וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שימוש בכלים חד פעמיים ייאסר בחוק?

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 16:10

האם בקרוב יוצאו כלי פלסטיק חד פעמיים אל מחוץ לחוק? לפי השרה לאיכות הסביבה, זה השלב הבא. ועדת הכספים קיימה דיון יצרי וסוער במיסוי שמסעיר רבים, במהלכו קרא יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר לח"כ יעקב אשר: "עוף החוצה" והורה לסדרנים להרחיקו. צפו בתקרית

"תעוף החוצה" יו"ר ועדת הכלכלה, אלכס קושניר, מאבד את זה בדיוני ועדת הכספים/וידיאו ללא קרדיט

"מטרת המס היא להפסיק את השימוש בכלים חד פעמיים. רוב הסיכויים שבהמשך גם מדינת ישראל תאסור לגמרי שימוש בכלים אלה, בדומה לאיחוד האירופי", כך הכריזה היום השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג במהלך דיון סוער בוועדת הכספים שדנה במיסוי כלים חד פעמיים.

צריכת הכלים החד פעמיים בישראל גבוהה פי חמישה מהממוצע במדינות אירופה, והדבר גורם לזיהום סביבה אדיר. כך למשל, כחמישית מהפסולת בחופי הים מקורה בכלים חד פעמיים.

לדברי זנדברג: "ישראל מכורה לפלסטיק חד פעמי, בפרט בכלי שולחן, ומזה הגיעה העת להיגמל. התועלת בכלים חד פעמיים היא קצרת טווח. במונחים כלכלים מהווה הנושא כשל שוק, ומקום מאוד נכון להתערבות ממשלתית, שהיא רכה אגב. כלים חד פעמיים הם קצרי חיים מטבעם, והופכים לנזק סביבתי, גורמים לזיהום הים, השטחים הציבוריים, ולנזק משמעותי מאוד בזיהומם".

"באיחוד האירופי בחרו לאסור לחלוטין את השימוש בסוגים רבים של פלסטיק חד פעמי, רוב הסיכויים שגם מדינת ישראל תגיע לשם. בשלב הזה לא בחרנו לאסור. אימוץ הגישה האירופית תביא להפחתה גדולה יותר מהטלת המס, למרות זאת בחרנו בשלב זה בדרך המיסוי, כי אנחנו קשובים למאפייני הביקוש הישראלי.

זה המס היחיד בעולם שנועד לא לשלם אותו, המטרה של המס הזה היא להפחית עד להפסיק את השימוש בכלים חד פעמים, כי הם מזיקים וזהמים. המטרה היא לעבור לכלים רב פעמים בצורה הדרגתית".

השרה הוסיפה: "אני מבינה את העיתוי, אני מתראיינת הרבה בתקשורת החרדית, המטרה היא לא להפוך את האירוע הזה לאירוע פוליטי. אני פונה אליכם עמיתיי חברי הכנסת, מדובר במהלך חיוני והכרחי לטובת הסביבה והילדים של כולנו. מדובר במהלך שהוא חלק מצעדים שונים ומהלך כולל".

תמר זנדברג. ראובן קסטרו
השרה לאיכות הסביבה, תמר זנדברג: "רוב הסיכויים שבהמשך גם מדינת ישראל תאסור לגמרי שימוש בכלים אלה"/ראובן קסטרו

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין כי מתוך רצון לשמוע את כלל הדוברים והצורך להביא למיטוב התקנות, לא צפויה היום הצבעה על הצו. נזכיר כי הצו שנחתם על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן לפני שלושה שבועות, נכנס לתוקף בתחילת החודש, ומחירי הכלים החד פעמיים הוכפלו.

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הביעה ביקורת חריפה על הדרך בה הצו נכנסו לתוקף ללא דיון בוועדת הכספים, על אף שהחוק מאפשר החלה מיידית וקבלת אישור מוועדת הכספים בתוך 60 ימים.

בנוסף, כתבה אפיק בחוות דעתה כי "המיסוי בצו מוטל באופן רגרסיבי תוך פגיעה קשה יותר באוכלוסיות חלשות. ככל שמטרת הצו היא להכווין התנהגות, מן הראוי שהמיסוי יוקצה גם עבור הסברה ויצירת תמרוץ לאוכלוסיות אלה לשנות את התנהגותן וכן למציאת תחליפים מוזלים עבורן במידת האפשר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר, 1 בפברואר 2021. יניב נדב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ יעקב אשר: "קשה לך לשמוע את האמת, אה?"/אתר רשמי, יניב נדב, דוברות הכנסת

"למה לא נגעתם בטייק אווי, ממי אתם מפחדים?"

הטלת המס על החד פעמי מעוררת זעם בקרב האוכלוסייה החרדית שעושה שימוש נרחב בכלים חד-פעמיים בשל מספר רב של נפשות בבית וכן בשל היעדר מדיחי כלים במשק בית חרדי ממוצע. ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה אמר: "ישראלי ממוצע לא ייסע לפארק או לפיקניק, לא עם מדיח ולא עם סט כלים, אלא מה, האוצר יודע שאנשים יקנו וישלמו את המס וככה ימלאו את קופת האוצר.

זו המטרה. למה לא נגעתם בטייק אווי, ממי אתם מפחדים? מהלוביסטים החזקים שלהם או שציבור הבוחרים שלכם פשוט יותר משתמש בזה? במשפחות ברוכות ילדים אוכלים בבית. הם לא משתמשים בטייק אווי, זה פחות שינוע קטנועים עם פליטות פחמן, אבל עליהם קל להטיל מס. אתם שומרים על העולם? אתם שומרים על הכיס של משרד האוצר!"

קושניר (ישראל ביתנו) זעם. הוא צעק על ח"כ אשר והוציא אותו מהדיון: "אל תטיף לי על עצמאות, בפעם הבאה שתדבר אתי על עצמאות תמצא את עצמך בחוץ".
אשר הוסיף: "אני יודע שזה קשה לך, אבל זו חובתך לעצור את התהליך הלא מקצועי הזה, למרות שאתה במפלגה שהיו"ר שלה הוא במקרה גם שר האוצר, תהיה גבר ותעשה מה שאתה צריך". קושניר לא המתין יותר מחצי דקה וצעק: "קריאה שלישית, תעוף החוצה".

אשר השיב לקושניר: "קשה לך לשמוע את האמת, אה? זה לא יעזור לך, אתה צריך למלא את חובתך ולעשות עבודה מקצועית. קשה לך להתמודד עם הכשלים המקצועיים שהצגנו, אתה בורח מהאמת".


ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הציע כי כספי המסים שייגבו יושקעו באוכלוסיות המוחלשות:
"בדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת נאמר שהמיסוי פועל בצורה רגרסיבית, תוך פגיעה קשה יותר באוכלוסיות. לפי נתוני הממ"מ מי שמשתמש יותר בכלים אלה הם הציבור הערבי והחרדי, זאת אומרת שהמיסוי הוא רגרסיבי. אני מציע שאת אותם 600 מיליון הכנסות הצפויות בשנה, ישקיעו באוכלוסיות אלה.

לפחות בסבסוד של כלים חד פעמים מתכלים עבורם, שישקיעו את הכסף במחקר ויצור של כלים חד פעמיים שלא יזיקו".

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) אמר: "אתם ממוטטים עסקים, לוקחים להם את הכסף על מלאי, בטרם אישרנו את התקנות. ההליך הוא לא נכון ולא תקין. 2 מ"מ - איך קבעתם? ברוב מדינות העולם זה לא הולך על מילימטרים, לא יכול להיות שתמסו כלי פלסטיק רב פעמי.

בחנתם 35 מהפריטים, אני מציג פה פריטים אחרים, כנראה שהבדיקה לא הייתה מקיפה. עשיתם שימוע? שמעתם את הגורמים השונים? אמרתם ששנתיים עבדתם על המתווה, והבאתם את זה עם כ"כ הרבה חורים. יש לקחת את זה חזרה, לעשות בדיקה, וקודם כל לפעול בהסברה, לרכוש מדיחים למעונות וכדומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully