא להוציא אותם אל השוק כשווי ערך לעובדים בעלי שנתיים ניסיון לפחות, וכך למעשה לספק מענה לצורך בעובדים מנוסים בתעשייה".

גרון מציין כי "על מנת להתבלט בתחום העובדים הפוטנציאליים צריכים בעיקר להבין שהעולם הזה זז מהר, וכדי לעמוד בקצב צריך גם לעבור את ההכשרות הנכונות, שנותנות בסיס מקצועי רחב המאפשר לנוע בין מגוון תפקידים וטכנולוגיות, אבל בעיקר כל הזמן להישאר מעודכנים ולפתח יכולות אוטודידקטיות של למידה וקבלת כלים נוספים שיאפשרו לכם להישאר בחזית הטכנולוגיה ובקדמת המירוץ".

חזית הטכנולוגיה וקדמת המירוץ

גרון מציין כי "על מנת להתבלט בתחום העובדים הפוטנציאליים צריכים בעיקר להבין שהעולם הזה זז מהר, וכדי לעמוד בקצב צריך גם לעבור את ההכשרות הנכונות, שנותנות בסיס מקצועי רחב המאפשר לנוע בין מגוון תפקידים וטכנולוגיות, אבל בעיקר כל הזמן להישאר מעודכנים ולפתח יכולות אוטודידקטיות של למידה וקבלת כלים נוספים שיאפשרו לכם להישאר בחזית הטכנולוגיה ובקדמת המירוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully