וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השימוש במזומן יצומצם עוד יותר. מה זה אומר?

עודכן לאחרונה: 27.10.2021 / 14:14

מאוגוסט 2022 יופחתו תקרות הסכומים בחוק לצמצום השימוש במזומן. מהן ההגבלות החדשות, כמה תוכלו לשלם ובאילו עסקאות תהיה חריגה? כל הפרטים, ויש גם מי שמתנגד: "לא ניתן להחמיר את החוק מבלי להוכיח שהחוק הקיים פועל"

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה את הצו של שר האוצר אביגדור ליברמן (עליו דווח לראשונה ב"וואלה! כסף": https://finance.walla.co.il/item/3449615), בעניין הפחתת תקרת הסכומים בחוק לצמצום השימוש במזומן, כך שהסכום המירבי שיותר לתשלום אצל עוסק יעמוד על 6,000 שקל במקום 11,000 שקל, ובין אנשים פרטיים יעמוד על 15,000 שקל במקום 50,000 שקל, למעט בעת רכישת רכב ע"י אדם פרטי, שם התקרה תעמוד על 50,000 שקל.

אדם סופר שטרות של 200 שקל. ShutterStock
באיזשהו שלב הספירה תיפסק/ShutterStock

בהודעה שהוציאה ועדת חוקה נמסר כי בבחינה שנערכה במשרד האוצר לקראת הכנת הצו לעדכון הסכומים נמצאה מגמת ירידה בדפוסי גידול המזומן בתקופה של כניסת החוק לתוקף, שנבלמה עם פריצת משבר הקורונה, וכן נמצא המשך גידול בשימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים כתחליף למזומן שנמשכת בשנים האחרונות. לפיכך, וכדי להגשים את תכלית החוק למאבק בהון השחור, פנה שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים ונגיד בנק ישראל, לקבלת אישור הוועדה להפחתת סכום התקרות, אשר תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט 2022. בהתאם להערכות, עדכון הסכומים יוביל לתוספת הכנסות של 150 מיליון שקל בשנת 2022 ו-300 מיליון שקל משנת 2023 ואילך.

כמו-כן, אישרה הוועדה את התקנות של שר המשפטים לפיהן יוטל קנס מנהלי בגין הפרת החוק ע"י אנשים פרטיים. בחוק נקבעו הוראות בנוגע למתן או קבלת תשלום במזומן או בצ'ק, שהפרתן מהווה עבירה פלילית בגינה ניתן להגיש כתב אישום. הקנסות המנהליים שאושרו יהוו חלופה לכתב אישום ויאפשרו אכיפה יעילה יותר.

אל תתעסקו עם הקנסות

הקנסות המנהלים יתבצעו לפי סכום ההפרה. אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או צ'ק מוסב הוא עד 25,000 שקל, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 10%. אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או הצ'ק המוסב הוא מ-25,000 שקל עד 50,000 שקל, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 15%. אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או הצ'ק המוסב גבוה מ-50,000 שקל, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 25%. ולעניין מקבל תשלום במזומן עבור שכר עבודה בסכום של מ-6,000 שקל ועד 8,500 שקל, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 5%.

עוד נקבע כי בעבירה מנהלית חוזרת יווסף על הקנס המנהלי הקבוע לאותה עבירה סכום השווה לקנס המינהלי הראשון. נקבע שעבירה מנהלית חוזרת תהיה עבירה שנעברה בתוך שנתיים מהעבירה הקודמת של אותה הוראה בחוק שבגינה הוטל הקנס המנהלי. וכן נקבע כי מ-1 באוגוסט 2022 (כניסת עדכון הסכומים לתוקף) ולמשך שנתיים, לא יוטל קנס מנהלי על עובר עבירה של קבלת תשלום שכר עבודה במזומן בסכום של עד 8,500 שקל, אלא אם נשלחה לו התראה לפיה אם יעבור את העבירה פעם נוספת יוטל עליו קנס מנהלי בשל אותה עבירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עו"ד אורי גולדמן. עמית שעל,
"החלטה לא הגיונית". עו"ד אורי גולדמן/עמית שעל

אתמול הודיע יו"ר הועדה, ח"כ גלעד קריב שלאור אי העמידה של רשות המיסים בהוכחה שהחוק עובד - לא תהיה עליו הצבעה. עורך הדין אורי גולדמן, יו"ר (משותף) בוועדת איסור הלבנת הון של רשות המיסים, שייצג בוועדה את לשכת עורכי הדין שהתנגדה לחוק, טען כי לא ניתן להחמיר את החוק מבלי להוכיח שהחוק הקיים פועל. היום כאמור אישרה הועדה את הפחת תקרות הסכומים בחוק לצמצום השימוש במזומן.

עו"ד אורי גולדמן מסר בתגובה להצבעת הועדה: "החלטת הוועדה לא הגיונית. לא ניתן להחמיר חוק שלא הוכח מלכתחילה שהוא עובד. יתרה מכך, מנתונים שמשרד האוצר חשף עולה חד משמעית שכמות המזומן בשוק רק עלתה. רשות המסים לא טרחה להביא נתונים ולא טרחה להסביר איך היא מתכוונת לגבות עוד 300 מיליון שקל - עלות הצעת החוק".

שר האוצר אביגדור ליברמן בראיון באולפן וואלה!, 21 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "מעסיקים מספרים לי שעובדים מבקשים לשלם להם בשחור"/ראובן קסטרו

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אינו מסתיר את הרציונל שמאחורי הרעיון. נזכיר כי בתחילת החודש במהלך הדיון בוועדת הכספים ליברמן רמז כי כמות המובטלים האמיתית קטנה ממה שהנתונים מראים.

"למשק הישראלי חסרים כרגע לפחות 130 אלף עובדים. איך מסבירים שמצד אחד המעסיקים צמאים לעובדים, ומצד שני אנחנו רואים שיש עדיין כמות גדולה של המובטלים? כי חלק גדול זאת 'כלכלה שחורה'. מעסיקים מספרים לי שעובדים מבקשים לשלם להם בשחור, אחרת הם לא מוכנים לעבוד.

המאבק בהון השחור זה אחד האתגרים הגדולים, אנחנו נתנו תקציבים להקמת בתי משפט כלכליים לצורך המאבק בהון השחור ובפשיעה הכלכלית. לפחות 20% מכלכלת ישראל היא כלכלה שחורה - זה נתון שלא קיים במדינות מתקדמות. אנחנו מכינים תשובה גם לזה - ומס הכנסה עובד קשה".

גלעד קריב, מפלגת העבודה. ראובן קסטרו
ח"כ הרב גלעד קריב: "אישרתי את הצו בלב כבד"/ראובן קסטרו

גם העצמאים מתנגדים

"דרישת רשות המיסים להגביל עוד את השימוש במזומן פוגעת באזרחים שומרי חוק, בגלל מעטים שמפרים אותו. מקווים שהסיפור הזה הוא עז - כמו שבאוצר אוהבים לשתול בתקציב ובחוק ההסדרים", כך אמר שי גל, ראש תחום כנסת וממשלה בהסתדרות ובפורום העצמאים, בדיון בוועדת חוק חוקה ומשפט.

עוד הוסיף גל: "מי שירצה לרמות את רשות המסים, לעשות הון שחור, ימצא את הדרך בכל מקרה ואין סיבה בגלל קומץ עבריינים להטיל על ציבור העסקים קשיים מהסוג הזה. העובדה כי עסקאות מפוקפקות מתבצעות במזומן, לא אומרת שכל עסקה במזומן היא עסקה מפוקפקת.

החוק יפגע בשכבות המוחלשות, במגזרים השקופים לממשלה הזאת - המגזר החרדי והמגזר הערבי שם מרבים להשתמש במזומן, בזוג צעיר שהתחתן ומבקש לשלם לאולם אירועים, ולא יפקיד את הכסף בבנק, כדי שהכסף לא ייבלע במינוס. ילד שרוצה לקנות מחשב מכספי בר המצווה מבלי שהכסף יבלע בחובות של הוריו - כי הרי לו עוד אין חשבון.

עברו רק שנתיים מהתיקון הקודם. אין שום סיבה להוריד את הסכום ל 6,000 שקל כאשר העסקים הקטנים והבינוניים ספגו בשנתיים האחרונות פגיעות אנושות ביכולת ההישרדות שלהם ואין שום הצדקה מבחינת הנתונים לעשות זאת דווקא בתקופת קורונה, למרות שאתם רוצים להראות שהגבייה ממיסים גדלה".

יו"ר ראש ועדת חוק חוקה ומפשט, ח"כ הרב גלעד קריב, השיב: "אישרתי את הצו בלב כבד ואני מבקש מהאוצר לבדוק את הנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully