וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה ביוקר המחייה? תלוי איפה בודקים

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 14:55

אנחנו שומעים כל העת על התייקרויות, אבל האם זה נכון? כמה שילמנו עבור סלי הקניות של שלוש השנים האחרונות לעומת המחיר שנשלם השנה? בחינה של המחירים מעידה שרוב הרשתות הקמעונאיות הפנימו את השיח על יוקר המחייה ומתאמצות להתאים את המחירים לכוח הקנייה של הצרכנים

ספטמבר הגדול בפתח, וכמו בכל שנה אנו מגלים שחיובי האשראי של חודש ספטמבר לא מיטיבים עמנו: שאריות התשלומים על בילויי החופש הגדול, קניות החזרה לבית הספר וכמובן חגי תשרי.

בכל שנה אנו בוחנים וחוקרים את השוק: איפה נקבל יותר ונשלם פחות עבור המוצרים לקראת שנת הלימודים, כמה נוציא על חופשות החגים וכמובן - היכן משתלם לרכוש את סל הקניות המלא לחג.

בשבוע שעבר פרסמנו את סקר סלי הקניות הגדולים לחג ברשתות השיווק השונות https://finance.walla.co.il/item/3455399. ראינו פערים - לעתים של מאות שקלים - בין רשת לרשת, אך כמו שאנחנו יודעים המחיר הוא אחד המשפיעים העיקרים בהחלטת הקנייה אבל ממש לא המשפיע היחידי.

בשנים האחרונות הצרכנים גילו ערנות רבה ליוקר המחיה. לכן, לאחר שהצגנו את סל הקניות לחג ולחגי תשרי 2021, ביצענו השוואה ובחינה של הנתונים (באמצעות מערכת "פרייסז" להשוואת מחירים) ובדקנו כמה היינו משלמים על אותו הסל בשנים הקודמות, והאם המונח "יוקר המחיה" - או ליתר דיוק, עלייה ביוקר המחייה, באמת תקף כדי לתאר את סל הקניות שלנו לחג

רשתות שיווק מחיר סל 3. ללא,
ברשת שופרסל דיל, הסל השנה זול בכ- 10% מאותו הסל שרכשנו בשנת 2018/ללא

האם אנו משלמים יותר - ואם כן, בכמה?

בחנו את סל הקניות הגדול בשוק רשתות השיווק ולפני שנדבר על סל הקניות של 2021 ומי הציע את הסל המשתלם ביותר ראינו שינויים בדפוסי התמחור של רשתות המזון: ברשתות המזון שהיו בעלות תדמית של חנויות יקרות יותר הפערים בין הסל של 2018 לסל של היום, התבטאו בעיקר בהוזלה.

במילים אחרות: אנו משלמים השנה פחות. לדוגמה: ברשת שופרסל דיל, הסל השנה זול בכ- 10% מאותו הסל שרכשנו בשנת 2018. בהמשך לכך ניתן לומר שלמרות שחלפו כמה שנים, למרות בעיית הזמינות כתוצאה מהקורונה ולמרות שמחירי הקנייה של רוב חומרי הגלם התייקרו, הרי שהמגמה אצל רוב הרשתות היא התאמת המחיר לתנאי השוק והרגישות הצרכנית שהתפתחה כאן לעליות מחירים.

ברשת פרשמרקט מצאנו הוזלה של 3% מול הסל של 2018 וברשת מגה בעיר עלות הסל זהה לשנת 2018.

רשתות שיווק מחירי סל 5. ללא,
רמי לוי מחזיק את המקל בשני הקצוות: גם הסל הזול ביותר לחג, אבל גם זה שהתייקר הכי הרבה מאז 2018/ללא

רמי לוי: המתייקרת ביותר וגם הזולה ביותר

רשת רמי לוי הצליחה להציג את הסל הזול ביותר ל- 2021. למרות זאת, אם אתם עורכים את הקניות ברשת, ייתכן שחשתם את יוקר המחייה ביתר שאת: הסל הזול ביותר לחג, יקר מהסל של 2018 ביותר מ- 15% (נזכיר שוב, כי למרות העלייה מדובר בסל הזול ביותר מבין אלה שבדקנו) גם סל הקניות ביינות ביתן יקר יותר ב 7.5% מהסל של 2018.

רשתות שיווק מחירי סל 1. ללא,
יינות ביתן: ב-2020 אותו הסל עלה ב-6% יותר לעומת 2021/ללא

ב-2020 שילמנו ביוקר, לא רק בגלל הסגר

אם ננסה לסכם את התמורות במחיר לאורך השנים האחרונות נגלה מגמה מעורבת עם מכנה משותף ברור: התמרכזות - היקרים ביותר הפכו לזולים מעט יותר, הזולים ביותר הפכו למעט יותר יקרים ומכאן התחושות הסובייקטיביות של כל אחד מאתנו לגבי יוקר המחייה.

אלא שיש עוד נתון נוסף, מעט מפתיע, כאשר אנו בוחנים את הסל לא בראייה רב-שנתית אלא בהשוואה לשנה שעברה: תופעה רווחת שמצאנו היא שבשנה שעברה, 2020, שילמנו יותר עבור הסל. בכמה?

ביינות ביתן שילמנו כ- 6% יותר מאשר השנה, ברשת מגה בעיר שילמנו 4% יוחר, ביוחננוף 3% ייותר, ברשתות רמי לוי, שופרסל ופרשמרקט המחיר עלה ביותר מאחוז אחד.

רשתות שיווק מחירי סל 6. ללא,
מחסני השוק: מצד אחד, היחידה שלא ניצלה את הקורונה בשנה שעברה. מצד שני - מאז עלו המחירים ב-1.5%/ללא

בשנה שעברה ארוחת החג הייתה רק עם המשפחה הגרעינית

היחידה שהייתה זולה יותר בשנה שעברה היא רשת מחסני השוק. מה הגורמים לכך? אפשר רק לשער: בשנה שעברה היינו עדיין תחת "הלם הקורונה". אמנם בחודשים מאי-אוגוסט 2020 המשק השתחרר מחלק גדול מההגבלות (הסגר השני הוטל רק ב-18.9), אבל הצרכן הישראלי היה שבוי יותר ופחות פנוי לערוך סקרי שוק.

ארוחות החג המשפחתיות כללו רק את המשפחה הגרעינית ובתנאים כאלה המחיר (שגם כך כבר הבנו שאינו השיקול היחיד) הפך למשני.

רשתות שיווק מחירי סל 2. ללא,
פרשמרקט: מצאנו הוזלה של 3% מול הסל של 2018/ללא

על פי הנתונים ניתן לראות את השפעת הצרכנים והמודעות לתחרות הסביבתית שהובילה את סלי הקנייה לעלויות "הוגנות" ביחס למדד המחירים.

חשוב לציין שאת "מחירי האמת" נדע רק לאחר החג, כשיסתיימו המבצעים המיוחדים שרובם תגמול על קנייה גדולה יותר.

רשתות שיווק מחירי סל 4. ללא,
יוחננוף: המחיר נמוך ב-3% לעומת 2020/ללא

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

המחירים מבוססים על דיווח רשתות השיווק למשרד הכלכלה ומעובדים באמצעות אתר פרייסז להשוואת מחירים ואתר CHP ונכונים לתאריך הסקר ובאמצעות המכון לחקר הקמעונאות. ט.ל.ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully