וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיחה על חשבון תושבי הנגב: כסף במקום משילות

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 7:05

מדינת ישראל איבדה אחיזה חוקית בנגב, המוזנח כמעט מכל הבט שהוא. לא פלא שגם קציני צה"ל שאמורים היו לעבור דרומה, מעדיפים להישאר במרכז. בממשלה מצאו פתרון נהדר: קחו כסף ואל תזעזעו את הקואליציה בדיבורים על משילות

נתחיל דווקא בדברים הטובים: ההחלטה של ממשלת ישראל לאשר מענק פיתוח נדיב לתושבי באר שבע והנגב (https://finance.walla.co.il/item/3471048) היא מבורכת. מדובר באזור מופלה לרעה כמעט מכל בחינה אפשרית: ביטחון מול עזה, ביטחון פנים, חינוך, תעסוקה, תשתיות ועוד. על כן יבורך כל מי שדואג לצמצום הפער ומשקיע בנגב, במיוחד בתחום התשתיות.

העניין הוא שממשלה לא אמורה להשקיע רק משאבים, אלא אמורה להשקיע בתכנון שיאפשר למשאבים האלה לפתח את הנגב, אחרת בעוד זמן קצר יאזל הכסף והממשלה תצטרך לאשר סיוע נוסף.

רגע, רגע יאמר הקורא בעל הזיכרון הארוך, הרי זה בדיוק מה שעשתה הממשלה! היא החליטה על העתקת בסיסי צה"ל לנגב, כדי ליצור בו יותר תעסוקה, ליישב בו אוכלוסייה חזקה ולתרום להתפתחותו, נכון?

וזו בדיוק הנקודה: אי שם בפסקה השנייה של ההודעה החגיגית של ממשלת ישראל, התבררה הסיבה האמיתית לסיוע: העובדה שהעתקת בסיסי צה"ל לדרום מתעכבת.

לכאורה, לא היה אמור להיות פשוט מזה: אין קל מלהיפטר מנדל"ן במרכז הארץ ולהחליפו בדיונות של הנגב, נכון? אז זהו, שזה לא כל כך פשוט. העסקה הנדל"נית אמנם פשוטה. העסקה האנושית - מורכבת הרבה יותר.

קריה בתל אביב, דצמבר 2011. דרור עינב
הקרייה בתל אביב. נראה אתכם משכנעים איש צבא לעבור מכאן לדרום הפרוע/דרור עינב

קודם שהמשטרה תגיע לדרום, אחר כך גם צה"ל

קחו למשל משפחה של איש או אשת צבא קבע ממרכז הארץ ותבקשו ממנה לעבור לדרום. מה היא יודעת על ביתה המיועד?

הנה כמה אפשרויות: שהוא נשלט בידי גורמים עברייניים שאפילו משטרת ישראל לא מהינה להתעסק אתם, שדמי פרוטקשן מאיימים לחסל כל עסק חדש, שרמת החינוך בנגב נמוכה לעומת זו שמציעים בתי הספר במרכז, שפחות הזדמנויות תעסוקה עוד יגרמו לילדיהם לעקור מחדש למרכז, אבל שאם ירצו לבקר אותם, יש סיכוי גדול שיתקלו בעברייני כבישים שלא מפחדים לנסוע נגד כיוון התנועה - ושאוי לך אם תעז לומר להם מילה.

אה, כן - אחת לכמה זמן יעופו טילים מעזה. לא משהו מסוכן, אבל סיכויים גדולים שהילדים שכבר גמלת מחיתולים בעמל רב, יחזרו להרטיב בלילה.

גם אם הפסקה האחרונה נראית מוגזמת (בוודאי למי שחי בדרום), היא משקפת נאמנה חלק גדול מההנחות המוקדמות שיש לתושבי המרכז והצפון על אחיהם תושבי הדרום: לארח אתכם כשעפים טילים? בנפש חפצה. לעבור לגור אתכם בדרום? חכו קצת עד שיירגע, כלומר - לעולם לא.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא משנה כמה הממשלה תשקיע: בלי משילות לא תהיה צמיחה בדרום/ShutterStock

מי שסבור שהתכנית תעזור, כנראה נאיבי יותר ממה שחשב שנקנה אותה כתחליף לביטחון אישי

הלך הרוח הזה, יותר מכל פרמטר אחר, מעכב את מעבר בסיסי צה"ל לדרום. אני יודע שעל פניו זה נשמע פשוט: מקבלים פקודה ומגיעים... רק שמה שנכון לגבי חיילים בסדיר קצת לא תקף לגבי אנשי הקבע, אלה שצה"ל מפתה בפנסיות שהפכו כבר מזמן לנטל כבד מנשוא על התקציב, בנימוק שאחרת הוא יאבד אותם לשוק האזרחי.

עכשיו קחו איש סייבר במדים שהיה מוכן להחליף את חיי הנוחות שמציע השירות בקבע, תמורת הפיתויים שמציעים ארגונים דומים באזרחות. אתם באמת מדמיינים אותו עבור לדרום?

אם כן, אתם יותר נאיביים כנראה מראש הממשלה, שמנסה למכור לאזרחי ישראל היום איזו תכנית שהיא פרי פיתוח של עבודת מחקר ארוכה. ושלא תבינו אותי לא נכון: התכנית נהדרת, באמת. ניכר בה שמישהו השקיע בה כדי לייצר שלא תייצר רק השקעות, אלא גם מפתחות אמיתיים לצמיחה ושגשוג, בלי ציניות.

הבעיה היא שכל עוד מדובר בשטח הפקר, ביטחוני, משטרתי וחינוכי, אין שום אדם שפוי, בין אם הוא אזרח מהשורה או איש צבא, שיעביר מרצונו את משפחתו לחיות בחבל הארץ שממשלת ישראל כבר ויתרה עליו מזמן.

הייתי קורא מכאן לממשלה להתחיל את הסיוע לנגב עם משילות, מילה שקצת קשה לייפות מבלי לומר את האמת: החלת חוקי מדינת ישראל על הפזורה הבדווית. הבעיה היא שכאשר מביטים באצבעות שבהן תלויה הישרדות הקואליציה הנוכחית, ברור מדוע ממשלת ישראל מעדיפה לשלם במקום להתמודד עם הבעיה שהייתה חוסכת לה את ההשקעה:

רוצים תמיחה אמיתית בדרום? תנו לתושבי הנגב ביטחון אישי - וכל השאר כבר יקרה מאליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully