וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקדים מכה לתרופה: מנכ"ל פייזר בהשקה הגדולה בהיסטוריה

עודכן לאחרונה: 7.11.2021 / 11:55

לא צריך להיות מכחיש קורונה כדי לחוש אי נוחות מול מנכ"ל של חברה מסחרית שעולה לשידור במקביל מעל כל מסך בעולם ומוסר לנו מידע שמתקבל כאמת, למרות שאיש אינו יכול לבדוק אותו. אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר, זכאי לתואר "איש השיווק של השנה"

בווידאו: מנכ"ל פייזר מתייחס לתרופה החדש של החברה לקורונה/צילום: רויטרס

תתארו לכם עולם שבו יש מוצר אחד, מציל חיים, מגן מפני מה שמדווח בתקשורת כסכנה ברורה ומיידית -אם לא לקיום האנושי כולו, אזי לפחות לכלכלה העולמית, לאורח החיים הנוח כפי שהכרנו (לפחות ברבע הכדור הצפוני-מערבי, אבל לא רק).

תתארו לכם שהמוצר מציל החיים הזה מושק בבת אחת בשידור חי לכל העולם, כאשר המטרה היא ליצור תהליך של התמחרות תחרותית בין המדינות השונות: הראשונות שישיגו אותו ישלמו לא מעט, אבל יקבלו קדימות בהגנה, הן על החיים עצמם והן על אורח החיים של תושביהן.

עד לפני כמה שנים, היה מקוטלג תסריט שכזה באגף המדע הבדיוני, אתם יודעים: הסרטים האלה שבהם משתלט איזה נבל על אספקת החמצן הנקי של העולם, על אנרגיית השמש ועוד אלמנטים קוסמיים שמצויים באזור ארנולד שוורצנגר פינת ג'יימס בונד.

והנה, מבלי שנשים לב כמעט, הפך אייטם דומה לידיעה הפותחת את מהדורות החדשות, לא רק בישראל כי אם בעולם כולו.

סגר קורונה בסידני אוסטרליה, 30 ביוני 2021. רויטרס
סגר קורונה בסידני, אוסטרליה. פחד עולמי הוא מקדם שיווקי נהדר/רויטרס

איש השיווק של השנה

אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר, אינו "האיש הרע" מהוליווד, אולי הוא אפילו האיש הטוב: הרי פייזר לא המציאה את הקורונה אלא להיפך - מחפשת (ובינתיים גם מוצאת) פתרונות למגיפה שהצליחה להשבית את רוב העולם, תוך כדי שהיא כמעט מוחקת תעשיות כמו תעופה ותיירות, ופוגעת קשות בתחומים רבים אחרים.

מצד שני, קשה היה לצפות בבורלא מדווח על "תשעים מדינות שכבר מנהלות מו"מ על התרופה החדשה", מבלי לנוח באי נוחות על כורסת הטלוויזיה.

נדמה שכל חייו של בורלא הכינו אותו לרגע הזה: יהודי סלוניקאי שהיה לווטרינר, השתלב בעולם התרופות, עבר לשיווק ולניהול, עובד כבר שנים ארוכות, במקביל, בכמה יבשות ומתגורר - כלומר מחלק את זמנו גם כשאינו עובד - בין בתים בכמה מדינות - האיש בינלאומי ממש כמו המגיפה שהפכה את פניו למוכרות בכל העולם.

מישהו בכלל יכול לחשוב על אירוע שיווקי בסדר גודל דומה? על השקה יעילה כל כך מבלי לעשות שימוש בתפאורה מושקעת וסלבס כפרזנטורים? אלברט בורלא חי את החלום של כל מי שעסק אי פעם בשיווק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מתחם חיסוני קורונה של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
חיסוני קורונה בישראל, ינואר 2021. מנכ"ל פייזר אינו "האיש הרע" ובכל זאת, חובה לחשוד בו/ראובן קסטרו

ההשקה הגדולה בתבל

לא צריך ללכת למחזות הקונספירציה, הכחשת הקורונה או התנגדות לחיסונים, כדי להרגיש שמשהו פה דפוק.

לא צריך גם לתבוע השתלטות איזו מועצה עולמית על מה שמתגלה כמשאב חיוני לאנושות, שהרי זכותה של פייזר להשיג גמול חומרי נאה בעבור הפיתוחים הרפואיים המוצלחים שלה.

ובכל זאת - אפשר להיות מודאג מהעובדה שאדם אחד יכול לדבר אל כלל אזרחי העולם מעל ראשיהם של מנהיגיו, ועוד יותר מכך - להפעיל עליהם לחץ מצד האוכלוסייה, כדי לקנות את המוצר שלו - ורק את שלו.

זה בדיוק מה שקרה אתמול, לא רק בישראל כמובן, עת בישר מנכ"ל פייזר בנאום לעולם, על התרופה החדשה והמוצלחת (לפחות על פי עדותו שלו) לטיפול בקורונה.

אין לי את הכלים המקצועיים או את הידע להתווכח עם בורלא על יעילותה של התרופה, לכן נותר לי רק לסמוך על גורמי המקצוע - בעולם ובישראל - שיקבלו לידיהם את כל הנתונים ויוודאו שאכן כצעקתה, ממש כפי שעשו עם החיסונים השונים.

לכן אני נותן לבורלא הנחה לצורך הדיון הזה ומאמין שאכן יש בידיו תרופה שתוכל להקטין דרמטית את הסיכוי למחלה קשה כתוצאה מהקורונה.

עם מה יש לי בעיה? עם מה שאי אפשר לבדוק: בורלא הופיע אמש על המסכים בכל העולם וטען ש-90 מדינות כבר עומדות אצלו בתור.

אני לא אומר שהוא משקר, אני רק טוען שאף גורם בעולם, כולל כל גופי התקשורת ששידרו את ההכרזה הדרמטית, לא בדק ולא יכול לבדוק. מישהו אכן עבר על רשימת המדינות בעולם לוודא שאכן מדובר ב-90 מדינות? אולי רק 87? אולי 14?

ראש הממשלה נפתלי בנט מקבל את החיסון השלישי נגד קורונה 20 אוגוסט 2021. ראובן קסטרו
ראש הממשלה מתחסן בחיסון השלישי: הציבור רוצה לדעת למה הוא לא ראשון בתור אצל פייזר, כקודמו/ראובן קסטרו

למה ישראל לא קונה?

הרחש-בחש בדעת הקהל פעל מיד: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כבר הכריז שארצו תוסיף את התרופה החדשה (לאחר שתיבדק ותאושר כמובן) לארגז הכלים של המלחמה בנגיף. וכאשר הלקוח הכי משמעותי בעולם מודיע שהוא בעניין, מה יגידו הקטנים יותר?

עוד לא נדמו מילותיו של בורלא - וכבר התחיל גם הציבור בישראל להתעניין מי אחרון בתור. שימו לב - מדובר בתרופה שטרם נבדקה, קל וחומר שטרם אושרה, שמשווקת על ידי גורם שיש לו אינטרסים מסחריים (לגיטימים ככל שיהיו).

נכון: לחלק מהגורמים שהזדרזו לבקר את ישראל על כך שאינה נדחפת בתור, יש אינטרס פוליטי מובהק לנגח את הממשלה - בטח על רקע העובדה שראש הממשלה הקודם אמר לכל מי שהמתין לפניו: "אני רק לשאול שאלה" וקפץ לראש התור, תוך שהוא לוקח סיכון מחושב.

אבל לא רק תומכיו המובהקים של יו"ר האופוזיציה מיהרו לנגח את משרד הבריאות (שמיהר מצידו לפרסם הודעה שגם ישראל "בעסק", אם כי לא הציג מספר שמוכיח את מיקומנו בתור... ההולנדים או האנגלים עוד עלולים להידחף לפנינו!), אלא גם סתם ישראלים מודאגים, שראו בחדשות שיש תרופת פלא שנמצאת בדרך ל-90 מדינות בעולם - ואיך זה יכול להיות שלנו עדיין אין משהו ביד, אפילו ברמת החוזה העתידי?

מארק צוקרברג מעיד בפני ועדה בסנאט במטרה לספק הסברים על פרשת הפרטיות הגדולה ביותר בתולדות פייסבוק, וושינגטון, 10 באפריל 2018. רויטרס
מרק צוקרברג מעיד בפני הקונגרס. בעוד רגולטורים בכל העולם מודאגים מהכוח של ענקיות הטכנולוגיה, הגיע בורלא ועקף אותם/רויטרס

צוקרברג, לפניך!

המובן מאליו ייכתב כאן שוב: קורונה היא מחלה רעה מאוד שפגעה קשות בחיינו - ואף יותר מכך - באורחות חיינו. חובה על כל ממשלה לדאוג שאזרחיה יקבלו טיפול מיטבי כנגדה.

חשוב מאוד שיש חברות שפעלו ופועלות כדי למצוא לה פתרונות - וצריך לשבח גם את מי שכשלו בדרך, על פיתוח של חיסון מהיר ויעיל, ועתה ככל הנראה גם תרופה. בעולמנו החומרני מגיע לכל מי שזכה ליהנות מהכנסה פנטסטית, שהרי הוא לקח על עצמו סיכונים בהשקעה בפיתוח.

אני חוזר שוב על הדברים רק כדי שלא תחשבו שנקודת המוצא שלי היא הכחשת המגיפה, התנגדות לחיסונים או מרקסיזם עולמי שמבקש למנוע רווח כספי ממי שזכאי לו.

אבל אחרי שאמרנו שוב את כל אלה - מן הראוי שנשאל גם כמה שאלות: אחת מהן היא איך מופיע מנכ"ל של חברה מסחרית מעל כל מסך בעולם, מוסר מידע שיווקי שאף אחד לא יכול לבדוק (בניגוד למידע הרפואי שכן ייבדק), מעורר בהלת-קניות עולמית - וממשיך לצחוק כל הדרך אל הבנק, או אל טקס הדלקת המשואות, או לשניהם.

מדברים לא מעט על הכוח המוגזם שיש לענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט, גוגל, אמזון ומטא (פייסבוק) - רגולטורים מכל העולם נאבקים כדי לשמר את הכוח בידיהם, מי שאמונים (לפחות בהגדרה) על האינטרס הציבורי, והנה בא בורלא ועקף את כולם בסיבוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully